Perustoimeentulotuki lakkautettiin kun sain osa-aikatöitä
Sain just postissa ilmotuksen, että osa-aikatöiden takia perustoimeentulotuki lakkautettu. Olen täysiaikainen opiskelija ja sain juuri osa-aikatöitä (viikonlopputyö), jossa tuntipalkka. En pysty sanomaan tarkkaa bruttopalkkaa, koska riippuu esimiehen määräämistä tunneista ja ne vaihtelevat. Laitoinkin edelliseen hakemukseen, että arvioin bruttotulojen olevan 150-300e/kk. Palkanmaksupäivä on kuun puolivälissä ja vuokranmaksupäivä 5. päivä mennessä. Jos en saa ollenkaan toimeentulotukea, varani eivät riitä maksamaan vuokraa ja laskuja ajallaan (tai ollenkaan). Perustoimeentulotukeni on aiemmin ollut +500e ja jos se lakkautetaan kokonaan, jään joka tapauksessa 350-200e alle tarvitsemani rahamäärän, vaikka olenkin osa-aikatöissä. Olen välillä arkisin iltatöissä mutta olen vähän ylimääräisenä työpaikalla + harjoittelijapalkalla. Soitin just Kelaan ja neuvoivat tekemään uuden hakemuksen, jonka teenkin tänään illalla. Piti vaan kirjottaa johonkin kun nyt stressaa, että onko varaa maksaa ensi kuun vuokraa. Tiedän, että palkka vähentää toimeentulotukea, mutta luulin, että olisivat vain vähentäneet suunnilleen sen määrän toimeentulotuesta ja sitten olisin takautuvasti maksanut Kelalle, jos palkkani olisikin ollut oletettua suurempi. Olen 18 ja asun omillani, ja ehkä en vain tajua näitä asioita.
Suu säkkiä myöden. Välttämättömiin menoihin riittää, turhuuksiin ei.