Millä tavoin aiot vähentää kulutustasi säästääksesi ympäristöä?
Onko jotain helppoja vinkkejä, joilla voi vaivatta vähentää omaa ilmastokuormaa. Itse olen siirtynyt negatiiviseen kuluttamiseen. Eli sen sijaan että ostaisin mitään, vähennän joka päivä yhden tavaran. Suurin osa kaappien sisällöstä on täysin käyttämätöntä tarpeetonta sälää ja tulee huomattua ja ostettua kuitenkin sellaista mitä huomaa tarvitsevansa. Muttei ole hankkinut kun valmiiksi roinaäkyinen. Myös ruokaa tulee turhan paljon ostettua ja voi yrittää ostaa terveellisemmin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Paras ekoteko, jätän patteriauton ostamatta.
Ei niihin näillä hinnoilla normijäbällä ole varaakaan. Sitä paitsi teknologia on niin lapsen kengissä, että kannattaa ajella polttomottoorilla muutama vuosi vielä rauhassa ja odottaa että tulee tarjolle kehittyneempää teknologiaa. Eli nopeampia latausaikoja ja pienempiä kevyempiä akkuja. Hinnat laskee sitä mukaa. Sama homma kuin telkkareissa ja kännyköissä. Ensin ne oli törkeen kalliita.
En mitenkään. elokapinat vei kiinnostuksen. hankin jo tyhjän tynnyrin ja alan polttamaan kaiken roskan tuossa pihalla jäteöljyjä myöten. pipertäkää muut. en lopeta ennenkuin tähän ympäristö vouhotukseen tulee joku järki
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. elokapinat vei kiinnostuksen. hankin jo tyhjän tynnyrin ja alan polttamaan kaiken roskan tuossa pihalla jäteöljyjä myöten. pipertäkää muut. en lopeta ennenkuin tähän ympäristö vouhotukseen tulee joku järki
Kova jätkä, varmasti mukavaa hengitellä syöpäyhdisteitä :D
Näihin eko Aivottomien touhuihin en osallistu millään muotoa...
Me ollaan poltettu kaikki roskat jo vuosia. Ei vois vähempää kiinnostaa ituhippien ilmastokiima. Siinähän kierrätätte rojunne. Käytetyt laitteet haudataan täälläpäin suohon.
En vähennä millään tavalla yhtään mitään..
Niin kauan kun tämä maapallon pelastus on vain ja ainoastaan Suomalaisten varassa...meitä Suomalaisia onkin niin hurjan paljon täällä pallolla...öööööö eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä pitää hengittää? Jos sulla on sähköauto, sytytätkö sen akut tuleen ja alat imppaamaan?
Oletko hullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvi itse olla haistelemassa. tuuli kuljettaa kyllä käryt naapureiden riemuksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kova jätkä paras ympäristöteko olisi polton päätteksi kömpiä itse sinne tynnyriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvi itse olla haistelemassa. tuuli kuljettaa kyllä käryt naapureiden riemuksi.
Olet varmasti pidetty ihminen.
Aion matkustella paljon enemmän ulkomailla kun nyt vanhempana on aikaa. Säästyyhän silloin esim sähköä kotona kun kaikki paitsi jääkaappipakastin on pois päältä.
Kasvatan itse potut jne., kerään marjat ja sienet. Omppuja on omassa pihassa. Kalastan. Eli oma kellari/ pakastin vähentää jätteen määrää.
En autoile turhaan. Ostan harkiten vaatteita ja muuta tarvittavaa.
En käytä meikkejä, tuoksuja, enkä haali rihkamaa.
Ulkoilen ja kuntoilen pitkin metsiä ja luontoa.
Syön terveellisesti ja pidän huolta itsestäni. Näin vältän turhat tohtorikäynnit.
Pyörä on ostettu käytettynä, samoin sukset jne.
En pidä kämppää liian lämpimänä, en polta turhaan valoja, teen isoja määriä ruokaa kerralla, ostan hävikkiruokaa... Ja vaikka mitä muuta.
Paljon siis pieniä asioita, joista kasautuu lopulta isompi juttu, kuin osaa ajatellakaan.
Lahjoita kaikki vähääkään ylimääräinen raha ympäristöjärjestöille, niitä riittää. Sitten voit kituuttaa puhtain sydämin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kova jätkä paras ympäristöteko olisi polton päätteksi kömpiä itse sinne tynnyriin.
Ilmastoöyhötys ei voisi vähempää kiinnostaa, kulutan sen minkä kulutan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaappa vaikka 4 kertaa paljonko kiinnostaa mitä muut minusta tai tekemisistäni ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaappa vaikka 4 kertaa paljonko kiinnostaa mitä muut minusta tai tekemisistäni ajattelevat.
Ei varmasti. Olet tyypillinen suomijuntti. Kykenemätön yhteiseloon läheistesi kanssa. Riippakivi läheisille ihmisille ja raskasta seuraa. Turha jätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti. Olet tyypillinen suomijuntti. Kykenemätön yhteiseloon läheistesi kanssa. Riippakivi läheisille ihmisille ja raskasta seuraa. Turha jätkä.
Niinhän sinä ituhippi luulet. mut aika pieleen meni taas.
Negatiivisen kuluttamisen sijasta olen tehnyt päätöksen kuluttaa hankkimani tavarat loppuun ja olla kriitisempi uusien tavaroiden hankkimisesta. Jos annan lahjoja tai koen tarvetta hemmotella itseäni, hankin palveluita (tai lahjakortteja niihin) tavaroiden sijasta. Jos tarvitsen jotain, olen myös vuokrannut tai vaihtoehtoisesti vaihtanut/lainannut jotain ystävien kanssa. Toki näitä tilanteita ei kerrostaloasujalla ole niin usein kuin vanhemmillani omakotitaloyhteisössään naapureiden kesken esim. pienkoneissa.
Kierrätän, koetan suosia zero waste tuotteita ja olen koettanut vähän katsoa, mitä esim. pesuaineet sisältää. Lähinnä olen kriitisempi omasta kulutuksesta. Painotan sanaa omasta, ja en luovu kaikesta hemmottelusta kuitenkaan, mutta kasvohoidosta nautin enemmän nykyisin kuin vaatteiden shoppailusta.
En yhtään mitään. Ei kiinnosta tulevien ihmisten elinolot. Ei siellä minun jälkeläisiä tule olemaan. En ole ilmastosyistä vela, mutta se on kuitenkin mun ainoa ilmastoteko.
Paras ekoteko, jätän patteriauton ostamatta.