125km työmatka suuntaan. Miten kauan jaksaa ajaa autolla?
Kellään kokemusta näin pitkästä matkasta? Olen ollut siis kauempanakin joskus töissä (300km) ja silloin oli kakkosasunto. Nyt olen perheellinen ja pieniä lapsia, enkä halua/suostu asumaan viikkoja erillään perheestä. Työni on harvinainen/erikoisala joten ei tule todennäköisesti ihan heti lähempää löytymään työtä hetkeen. Jossain vaiheessa voi toki tulla mutta todella harvoin.
Jaksaisitteko ajaa? Ajomatkaan menee ajallisesti n. 1,5h suunta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ”en jaksaisi” -ihmiset, oletteko mieluummin työttömiä kun ajatte 125km työmatkaa?
Jos omalla autolla niin n. 60 tuhatta km vuodessa. Laskeppa siitä auton bensa, huolto, rengas ym. kulut yhteen, niin paljonkos pitäisi tulla palkkaa että kannattaa?
En varmaan edes osaa laskea kaikkea. Kallista on joo. Mutta töitä on pakko tehdä. Ap
Jaksaisin ajaa ehkä 3pv viikossa. Enemmän olisi aika tiukkaa ja muutamassa kuukaudessa alkaisi käydä voimille, varsinkin talvea vasten. Mutta jos työpaikka on oikeasti kiinnostava, hyvä palkka tai merkittävän hyvä työkokemuksena tms. niin voisin harkita. Onnistuisiko lyhyempi työaika? Voisiko etätöistä neuvotella? Työasunto/majoitus yhdeksi-kahdeksi yöksi viikossa? Itse olen reissutöitä tehnyt ja ajanut tuommoistakin matkaa, mutta kun lapset tuli, ei tuommoista jaksanut enää ja hankin paikan lähempää.
Tunti suuntaansa talvikelillä, eli 65-80 km on ihan maksimi työmatka, jota jaksaa autoilla yksin 5 päivää viikossa. Jos voi hoitaa puhelimilla asioita ajon aikana, niin se on plussaa. Ajoaika pois perheeltä ja harrastuksista, unesta ei pidä alkaa tinkiä.
Verovähennykset on ihan surkeita. Ihmiset luulee että työmatkakulut vähennetään veroista. Se ei mene niin. Ne vähennetään tuloista. Eli siis sun tienaamasta summasta vähennetään pari hassua tonnia ja se todellinen vähennys on sen veron määrä mitä tuosta parista tonnista maksaisit. Eli jos työmatkalulut on aktuaalisesti vaikka 7000e vuodessa niin vähennystä saa ehkä 1500… ei todella kata kuluja.
Pari vuotta ajelin juurikin tuollaista työmatkaa. Sitten hankin asunnon työpaikan läheltä koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisin ajaa ehkä 3pv viikossa. Enemmän olisi aika tiukkaa ja muutamassa kuukaudessa alkaisi käydä voimille, varsinkin talvea vasten. Mutta jos työpaikka on oikeasti kiinnostava, hyvä palkka tai merkittävän hyvä työkokemuksena tms. niin voisin harkita. Onnistuisiko lyhyempi työaika? Voisiko etätöistä neuvotella? Työasunto/majoitus yhdeksi-kahdeksi yöksi viikossa? Itse olen reissutöitä tehnyt ja ajanut tuommoistakin matkaa, mutta kun lapset tuli, ei tuommoista jaksanut enää ja hankin paikan lähempää.
Työasunto on kallis ja siitä saa onnettoman vähän vähennyksiä. Ei mitään järkeä yhden yön takia vuokrata yksiötä esim 500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta ajelin juurikin tuollaista työmatkaa. Sitten hankin asunnon työpaikan läheltä koko perheelle.
Jaksoitko sen pari vuotta? Missä vaiheessa alkoi uuvuttaa? Mullakin tuo pari vuotta olisi tavoite ja siinä ajassa uskon että löytyisi lähempääkin työtä. Ap
Olen ajanut pidempää työmatkaa jo reilun vuoden eikä väsytä yhtään. Nautin ajamisesta, kun siinä saa omaa aikaa ja voi rauhassa miettiä asioita, kuunnella musaa tms. Mulle tämä on paljon mielekkäämpää kuin aiempi n. 25 min työmatka bussissa (+ 5 min kävelyä), koska kärsin matkapahoinvoinnista ja siihen liittyvä kärsimys on vihdoin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tunti suuntaansa talvikelillä, eli 65-80 km on ihan maksimi työmatka, jota jaksaa autoilla yksin 5 päivää viikossa. Jos voi hoitaa puhelimilla asioita ajon aikana, niin se on plussaa. Ajoaika pois perheeltä ja harrastuksista, unesta ei pidä alkaa tinkiä.
Se on vaan niin, että käytännössä herkästi tinkii unesta ja se yhdistettynä pitkiin ajomatkoihin on kyllä iso riski. Varsinkin talvikelillä. Oletko valmis luopumaan lähes kaikesta vapaa-ajastasi? Työpaikan pitää olla oikeasti hyvä, että tuommoista voi harkita. Toisaalta voithan kokeilla mille se tuntuu, helpommin saat työpaikan lähempää kun olet jo valmiiksi töissä, kuin jos jäisit työttömäksi.
Maailmassa on sellaisiakin ammatteja kuin lentäjä, merimies ja porauslautoillakin on porukkaa töissä. Eipä nuo kuitenkaan itke netissä työmatkojen pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Te ”en jaksaisi” -ihmiset, oletteko mieluummin työttömiä kun ajatte 125km työmatkaa?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on sellaisiakin ammatteja kuin lentäjä, merimies ja porauslautoillakin on porukkaa töissä. Eipä nuo kuitenkaan itke netissä työmatkojen pituutta.
Ne ei ole yleensä pienten lasten äitejä.
Olen kulkenut 7 vuotta juuri tuon mittaista työmatkaa (125km pihasta pihaan, noin 1,5h) ja ihan hyvin jaksanut. Harvinainen erikoisala myös. Työpäivät itsessään 12 tuntisia joten työmatkoineen päivän pituus on reilu 15h. Työpäiviä viikosta riippuen 2-5.
Tällä matkalla autolla ajamisesta pitää tykätä. Minulle se on ”omaa aikaa”.
Porauslautta. Siinäpä olisi oiva nimi tälle sivustolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työasunto on kallis ja siitä saa onnettoman vähän vähennyksiä. Ei mitään järkeä yhden yön takia vuokrata yksiötä esim 500e/kk.
Nyt käsittääkseni puhuttiin työpäikasta jossain muuttotappiokunnassa. Sielä tuskin yksiö maksaa 500e/kk puhumattakaan jos ottaa jonkun huoneen vanhan omakotitalon yläkerrasta.
Mä ajoin pari vuotta ja tein keskeytyvää vuorotyötä eli sunnuntait aina vapaana. 148 km suunta oli matka. Kyllähän sitä jaksoi kun tiesi, että loppuu jossain vaiheessa ja oli jopa ihan mukava ajella yksikseen. Silloin kuuntelin musiikkia, lauloin mukana ja soittelin kavereille.
Käteen ei jäänyt kyllä yhtään ylimääräistä, mutta auttoi tulevaisuutta ajatellen. Nyt olen noussut tuon ansiosta pari pykälää ylöspäin organisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tää nykyaika on. Jatkossa vaaditaan että työtä pitää ottaa vastaan yhä kauempa ja kauempaa.
Onneksi ei ole autoa, eikä kohta korttiakaan. Katselin tuossa viime viikolla ohjeita, kuinka ajokortista luovutaan. Töitä tietenkin otan vastaan, jos työnantaja tarjoaa. Ennen työsopimuksen tekoa varmistan työnantajalta, että on ymmärtänyt, että olen autoton ja kortiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että kyseessä on muuttotappiokunta, ei siellä yksiön vuokra ole lähimainkaan noin paljoa. Mutta totta on, ettei välttämättä kannata, riippuu paljon millainen palkka on.
Miten pitkä se sun työmatka on? Miten lasten tarhat yms?