Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavoin aiot vähentää kulutustasi säästääksesi ympäristöä?

Roinaähky
11.10.2021 |

Onko jotain helppoja vinkkejä, joilla voi vaivatta vähentää omaa ilmastokuormaa. Itse olen siirtynyt negatiiviseen kuluttamiseen. Eli sen sijaan että ostaisin mitään, vähennän joka päivä yhden tavaran. Suurin osa kaappien sisällöstä on täysin käyttämätöntä tarpeetonta sälää ja tulee huomattua ja ostettua kuitenkin sellaista mitä huomaa tarvitsevansa. Muttei ole hankkinut kun valmiiksi roinaäkyinen. Myös ruokaa tulee turhan paljon ostettua ja voi yrittää ostaa terveellisemmin.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En hanki lemmikkieläimiä

2. En hanki lapsia

Siinä on ne suurimmat asiat mitä yksittäinen ihminen voi tehdä ympäristön hyväksi.

Vierailija
22/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. En hanki lapsia

Siinä on ne suurimmat asiat mitä yksittäinen ihminen voi tehdä ympäristön hyväksi.

Sama, tässä on ympäristötekoni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä, en käytä junaa, en käy laivalla, en käytä julkisia, en käytä taksia, en käy teattereissa, en käy festivaaleilla, en käy keikoilla, en käy baareissa, en käy saleilla, en käy ravintoloissa, en käy kampaajalla, en käy kosmetologilla, en käy vieraissa, en käy elokuvissa, en käy uimahalleissa, en käy edes kävelyllä. Siinä nyt ainakin osa ilmastoteoistani. Vastapainoisesti poltan tupakkaa, takkaa ja ajan bensa-autolla töihin.

Vierailija
24/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydyn siihen mitä omistan, etsin iloa muualta kuin kuluttamisesta. Näin voin lopettaa työssäkäynnin toivottavasti ennen korkeaa virallista eläkeikääni.

Vierailija
25/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tähän ikään menessä on jo ehtinyt suuria syntejä tehdä, on lapsia ja on lemmikkejä.

Katson silti, että olen vastuullinen maailmankansalainen. Vältän matkustamista, korvaan kokousmatkat videopalavereilla tai ihan vaan tylsästi sähköposteilla - kuluu niihinkin energiaa, mutta huomattavasti vähemmän kuin jos ajaisin autolla parisataa km ja perillä kytkisin läppärin kiinni videoneukkarin laitteeseen. En matkusta myöskään vapaa-aikana.

Olen vähentänyt lihan syöntiä merkittävästi, nykyään syön kerran viikossa liha-lihaa, makkaraa toisena päivänä, sitten loput päivät kalaa-kananmunia-maitotuotteita tai ihan vegepäiviä. Pyrin hyödyntämään ruuasta kaiken (kalannahka koiralle, syön myös sisäelimiä), ja jos jotain ei voi käyttää ruuaksi, se menee kompostiin (luut poltan ensin kaminassa, koska ne eivät aina maadu kunnolla ja koira sitten kaivelee kasvimaata).

Käytän ydinsähköä, en fossiilisilla polttoaineilla tuotettua sähköä (sähköyhtiössäni on mahdollisuus valita tämä).

En shoppaile. Ostan tavaraa vain tarpeeseen. En käytä kosmetiikkaa lukuunottamatta shampoota, hammastahnaa ja roll-on dödöä. Ja joskus perusvoidetta kuiviin käsiin. Käytän minimimäärän pesuainetta pesukoneessa, vaatteet pestään vain, jos ne ovat likaisia. Yhden päivän käytössä olleet farkut eivät ole likaisia.

Pieniä asioita, hajanaisiakin, mutta yhdessä ne ovat jo merkittävämpiä.

Vierailija
26/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin kiloklubiin. Uskon että normaalipainoisena kulutan paljon vähemmän ruokaa kuin mitä ylipainon ylläpitämiseen nyt kuluu.

Vältän ruokahävikkiä, lisään julkisen liikenteen käyttöä enkä aja autolla.

Taloyhtiössämme otettiin käyttöön huoneistokohtaiset vesimittarit, se varmaankin laskee huomattavasti koko kiinteistön veden kulutusta.

Vierailija
27/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. En hanki lapsia

Hankin molemmat. Siksi, että siitä ympäristöstä ei ole paljon iloa, jos sitä ei ole kukaan katsomassa.

