Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etiketin tuntijat

Vierailija
07.12.2014 |

Millä tavalla on kohteliasta vastata itseään huomattavasti arvokkaamman ihmisen kohteliaaseen terveyhdykseen: nyökkäykseen tai kummarrusta muistuttavaan pieneen eleeseen?

Tarkoitan tilannetta, jossa itse saavuin lavalle laulamaan itsenäisyyspäivän juhlassa ja edessäni yleisössä -hyvin lähellä- istui lottia ja veteraaneja. Eturivissä olevista vieraista jokunen kumarsi pienellä eleellä ja katsoi silmiin.

Kuuluuko minun naisena nyökätä takaisin pienesti, hymyillä vai kenties niiata hiukan? Miten esitetään kohtelias kiitos huomaamattomasti, kun ohjelmanumero on alkamassa, ei loppumassa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:46"]Millä tavalla on kohteliasta vastata itseään huomattavasti arvokkaamman ihmisen kohteliaaseen terveyhdykseen: nyökkäykseen tai kummarrusta muistuttavaan pieneen eleeseen?

Tarkoitan tilannetta, jossa itse saavuin lavalle laulamaan itsenäisyyspäivän juhlassa ja edessäni yleisössä -hyvin lähellä- istui lottia ja veteraaneja. Eturivissä olevista vieraista jokunen kumarsi pienellä eleellä ja katsoi silmiin.

Kuuluuko minun naisena nyökätä takaisin pienesti, hymyillä vai kenties niiata hiukan? Miten esitetään kohtelias kiitos huomaamattomasti, kun ohjelmanumero on alkamassa, ei loppumassa?
[/quote]

Aikuinen nainen ei niaa!!!

Vierailija
2/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen naisen niiaamisesta olen kuullut saman.

Niiaus

Tyttö niiaa ojentaessaan kukkia Englannin kuningattarelle vuonna 1954.

Niiaus on tyttöjen ja nuorten naisten tervehtimisessä käyttämä ele, jossa polvia koukistetaan nopeasti. Länsimaissa niiausta pidetään naisten vastikkeena puolivartalokumarrukselle. Niiauksessa on erittäin tärkeää pitää selkä suorana. Sekä kumarruksessa että niiauksessa katseen ja ruumiin alistumisen tarkoituksena on osoittaa kunnioitusta ja nöyrtymistä tervehdittävää kohtaan.[1]

Tilanne

Niiaus on kaunis tapa osoittaa kunnioitusta tervehdittyä kohtaan, mutta sitä ei voi käyttää joka tilanteessa. Varsinkin jos nainen on ehtinyt jo aikuisikään ja tervehdittävä rouva ei pidä itseään välttämättä niin vanhana, voi olla viisasta luopua niiauksesta. On olemassa myös sellaisia herroja jotka tuntevat itsensä ikälopuiksi kun heille niiaa jo 20-vuotias nainen. Tällaisissa tilanteissa on sopivampaa kumartaa syvään.[1]

Ei kai siis ede hiukankaan notkista polvia ja luo katsetta alas? Mutta osaatko kertoa miten siis kuuluu toimia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymy ja pieni nyökkäys olisi mun mielestä tuossa tilanteessa sopiva. Useinhan esiintyjä myös nyökkää/ kumartaa ja ottaa katsekontaktin yleisöön ennenkuin aloittaa esityksen. 

Aikuinen nainen ei niiaa, ainakaan Suomessa (eikä tasavalloissa yleemnsä), ei edes presidentille. Kuninkaallinen protokolla on erikseen, mutta sitä ei ole ollut Suomessa kohta sataan vuoteen. 

Vierailija
4/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta neloselle. Helposti se asiaan kuulumaton niiaus oli tulla, kun edessä on yli 90-vuotiaita arvovierata. Toivottavasti jäi huomaamattomaksi häkellykseksi. Näin yleisön katseet juurikin siksi, että katselin levollisesti ympärilleni hetken ajan. Päädyin nyökkäämään hiukan ja siirsin katseeni alas. Kuin kunnioitusta tai "alamaisuutta" osoittaen. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan