"takaata", ettekö osaa suomen kieltä?
Ja muita paskoja suomenkielen ilmaisuja vilisee kaikkialla. Olette säälittävää paskaläjäporukkaa.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:19"]
Tässä on nyt kyse siitä, että te nillittäjät ette osaa suomen kieltä. Suomen kieltä ei ole pelkästään kirja- eli yleiskieli, vaan myös sen erilaiset puhutut muodot. Kirjakieli ei ole mitään "puhdasta" suomea, vaan se on suomen eri murteista tietoisesti kehitetty kielimuoto. Se, että joku muoto ei kuulu kirjakieleen, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi suomea. Takaata ja kotonta ovat eksessiivimuotoja.
[/quote]
Sä vedät nyt kehiin ihan täyttä paskaa. Kyse on uusavuttomista, jotka eivät osaa puhua suomea. Siis porukasta jota juuri täällä keskustelee.
[/quote]
Ei, kyse on edelleen siitä, että sä et tunne eri suomen kielen muotoja. Oot ehkä niitä ihmisiä, jotka on asuneet koko ikänsä samalla paikkakunnalla ja suku on serkusavioliittoja täynnä.
[/quote]
Ja sun äitis antoi persettä apinalle.
[/quote]
Oi miten liikuttava yritys vittuilla :)
[/quote]
Serkkuja saa naida ihan laillisestikin, mutta tuollainen kieli kertonee siitä äitisi oli samalla siskosi.
[/quote]
"Tuollainen kieli", eli se, mitä itsekin noilla paskoilla ja perseillä viljelet :D Lopeta nyt jo, tuo matalamielinen yrityksesi provoilla aiheuttaa ainoastaan myötähäpeää.
Sukurutsaiset lähtee kotoonta ja panevat toisiaan taakata päin ;)
Rikottaa:) tarkoittaako se, palkataan, joku hajoittamaan tietty asia.:)
Eksessiivi on kaunis muoto (paljon kauniimpi kuin englannista väännetyt kömpelöt lainasanat) ja varsin kätevä muoto onkin! Sillä voidaan ilmaista jonakin tai jonakuna olemisen lakkaamista: "Hänet valittiin presidentiksi, hän toimi presidenttinä ja erosi presidentintä."
Niinpä niin, miten toi liittyy tohon murrepaskaan?
Toi ja tohon. Mitä murrepaskaa tuo taas on?
Eihän toi liity alkuperäiseen postaukseen mitenkään. Eli "takaata"?
Niinpä niin. Miksei voi sanoa vaan että "kotoa" kuten se suomenkielessä kuuluu sanoa? Onhan tuo melko typerän kuuloista.
Haukotus. Tää olis voinut olla ihan hyvä provo, mutta ap ei vaan osaa!
Kukahan tuon wikiartikkelin on tänään väsännyt?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:13"]
Haukotus. Tää olis voinut olla ihan hyvä provo, mutta ap ei vaan osaa!
[/quote]
Aika säälittävä yritys puolustaa junttimaista ilmaisutapaa ;)
Keksi nyt joku uusi provo, vajukki.
Kyllä mäkin olen aina ihmetellyt tuota ilmaisua. Aika ärsyttävä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:15"]
Keksi nyt joku uusi provo, vajukki.
[/quote]
Sattuukko omaan pieneen vajukkinassuun?
Anteeksi, mun on pakko jankata tätä samaa, koska olen pakkomielteinen :( Sen lisäksi olen myös vajaaälyinen, koska äitini, joka on kahden sisaruksen lapsi, pudotti minut päälleni vauvana. Ei ole mun elämä helppoa, pitää vaan jankata AV:lla, vaikka toinen etusormeni on pysyvästi juuttunut sieraimeen. Anteeksi :(
Ap
Kysyjä ei näytä saavan vastausta kysymykseensä ja jotkut näyttävät vetävän herkästi herneitä nenäänsä. Minullakin kiinnostaisi, että mistä tuo otsikon mukainen ilmaisu tulee? Eksessiivihän ei sitä selitä.
Kysyjä olisi voinut muotoilla aloituksen hieman siistimmin, niin ehkä keskustelu olisi asiallisempaa. Harmillista. Minua ainakin kiinnostaisi oikeasti ilmaisun tausta.
Taakke on kyllä ylivoimaisesti retardein ilmaisu. Empäs enään jatka, ettei ala ärsyttämään.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:26"]
Kysyjä ei näytä saavan vastausta kysymykseensä ja jotkut näyttävät vetävän herkästi herneitä nenäänsä. Minullakin kiinnostaisi, että mistä tuo otsikon mukainen ilmaisu tulee? Eksessiivihän ei sitä selitä.
Kysyjä olisi voinut muotoilla aloituksen hieman siistimmin, niin ehkä keskustelu olisi asiallisempaa. Harmillista. Minua ainakin kiinnostaisi oikeasti ilmaisun tausta.
[/quote]
No mun mielestä takaata on eksessiivimuoto, vaikka siinä ei n:ää olekaan. Mutta siis suomen kielessä on noita kivettyneitä vanhoja sijamuotoja ihan kirjakielen ilmauksissa: kotoa, kotona, ulkoa, ulkona, (viime) kesänä jne. Tuo -na-päätteinen sija ei siis ole essiivi, vaan vanha olosija (näyttää samalta, mutta merkitys on eri).
Tämän ketjun ap:han ei halunnut tietää tästä muodosta mitään...
Entäs lahtelaisten / hämäläisten "taakke"? Muualla Suomessa sanot6aan "taakse".