Siis miten te saatte kotiruuasta karppi versioita??
Mä haluan nopeita arkiruokia, perus raaka-aineista ja perus valmistustavoilla. Onko tottumus kysymys vaihtaa pasta kukkakaaliin? kun se että mitä sen kanakastikkeen kanssa sitten syö,kasviksia mutta en halua käyttää aikaa ja voimia monimutkaisten kasvishöystöjen valmistukseen
Kommentit (18)
Tuorewokin tekeminen kestää n 10-15 minuuttia - 5 minuuttia kun kuorit ja pilkot 2-3 porkkanaa, paprikan, sipulin lohkoiksi, valkosipulinkynnen ja kesäkurpitsan tai brokkolinpalan sekä sitruunaruohopalan. Wokkipannu kuumenee samaan aikaan. Tilkka öljyä ja nopea ryöppäys, al dente 5 minuutissa. Sekaan kourallinen pähkinöitä ja vaikka purkista vesikastanjoita tms. Mausta suolalla pippurilla ja sweet-sour kastikkeella.
Erinomaista lihapullien, murekkee (jotka teen jauhelihasta ja pekonisilpusta ilman korppujauhoja), kanan, possun tai minkä kanssa vaan.
Tuossa nyt yksi esimerkki nopeasta maukkaasta lisukkeesta. Pakastevihanneksista en wokkia tee, tulee niin vetistä mutta muuten voin käyttää mm pakaste papuja ja maissia kun ei tuoretta saa.
14 jatkaa - yksi hyvä ruoka meillä on hapankaaligulassi josta voi perunan jättää pois. Muutenkin perunaa tulee vain pari kappaletta joten annosta kohti ei hiilareita hirveästi tule.
Täysjyväpastaa ja -riisiä tulee käytettyä joskus. Useinmiten vaan korvataan lisukkeet kasviksilla tai salaatilla.
Itse syön usein lihan kanssa keitettyjä pakasteporkkanoita ja -parsakaalia, päälle kuohukermaa ja suolaa.
Kukkakaalimuusiin löytyy useita ohjeita karppaus.infosta, hyvää mutta itse en voi syödä paljoa kukkakaalia.
Osta Stokkan herkusta tai mistä vaan löydätkin karppifile ja laita uuniin esimerkiksi uunilohen tapaan. Perunoiden kanssa käy hyvin.
Vaihda karpin lihaa muun lihan tilalle. Tai sitten etsi mitä kalalaji nimeltä karppi käyttää ravinnoksi ja syö sitä. Yksinkertaista. Karpata et tietenkään aio, se on jo out ja vaarallistakin, lue vaikka muutama uusi tutkimus aiheesta.
Japanista löytyy. Karppihan on keisarillinen herkkuruoka, mutta ihan ruokavalioksi asti...?
Ehkä et oo kuitenkaan valmis siirtymään karppiruokavalioon...?
Kukka- ja parsakaalit höyryttää samassa ajassa kuin pastan keittää. Samoin pakastekasviksia voi hyödyntää, niitä löytyy ihan laidasta laitaan. Salaatin pilkkominenkaan ei kauaa vie. Jos on enemmän aikaa, uunijuurekset tulille tai ihan vain punajuurilohkoja, öljyä ja yrttejä uuniin.
ne punajuuret pitää pestä ja kuoria ja niihin jää kuorta helposti..
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:30"]ne punajuuret pitää pestä ja kuoria ja niihin jää kuorta helposti..
[/quote]
Voi voi... On se kyllä rankkaa!
Mun keinot:
-kaupan pakastekasvikset
-pakastimeen itse tehdyt uunijuureksen, lykkään vain uuniin
-teen kasviksia riittävästi kerralla, kahdeksi päiväksi
-salaatti
-paista pannulla kiinankaalia ja sekaan mistä kasviksista nyt tykkäät, itse en syö lähes ollenkaan kukkakaalia sen mauttomuuden takia
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:30"]
ne punajuuret pitää pestä ja kuoria ja niihin jää kuorta helposti..
[/quote]
Siksi sanoinkin että "jos on enemmän aikaa". Punajuurissa ei paljoa ole aktiivista tekemistä, toki ovat uunissa jonkun aikaa (mä pidän lohkoja 40 min, saisi nopeutettua esimikrottamalla). Pakastekasvikset, höyrytetyt rehut tai simppelin salaatin kuitenkin valmistaa nopeammin kuin esim. pastan.
Yksi lempiruokiani: jäävuorisalaatti, tonnikala, iso kasa herneitä ja hesen curry kastiketta (joo siinö voi olla sokeria siinä kastikkeessa, mutten sitä paljoa käytä ja en edes karppaa). Toinen on ihan lohi, kana tai kanakastike salaatin kanssa, jossa tomaattu, kurkku, viinirypäle (no ei välttämättä karpeille paras), feta ja lämmintä parsaa. En kaipaa mitään perunaa siihen. Parsakaalin ja kukkakaalin kanssa sopii hyvin kanakasti.
En tunne Intian kastijärjestelmää. Onko kamalasti ylempää vai alempaa luokkaa?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:59"]En tunne Intian kastijärjestelmää. Onko kamalasti ylempää vai alempaa luokkaa?
[/quote]
Siis kanakasti piti olla ja kysymys siis kasille.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:21"]
Mä haluan nopeita arkiruokia, perus raaka-aineista ja perus valmistustavoilla. Onko tottumus kysymys vaihtaa pasta kukkakaaliin? kun se että mitä sen kanakastikkeen kanssa sitten syö,kasviksia mutta en halua käyttää aikaa ja voimia monimutkaisten kasvishöystöjen valmistukseen
[/quote]
toi on ihan väärä asenne tai lähtökohta.
ei resepteistä muuteta yhtä ainesta toiseksi.... vaan ehkä vaihdat koko reseptiä.
ei karppaus ole tosiaan sitä että muutetaan resepteistä hiilarit toisiin aineisiin. reseptin koko idea hukkuu. ei se toimi niin.
mieti ennemmin mitä tekisit niistä aineksista mitä sulla on ja valkkaa sopiva resepti tai keksi itse resepti.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:32"]
Mun keinot:
-kaupan pakastekasvikset
-pakastimeen itse tehdyt uunijuureksen, lykkään vain uuniin
-teen kasviksia riittävästi kerralla, kahdeksi päiväksi
-salaatti
-paista pannulla kiinankaalia ja sekaan mistä kasviksista nyt tykkäät, itse en syö lähes ollenkaan kukkakaalia sen mauttomuuden takia
[/quote]
kuulostaa hemmetin mauttomalta.
opettele maustamaan oikein... kasvikset on todella mauttomia jos ei mausta oikein.
pohjille esim. öljy, sipuli, vsip, aura, liemikuutio, kermaa, ... muista makea, suolainen, hapan, karvas, umami.
Pakastevihannespussin kiehauttaa yhtä nopeasti kuin kanafile paistuu.
Mies ei jostain syystä tykkää pakastevihanneksista ja kun laitetaan ruokaa molemmille, tehdään yleensä kasvikset uunissa. Päälle usein fetakuutioiden mausteöljyä ja pippuria.