28/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tavarasta luopuminen vähentää ilmastonmuutosta?

Ne tavarat on kuitenkin jo valmistettu ja edelleen olemassa, vaikka minä heittäisin kaiken omistamani menemään.

Ei se ilmastoa viileänä että minä vien tavarani kierrätyskeskukseen. Siellähän ne pyörii romuna sitten muiden vaivoina.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
29/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laitat ne pois menevät tavarat?

Toivottavasti myyt tai annat pois, koska heittäminen pois kuluttaa myös luontoa

30/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. En hanki lapsia

Jep. Nämä on tehty.

Käyn töissä ja maksan veroja ja näitä rahoja sitten käytetään näihin ns. ilmastotoimiin.

Eiköhän tuo riitä minun osalta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin hakea jatkoa sairaslomalle, että tulotasoni ei pääse nousemaan ja täten ei tule myöskään painetta ruveta kuluttamaan entistä enemmän.

Vierailija
32/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kulkenut autolla kolmeen kuukauteen.

Vierailija
33/45 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain mitä tarvitsen. Panostan laatuun määrän sijaan. Käytän tavarat loppuun.

Jos en käytä jotain niin annan tai myyn pois.

Heitän roskat roskiksiin enkä lumipenkkaan (ihmiset luulee että ne eivät tule esiin lumien sulaessa ja ei muka roskaa luontoa)

Vierailija
34/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalin rikkinäisiä pienkoneita, moottorisahoja, ruohonleikkureita, polkupyöriä ym. Korjaan ja myyn niitä ja joskus muutaman euron eläkkeen jatkeeksi tienaankin.

Minusta sanan "kierrätys" tai "ekoteko" käyttö kuulostaa vähintään kummalliselta niissä tapauksissa, että pienen tai miksei isommankin vian tullessa kone viedään kunnalliseen kierrätyspisteeseen, josta niitä ei saa pelastaa vaan ne viedään romutettavaksi, silputtavaksi, paalattavaksi ja vietäväksi Aasiaan, josta ne tulevat takaisin joutavana roinana. Se ei ole kierrätystä vaan hulluutta, järjetöntä tuhoamista ja tulisi määrätä ankarasti rangaistavaksi.

Olen huomannut etenkin polkupyörissä, että jos vaikkapa viisikymmenvuotiaalle fillarille tahdään perusteelinen huolto, sillä todennäköisesti on edessään käyttövuosia enemmän kuin uudella halpispyörällä. Ehkä jopa toiset 50 vuotta.

Vierailija
35/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta nämä kysymykset.

Olen ollut1,5 v lomautettuna ja en ole esim tänä vuonna ostanut itselleni mitään muuta, kuin yhden kasvorasvan.

En tiedä voisinko elää ekologisemmin.

Ajan joka paikkaan pyörällä, korjaan kaikki, mitä voin korjata, oon myynyt tarpeetonta eri kirppiksillä.

Ruoka tulee ruokajaoista ja hävikkiruuasta.

Oon opiskellut AMK.ssa avoimessa, eri asia onko siitä hyötyä

Ensi vuonna loppuu liiton päivät

Vierailija
36/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hukkaa ajatustakaan ilmastohuijaukseen.

Vierailija
37/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jättäytyä työttömäksi kun autoon ja dieseliin menee töiden takia niin paljon rahaa että työnteko on lähes +-0

Vierailija
38/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap, että tavaran roskiin heittäminen on ekoteko?

Vierailija
39/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lennä, en käytä junaa, en käy laivalla, en käytä julkisia, en käytä taksia, en käy teattereissa, en käy festivaaleilla, en käy keikoilla, en käy baareissa, en käy saleilla, en käy ravintoloissa, en käy kampaajalla, en käy kosmetologilla, en käy vieraissa, en käy elokuvissa, en käy uimahalleissa, en käy edes kävelyllä. Siinä nyt ainakin osa ilmastoteoistani. Vastapainoisesti poltan tupakkaa, takkaa ja ajan bensa-autolla töihin.

Tää oli hauska. Muistutti siitä Julmahuvin sketsihahmosta, joka hoki, että ”minnensaasyyä juustoo, minnensaasyyä porkkanaa, minnensaasyyä perunaa, pullaa, palsternakkaa, bataattia… ” 😁

Vierailija
40/45 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, mutta eiköhän suurimmaksi ekoteokseni jää etten tee lapsia. Eikä ole kyllä lemmikkejäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi