Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, työkyvyttömät! Mitä teette arkisin, esimerkiksi tänään?

Vierailija
11.10.2021 |

Nuoret tai vanhemmat työkyvyttömyyseläkeläiset, mitä puuhaatte tänään, maanantaina?

Mitä suunnitelmia teillä on alkaneelle viikolle?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyttä ei ole olemassakaan. Jos kerran jaksaa selailla nettiä koko päivän, niin jaksaisi myös istua toimistolla ruudun ääressä koko päivän. "Työkyvyttömyys" johtuu henkilön puutteellisesta koulutuksesta ja työkokemuksesta siihen tehtävään, jossa hän pystyisi helposti toimimaan.

Voi kiitos. Itse olen parhaillaan sairaalassa, ollut täällä viimeiset 3 tuntia, tunti jäljellä. Saan solusalpaajatiputusta ja kyllä täällä hoitohuoneessa osa potilaista selailee nettiä, osa lukee, osa katsoo televisiota. Veikkaan, ettei kukaan meistä täällä olevista jaksaisi nyt istua silti työpaikallaan 8 tuntia. Se ero on sairastuneella ja terveellä. Vaikka kannattaahan sinunkin toki tuo katkera asenteesi hoitaa ennen kuin se kääntyy sinua itseäsi vastaan.

Kerro toki, miten sairastuminen liittyy puutteelliseen koulutukseen tai työkokemukseen?

Vierailija
22/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kettuiletko? Suunnitelmia?

Sehän riippuu ihan siitä mikä on vointi. Kai sinä nyt ymmärrät itsekin että sairas ihminen ei voi suunnitella elämäänsä eteenpäin, se on teidän terveiden ETUOIKEUS.

Kai sitä nyt voi suunnitella..? Ja toivoa, että suunnitelmat toteutuvat?

Voin esimerkiksi suunnitella vieväni huomenna parvekekalusteet varastoon. Vien tai olen viemättä, mutta kiva olisi, jos tulisi tehtyä.

Taidat olla kylläkin trolli.

Ap

Itse olet trolli. Vastaapa itse oletko työkyvytön vai töissä nostamassa palkkaa samalla kun kiusaat sairaita?

Itse olen tällä viikolla suunnitellut että harrastan liikuntaa, treenaan instrumenttia ja opiskelen. Lisäksi on painonhallinta etäryhmä(syöpä ja muut sairaudet ja lääkkeet nostaneet painoa). Lisäksi autan iäkkäitä omaisiani, käyn heille kaupassa ja laitan ruoat lautasille jääkaappiin valmiiksi niin että voi vaan lämmittää mikrossa. 

Saahan sitä suunnitella mutta eri asia mitä sitten voinnin mukaan saa tehtyä. Tekemistähän olisi vaikka kuinka blogin pidosta lähtien. Osan hommista olen suunnitellut niin että voi tehdä sängystä.

Olen myös suunnitellut ottavani yhteyttä lääkäriin sydänoireiden vuoksi mutta en taida saada aikaiseksi. 

Syke nousee ja hiki pintaan jo tästä kun kyljelläni tätä kirjoitan. Jokohan minä tälle aamulle kävin suihkussa, en muista, pitää aina kokeilla pyyhettä onko se kostea. Käyn suihkussa 3 x päivässä hikoilun vuoksi(sytot).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kettuiletko? Suunnitelmia?

Sehän riippuu ihan siitä mikä on vointi. Kai sinä nyt ymmärrät itsekin että sairas ihminen ei voi suunnitella elämäänsä eteenpäin, se on teidän terveiden ETUOIKEUS.

Tämä, kiitos❣️Kuinka monta kertaa olenkaan saanut kettuilua terveiltä tyyliin ”mene elämässä eteenpäin!” Mihin? Minä sairastan etenevästi ja joka päivän on _huonompi_, eikä se ole _valinta_. Tsiisus.

Ja sitten jos joku päivä onkin parempi, esim. saa käytyä joogassa niin tullaan riekkumaan: siinäs näit, sinähän olet täysin 100% terve! Ja selän takana puhutaan että se vaan näyttelee sairasta.

