125km työmatka suuntaan. Miten kauan jaksaa ajaa autolla?
Kellään kokemusta näin pitkästä matkasta? Olen ollut siis kauempanakin joskus töissä (300km) ja silloin oli kakkosasunto. Nyt olen perheellinen ja pieniä lapsia, enkä halua/suostu asumaan viikkoja erillään perheestä. Työni on harvinainen/erikoisala joten ei tule todennäköisesti ihan heti lähempää löytymään työtä hetkeen. Jossain vaiheessa voi toki tulla mutta todella harvoin.
Jaksaisitteko ajaa? Ajomatkaan menee ajallisesti n. 1,5h suunta.
Kommentit (63)
Pakettiautossa voi helposti yöpyä. Kysykää vaikka asunnottomilta, kelpaisiko.
Kyllä tuo on liian pitkä matka joka päivä ajettavaksi.
Tietysti jonkun verran riippuu siitä minkä tyyppinen reitti on. Jos ensin pitää ajaa esim kaupungin läpi päästäkseen "isolle" tielle, ja sama toisessa päässä, tulee lisää kaikenlaista epävarmuutta ajan suhteen.
Saako talvella lähteä lämmitetyllä autolla myös töistä?
Ja auton on oltava todella hyvä ja luotettava, kaikenlaiset hybridit ja patteriautot on syytä unohtaa.
Nämä nyt äkkiä tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on sellaisiakin ammatteja kuin lentäjä, merimies ja porauslautoillakin on porukkaa töissä. Eipä nuo kuitenkaan itke netissä työmatkojen pituutta.
Johan oli hölmö vertaus. Jos pilotti asuu 10 km päästä lentojentästä, niin se on se työmatka.
Onko työ tarjottu juuri sinulle ja mietit vastaustasi?Mietin vain, että kuinka potentiaalinen työnhakija olet firmalle kun työmatka on noin pitkä ja rasittava ja sinulla on perhe.
Autolla ajoin moottoritietä 100 km kolmena päivänä viikossa. Siitä on kokemusta.
Junalla kulkijoita tiedän. Mutta hekään eivät tee matkaa joka päivä.
Huonot lähtöasemat neuvotteluun työnantajan kanssa.Vaatii paljon vakuutteluja ja ehkä jopa ajatuksia siitä, että muuttaa lähemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Onko työ tarjottu juuri sinulle ja mietit vastaustasi?Mietin vain, että kuinka potentiaalinen työnhakija olet firmalle kun työmatka on noin pitkä ja rasittava ja sinulla on perhe.
Autolla ajoin moottoritietä 100 km kolmena päivänä viikossa. Siitä on kokemusta.
Junalla kulkijoita tiedän. Mutta hekään eivät tee matkaa joka päivä.
Huonot lähtöasemat neuvotteluun työnantajan kanssa.Vaatii paljon vakuutteluja ja ehkä jopa ajatuksia siitä, että muuttaa lähemmäs.
Tuokin on totta, onhan se selvä että noin kaukaa tuleva perheellinen hakee pian töitä lähempää, eikä ole sitoutunut työntekijä. Jos taas hyvästä työntekijästä on pula (muuttotappiokunnissa voi hyvinkin olla), luulisi neuvottelujen esim. työajasta tai etätöistä onnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta ajelin juurikin tuollaista työmatkaa. Sitten hankin asunnon työpaikan läheltä koko perheelle.
Jaksoitko sen pari vuotta? Missä vaiheessa alkoi uuvuttaa? Mullakin tuo pari vuotta olisi tavoite ja siinä ajassa uskon että löytyisi lähempääkin työtä. Ap
Ei ajamisen suhteen ollut mitään ongelmaa. Itse asiassa tykkään ajaa autolla, varsinkin yksin. Siinä on hyvä miettiä ja pohtia niitä haasteellisempiakin asioita. Usein hyvät ideat ja ratkaisutkin löytyivät juuri autoillessa.
Se yhteisen ajan vähyys perheen kanssa sai sitten etsimään asuntoa lähempää. Työpäivät olivat 8-10 tuntisia ja siihen 4 tuntia työmatkaa päälle (ruuhka-aikoina Stadissa) niin keskinopeus n. 65 km/h. Eipä siinä ehtinyt juuri kuin nukkuvia lapsia näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on liian pitkä matka joka päivä ajettavaksi.
Tietysti jonkun verran riippuu siitä minkä tyyppinen reitti on. Jos ensin pitää ajaa esim kaupungin läpi päästäkseen "isolle" tielle, ja sama toisessa päässä, tulee lisää kaikenlaista epävarmuutta ajan suhteen.
Saako talvella lähteä lämmitetyllä autolla myös töistä?
Ja auton on oltava todella hyvä ja luotettava, kaikenlaiset hybridit ja patteriautot on syytä unohtaa.
Nämä nyt äkkiä tuli mieleen.
Minun työkaveri ajoi juurikin tuommoista matkaa hybridillä ennen kuin tuli nykyiseen paikkaan, ei ongelmia. Hybridit ja sähköautot on uudehkoja autoja, kyllä ne luotettavia on. Sähköauto tosin vain silloin, jos työpaikallakin pystyy lataamaan. Auton pitää todellakin olla hyvä, iso ja uudehko, että luotettavuus ja turvallisuus ovat riittävät ja kulutus kohtuullinen.
En jaksaisi. Mulla työmatka 21km suunta ja ajallisesti ruuhka-aikana 35-45min. Olen vakavasti harkinnut muuttoa lähemmäs, ettei tarvitsisi ajaa kaupungin läpi. Tosin mua rasittaa enemmän se ruuhkassa kököttäminen ja miljoonat liikennevalot. Olisi ihan eri juttu ajaa 35 minsaa suoraa, rauhallista tietä.
Ihmeellistä että vielä ollaan nihkeitä etätyön suhteen. Itsekin työtä vaihtamassa ja ”harvinaisempi” ammatti ja haen siis lähikunnista myös. Liki joka haku tyssää siihen että työnantaja ei suostu siihen ehdotukseeni että olisin 50% paikalla (eli keskim. 2,5pv vko).
Riippuu vähän paikasta ja työstäkin. Omalle unirytmille sopivana aikana (joka ei ole ruuhka-aika) moottoritietä hurauttaisi tuon reilusti alle tunnissa. Siinä ajassa joisi samalla amukhvia äänikirjaa kuunnellessa. Oikeastaan nauttisinkin.
Jotain pikkuteitä aamukuudelta jolloin ei ole talvisin aurattu yhtään mitään en ajaisi edes viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän paikasta ja työstäkin. Omalle unirytmille sopivana aikana (joka ei ole ruuhka-aika) moottoritietä hurauttaisi tuon reilusti alle tunnissa. Siinä ajassa joisi samalla amukhvia äänikirjaa kuunnellessa. Oikeastaan nauttisinkin.
Jotain pikkuteitä aamukuudelta jolloin ei ole talvisin aurattu yhtään mitään en ajaisi edes viikkoa.
Tuliko mieleen että pitäisi sitä liikennettäkin hieman seurata?
Huonokuntoisilla teillä rymyämistä ei kyllä kauaa jaksa.
Kyllä, olisin mieluummin työtön. Ajoin joskus kolme kuukautta 50km/suunta ja olin täysin finaalissa. Kiva että joku jaksaa mutta minä en jaksa. Elämässä on vähän muutakin kuin työstä ja työmatkoista palautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta se on, mutta itse otan työmatkan henkilökohtaisena aikana, jolloin saan kuunnella musiikkia tai äänikirjoja, soitella kavereiden kanssa tms. Kotona odottaa yksinhuoltajan arki, jossa omaa aikaa ei ole.
Miten pitkä se sun työmatka on? Miten lasten tarhat yms?
Vähän yli 100km suuntaansa ja ajan sitä noin tunnin. Omat lapset ovat jo koululaisia, joten ovat koulun jälkeen ip-toiminnassa ja sieltä tulevat itsenäisesti kotiin. Päiväkotiaikana oli käytössä ex-puolison ja satunnaisesti isovanhempien apu.
Paljon riippuu millaista tietä ajetaan. Mutta on tuo matka ainakin syyspimeällä ja talvella liikaa. Ei jää aikaa perheelle.
Itsellä työmatka 75 km suunta. Kesällä menee mutta talvella kun tiet on huonot niin hiukan ahdistaa. Tätä ajellut nyt toistakymmentä vuotta. Autoa on huollettava usein että kestää
Laskin kerran että n 700 e kuussa menee autoon. Ei oikein kannattaisi mutta lähempänä ei töitä ole. Aina olen autolla töihin ajellut
30 km suunta oli lyhin matka.
Vähän yli kuukauden ajoin aamuin illoin ja kyllä se raskaaksi kävi. Aikaa kului vähintään 1,5 tuntia suuntaansa.
Harkitsin vastaavaa jokunen vuosi sitten, kun ei vielä ollut lapsia, mutta tulin siihen lopputulokseen, että en silti jaksaisi, vaikka tykkäänkin ajamisesta. Ystäväni ajoi vastaavaa matkaa useamman vuoden, vaikka hänelläkin on pieni lapsi, en tiedä miten hän oikein jaksoi. Onneksi löytyi työpaikka vähän lähempää, vaikka vieläkin matkaa on.
Sinun tapauksessasi yrittäisin neuvotella vähintään sen yhden etätyöpäivän ja yöpyisin vaikka yhden yön hostellissa tms. missä on edullinen majoitus. Olen työskennellyt hostellissa ja meillä yöpyi paljon työmatkalaisia, viikolla oli tosi rauhallista ja siistiä. Toki jos on joku pikkupaikkakunta, voisi yksiönkin saada vuokrattua todella edullisesti.
Viisi vuotta kävin töissä siten, että työmatka oli vähintään tunnin/suunta. Pisin aika meni junalla Helsinkiin, ja siihen tuli sitten vielä odotusta jos päivä päättyi huonoon aikaan, kun ei niitä junia kulje kuin kerran tunnissa...
Parhaite jaksoin sitä 1h15min yhteen suuntaan ajoa, kun sain olla rauhassa omissa ajatuksissa aamuisin ja iltaisin (työpäivän aikana ajoin lisää, mutta yleensä en yksin). Pääsi työasiat käymään läpi loppuun asti kotimatkan aikana ja kotona ei tarvinnut niitä miettiä.
Yhden lapsen kanssa se vielä meni, mutta etsin sitten kuitenkin oman alan työpaikan lähempä kotoa.
Jos ei ole järkevää koko perheen muuttaa työskentelypaikkakunnalle, niin olisiko mahdollista löytää jostain puolivälin tienoilta järkevä asuinpaikka? Nykyään asun tällaisessa puolimatkan krouvissa, jossa on ihan tavallista, että puolisot käyvät töissä vastakkaisissa suunnissa (toiseen 100km, toiseen 80km); kyse on siis tyyliin lääkärit, lakimiehet, erikoissuunnittelijat, kansanedustajat, arkkitehdit, taloushallinnon asiantuntijat jne. Pelkkä duunari etsii yleensä työn alle 80km säteellä, paitsi raksaporukka.
Jos teillä olisi mahdollista löytää asunto jostain, josta toiselle tulisi enää 80km yhdensuuntainen matka, niin sekin helpottaisi jo merkittävästi. Ihmettelen kyllä, että jos kyse on ihan puhtaasti asiantuntijatyöstä, etteikö etätyö sopisi työnantajalle - kyse ei taida ainakaan olla siis julkishallinnosta. Mutta opetusala, eläinlääkärin työ jne vaatii tietenkin paikalla olemista.
En todellakaan ajaisi noin pitkää matkaa. Lapset joutuisi olemaan aamulla ja koulun jälkeen yksin/keskenään. Enkä ikinä itse jaksaisi noin pitkiä päiviä.
Ja puolet palkasta menisi auton tankkiin.