Vierailija
24/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyttä ei ole olemassakaan. Jos kerran jaksaa selailla nettiä koko päivän, niin jaksaisi myös istua toimistolla ruudun ääressä koko päivän. "Työkyvyttömyys" johtuu henkilön puutteellisesta koulutuksesta ja työkokemuksesta siihen tehtävään, jossa hän pystyisi helposti toimimaan.

En minä ainakaan jaksa selailla nettiä koko päivän, en jaksa edes katsoa televisiota 10min pitempään. Jos olisi työpaikka missä työpisteeltä tai tehtävästä saisi poistua lepäämään viiden minuutin jälkeen ja olla pois tunnista kahteen niin tietysti sitten.

Joo, mä en jaksa edes katsoa telkkua, siksi kuuntelen radiota ja äänikirjoja, voi maata silmät kiinni.

Vierailija
25/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

virallisissa papereissa työkyvytön, korvaukset noin 2500e/kk, korjaan 30e/h läheisten taloyhtiöiden asukkaiden autoja josta pimeetä tuloa noin 3-4 tonnia/kk, lyhyt työpäivä ja 6 tonnnia käteen, ei paha

Mulla kelanrahat 7400 kuussa. Verot 3 euroa. Ihan hyvin jää käteen. Kohta käyn aloittamassa aamun paikallisessa aamukaljoilla, taksilla tietenkin vaikka on tuossa toisella puolen tietä. Sitten ajattelin mennä shoppailemaan, elokuviin tms. Illalla hierontaan ja sikaria polttelemaan eliittiklubille.

Vierailija
26/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kiitos. Itse olen parhaillaan sairaalassa, ollut täällä viimeiset 3 tuntia, tunti jäljellä. Saan solusalpaajatiputusta ja kyllä täällä hoitohuoneessa osa potilaista selailee nettiä, osa lukee, osa katsoo televisiota. Veikkaan, ettei kukaan meistä täällä olevista jaksaisi nyt istua silti työpaikallaan 8 tuntia. Se ero on sairastuneella ja terveellä. Vaikka kannattaahan sinunkin toki tuo katkera asenteesi hoitaa ennen kuin se kääntyy sinua itseäsi vastaan.

Kerro toki, miten sairastuminen liittyy puutteelliseen koulutukseen tai työkokemukseen?

Tsemppiä. Minulla oli sytot 2 vuotta sitten.

Vierailija
27/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän oli kyse eläkkeestä, sinä olet varmaan sairaslomalla? Ilmaisin tosiaan itseäni huonosti, kun kirjoitin vain työkyvyttömyydestä. Tietenkin on kaltaisiasi työkyvyttömiä, mutta suurin osa työkyvyttömyyseläkeläisistä voitaisiin saada työkykyiseksi (joita he siis ovat koko ajan), jos keksittäisi keinoja, joilla eläkeläiset kokisivat elämän merkitykselliseksi ja innostuisivat tavoittelemaan jotain sen sijaan, että kerrotaan "olet sairas, ota tuosta lääkettä ja oleskele kotona, sinua ei tarvita".

T: Sama

Vierailija
28/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa aika moni on suht hyvässä kunnossa ollakseen työkyvyttömiä onnea heille. Syöpäkontrolliit,verikokeet,infektiotutkimukset.Puhelin ja nettiyhteydet hoitajiin,lääkäreihin. Viime viikolla yli 30yhteydenottoa,aikataulujen muutoksia,tuloksia.Aivan voimat pois ei voi suunnitella huomista. Mieluummin kävisin normaalissa työssä,tämä käy rankimmasta työstä mitä elämä on tarjonnut.

Vierailija
29/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On päiviä jolloin en jaksa nousta sängystä kuin wc hen. Joskus avaan radion mutta yleensä suljen sen pian koska en pysty kuuntelemaan tylsyyttä. Sama tv ssä. Äänikirjaa tai tavallista kirjaa en voi lukea koska en pysty keskittymään siihen. Sähköpostin pyrin katsomaan kerran viikossa. Ulkona en ole käynyt kesän jälkeen, silloin yritin parantua mutta turhaan. Nettiä käytän ruuan tilaamiseen ja pakollisten maksujen maksamiseen.

Sama rutiini toistuu päivästä ja kuukaudesta toiseen. Nyt huomasin tämän sivun ja kirjoitan tänne.

Vierailija
30/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kotitöitä, ulkoilutan koiraa, soitan pianoa, katson elokuvaa/sarjaa, käyn saunassa, kuuntelen musiikkia, luen, surffailen netissä jne.

Samoja asioita joka päivä, kuukaudesta toiseen, vuodesta seuraavaan. Välillä huonompia aikoja, välillä sellaisia että ei voi ihan niin huonosti.

Ulkopuoliselle elämäni voi olla ihanan vapaata tämän ikäiselle (38), mutta oma näkemykseni on aivan toinen: tämä ei tule muuttumaan paremmaksi, vaan aina vähän huonompi olo on uusi normaali kunnes jonain päivänä en enää ole täällä. En ole mukana elämässä kuten haluaisin. En luo uraa, en saa ystäviä, en koskaan juhli synttäreitä tai tule kutsutuksi mihinkään juhlaan. Olen aina se, joka "on se outo joka ei tee mitään".

Jos alkaisin juomaan, löytäisin seuraa ja saisin jotain ymmärrystä yhteiskunnalta. Ehkä jopa hoitoa. Mutta kun näytän normaalilta ja pystyn päivittäin toimia jotenkin, putoan kaiken hoidon ulkopuolelle. Epäreilua.

Vierailija
31/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän oli kyse eläkkeestä, sinä olet varmaan sairaslomalla? Ilmaisin tosiaan itseäni huonosti, kun kirjoitin vain työkyvyttömyydestä. Tietenkin on kaltaisiasi työkyvyttömiä, mutta suurin osa työkyvyttömyyseläkeläisistä voitaisiin saada työkykyiseksi (joita he siis ovat koko ajan), jos keksittäisi keinoja, joilla eläkeläiset kokisivat elämän merkitykselliseksi ja innostuisivat tavoittelemaan jotain sen sijaan, että kerrotaan "olet sairas, ota tuosta lääkettä ja oleskele kotona, sinua ei tarvita".

Eli niin kuin arvasin, tämä on joku työssä käyvä henkilö joka nostaa palkkaa, mutta lusmuilee töissä jotta voi kettuilla av:lla sairaille. Kaikesta sitä ihmiselle palkkaa maksetaankin.

Menehän tekemään töitäsi. Mistä näitä sairaiden kiusaajia sikiää?

Minulla on elämässäni merkitys ja aion huonosta kunnostani huolimatta toteuttaa erinäisiä asioita ennen kuolemaani.

Vierailija
32/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kuntosalilla ja uimassa. Nukun pitkään ja pelailen nettipelejä. Saatan pistäytyä viihtellä. Pyöritän ajankuluksi internetissä toimivaa yritystä, ei mitään kovin isoa, liikevaihto vain vajaan satatuhatta.

sama homma.

Vierailija
33/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa aika moni on suht hyvässä kunnossa ollakseen työkyvyttömiä onnea heille. Syöpäkontrolliit,verikokeet,infektiotutkimukset.Puhelin ja nettiyhteydet hoitajiin,lääkäreihin. Viime viikolla yli 30yhteydenottoa,aikataulujen muutoksia,tuloksia.Aivan voimat pois ei voi suunnitella huomista. Mieluummin kävisin normaalissa työssä,tämä käy rankimmasta työstä mitä elämä on tarjonnut.

Tässä kysyttiin suunnitelmia, ei sitä mikä on vointi. Siihen olisi varmaan erilaiset vastaukset samoilla henkilöillä.

Mutta oikeassa olet, sairasloma ei ole lomaa, vaan sairaustyötä. 

Vierailija
34/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään käyn suihkussa ja pesen kylppärin, vaihdan lakanat.

Huomenna on jalkahoito. Tällä viikolla suunnitelmissa eteisen kunnollinen siivoaminen kun on tulossa uudet matot.

Loppuviikko katsotaan erikseen mitä jaksaa.

Vierailija
35/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on hyvä päivä, ei ahdistusta, paniikkioireita tai kipuja.

Kävin aamulla koiran kanssa kävelyllä, paistoin omeletin aamupalaksi, haravoin etupihalla, kävin lääkärintarkastuksessa, hain ravintolasta lounasta mukaan.

Tänään ajattelin leipoa pullaa, sulattaa pakastimen, vaihtaa lakanat, pyykätä, tehdä ruokaa ja ulkoilla koiran kanssa. Ennen nukkumaanmenoa katsellaan puolison kanssa elokuva ja samalla neulon ystävän vauvalle vaunupeittoa.

Huonoina päivinä en pääse sängystä ylös ahdistuksen ja kipujen takia. Jos sängystä saattaa päästä ylös, niin paniikkikohtaus iskee ulko-ovella. Voi olla päiviä etten pysty poistumaan kotoa. Onneksi tällaiset päivät ovat vähentyneet, kun lääkitys on jälleen ajantasalla.

Vierailija
36/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti-ihminen kirjoitti:

Yleensä päivystän koko päivän palstalla ja puhdistan sitä naisvihasta ja Putinin trollien aloituksista.

Hienoa. Jatkuva istuminen surkastuttaa lihakset ja lyhentää eliniän, sinun kohdallasi ei tule tilastotappiota.

Vierailija
37/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt wc pöntön tänään, kuten teen joka päivä. Maksanut luottokortti velat eli olen nyt velaton ja leikannut kukkapenkistä kuivat perennat poikki. Paljon olen selannut vauva palstaa ja uutisia.

Vierailija
38/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on viralliset eläkepaperit, en tule tästä työkykyiseksi enää toipumaan.

Pitkäaikaissairaat ovat työkyvyttömiä. Sairausloma kestää aikansa ja kun ne päivät on käytetty, muuttuu sairausloma automaattisesti työkyvyttömyydeksi ja saat (toivottavasti) työkyvyttömyyseläkettä, et sairauspäivärahaa.

Osa meistä ikävä kyllä joutuu tappelemaan tuon työkyvyttömyyseläkkeensä eteen mutta se on eri asia, ei mennä siihen tässä.

Minä en erittele sairaita. Minulle on se ja sama onko ihminen sivussa työstänsä kroonisen sairauden tai vaikka päänsä vuoksi - sitähän sinä ajoit takaa, eikö?

Masentunut ja syrjäytynyt ei kaipaa mitätöimistä eikä laiskaksi ja tyhmäksi haukkumista. Milloin ivalla, pilkalla ja syrjäyttämällä on saatu mitään myönteistä maailmassa aikaan?

Ikävä kyllä, hoitotakuut ei toteudu monissakaan kunnissa, joten kuvaamallasi tavalla "olet sairas, ota lääkettä, mene kotiin" on nykypäivänä valitettavan totta. Psykiatrian puoli on kaaoksessa ja ruuhkautunut mutta se ei ole asiakkaan vika, joten osoitellaan syyttävällä sormella niitä tahoja, ei asiakkaita.

Vierailija
39/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt työkkärin sivuilla ja totesin että siellä ei ole mitään järkevää hommaa.

Vierailija
40/58 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille ja niille erityisesti joilla on tänään supervaikeaa. Ite yritän tässä toipua ennennäkemättömän vaikeasta kipujaksosta ja nyt tuli sitten iso HYVÄ uutinen tähän väliin, aikamoisella tunteiden vuoristoradalla lähti tämä viikko käyntiin. 😅 Jessus että oon ylpee itestäni että jaksoin yrittää. Jaksa selittää tarkemmin nyt. Kauhee olo valvomisesta ja kämpässä makaamisesta, meinaa vähän seinät kaatua päälle huh. Täytyy yrittää rauhottua ja suihkussa pitää jaksaa käydä, sitten ei tarvii enää kuin hengissä pysyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi