Raskauskilot jäivät täysin - miksi ihmeessä paino ei putoa lainkaan?
Minulle kertyi sukuni naisille tyypillisesti odotusaikana n. 20 kiloa, sukuni naisilla nämä raskauskilot ovat karisseet nopeasti. Lähtöpainoni oli normaalipainon puolella. Söin raskausaikana ihan normaalisti tavallista kotiruokaa. Raskausdiabetesta ei ollut ja verenpainekin on hyvä (lähempänä matalaa verenpainetta) eli elintavat olivat kunnossa. Synnytyksen jälkeen minulta lähti 8 kiloa (eli vauvan paino, istukka jne). Tämän jälkeen painon lasku pysähtyi täysin.
Olen elänyt vauva-aikana ihan tavallisesti: syönyt tavallista kotiruokaa ja käynyt vaunulenkillä liki päivittäin. Kesän helteillä join paljon vettä ja söin kevyitä, maidottomia keittoruokia, mutta paino ei laskenut lainkaan kevyemmästä ruokavaliosta huolimatta. Lopetin imetyksen 2 kk sitten, eikä silläkään ollut mitään vaikutusta painoon. Kuukautisetkin ovat tulleet pari kertaa, mutta paino ei ole lähtenyt hormonitoiminnan palauduttua laskuun. Kilpirauhasarvot on katsottu kuukausi sitten ja kunnossa ovat. Ainoa rempallaan oleva asia arjessa on nukkuminen, yöuni on hyvin katkonaista, vaikka vauvalla yöheräilyt ovat jo vähentyneet. Mutta voiko pelkkä katkonainen yöuni aiheuttaa tällaista painon jumiutumista?
Vauva on jo yli puolivuotias, mutta paino ei ole pudonnut kiloakaan noiden heti synnytyksen jälkeen lähteneiden kilojen jälkeen. Paino ei myöskään ole noussut, vaan on pysynyt tismalleen samassa kilomäärässä jo yli puoli vuotta. Normaalisti painoni heittelee kilolla tai parilla kuukautiskiertoon liittyen, mutta nyt edes kuukautiskierto ei ole aiheuttanut muutoksia painoon. Miksi ihmeessä paino ei putoa ollenkaan? Jos olet kokenut saman, miten sait lopulta painosi laskemaan?
Ap
Kommentit (55)
Liikunta auttaa. Pitkiä vaunulenkkejä vauvan kanssa 👍
No tuolla lyhyellä imetyksellä on varmasti vaikutusta..
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistä
Ihmisillä on usein aika harhainen käsitys omista syömisistään ja siitä, mitä liikunta kuluttaa.
Suosittelen, että viikon tai parin ajan punnitset ruuan ja merkkaat kaiken esimerkiksi yazio-appiin. Sieltä se syy tulee löytymään. Jos tuon viikon aikana laihdut, niin yleensä sitten syöt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistä
kaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Voisiko kroppa olla jotenkin jumissa raskauden, imetyksen ja valvomisen jäljiltä? Vauva on myös aika nuori vielä. Katso lähtevätkö kilot laskuun vauvavuoden päättyessä. Jos ei, niin sitten vaan painoa pudottamaan.
Joitakin se imettäminenkin tosiaan laihduttaa mutta itse vähän lihoin koska mulla oli aina nälkä ja sitten toisaalta olen herkkä hormonimyrskyille ja olin aika alakuloinen. Kilot lähtivät sitten itsekseen kun lopetin imetykset mutta eivät ne mitenkään nopeasti hävinneet. Viiteen kiloon meni vuosi normaalisti elellen. En siis erikseen laihduttanut kun olin vauvavuodesta niin poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistäkaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Siinä maidossa energiaa, joten sen on pakko laihduttaa, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.
No huonon unen ja väsymyksen kanssahan laihduttaminen on hankalaa, aina korostetaan, että hyvä uni on tärkeää.
Antaisin aikaa ja kävisin ehkä mittauttamassa ferritiinin eli rautavaraston, joillain se vaikuttaa.
Totta kai on myös mahdollista, että et vaan ole kalorivajeella.
Ihminen voi elää terveellisesti ja harrastaa liikuntaa, mutta ei laihdu koska ei ole kalorivajetta. En nyt sinällään suosittele kaloreiden lasketaan, mutta voit pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja syöttää Fineliin tiedot ja laskea esimerkkipäivän kalorit, vähän luotettavampi kuin Fitness pal yms. äpit.
tuskin ap:n elintavat on aivan peffallaan, jos kerta radia ei ollut ja verenpainekin oli hyvä. aika äkkiä noissa arvoissa näkyy, jos syö ihan jäätävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse imetin vuoden ikäiseksi asti ja en oo ikinä ollut niin laiha aikuisiällä. Imetyksen loputtua painoa sit tulikin nopeasti takas useampi kilo, kun jatkoin samanlaista syömistäkaikilla imetys ei laihduta, googlaa vaikka
Siinä maidossa energiaa, joten sen on pakko laihduttaa, koska energiaa ei voi luoda tyhjästä.
Kaikki ei laihdu imettäessä, osa jopa lihoo
Liian vähäinen uni lihottaa. Väsyneenä tulee syötyä mitä sattuu eikä edes tajua, että syö epäterveellisesti. Veikkaan, että et syö niin terveellisesti kuin luulet etkä liiku niin paljon kuin luulet. Aivosi eivät toimi kunnolla sen väsymyksen takia niin ei kiinnitä asioihin huomiota kunnolla kuitenkaan.
onko sulla kovasti stressiä? sekin voi vaikuttaa.
tuo heräily nyt kuulostaa isoimmalta ongelmalta. vaikka se ei suoranaisesti vaikuttaisi ruokavalintoihin niin tarvitsisit palautuaksesi keskeytyksetöntä unta.
Olisin epäillyt, että imetys pitää kiinni kiloista, mutta näinkään ei sun tapauksessa ole. Voi toki olla vielö jotain hormoonihäikkää, joka pitää kiloista kiinni, mutta kannattaa tarkastaa myös liikunnan, ravinnon ja levon suhde.
Itselläni imetys piti kiinni raskauskiloista, mutta imetyksen loputtua humahti reilu 10 kiloa kuukaudessa alas. Joillakin sitten on se imetys mitä laihduttaa vaikka kuinka kiskois suklaatia ja herkkuja. On se naisen keho ihmeellinen 😁
Vierailija kirjoitti:
Elintavat eivät ole kunnossa jos on ylipainoinen. Se että asia ei ole vielä kostautunut ei tarkoita, etteikö niin tulisi käymään.
Mitä sä selität?
Jos kilot on tulleet raskauaikana, niin eihän ne tämän hetken elintavat painoon vaikuta.
Paino ei kerro mitään elintavoista. Ap ei enää lihoa, joten sekin kertoo, että hyvin menee.
Osa lihoaa vaikka huonossa elämäntilanteessa puolessa vuodessa 10 kg, mutta kyllä ne kilot on vielä mukana, vaikka elintavat on taas hyvät.
Ei terveellisesti ja tasapainoisesti oman tarpeen mukaan syöminen maagisesti laihduta, kyllä se vaatii sen kalorivajeen.
Kuule, jos on vähänkään stressiä ja unettomuutta niin et laihdu. Mä laihdutin yli puoli vuotta, joka päivä juoksin, olin 16:8 dieetillä, ei tippunut kiloakaan vaikka laskin kalorit, kärsin unettomuudesta.
Tästä vuosi eteenpäin, stressi hävisi kun elämäntilanne korjautui, uni palasi takaisin, aloin laihtua itsestään eikä paljoa tarvinnut laihdutella.
Sinuna odottelisin ja kokeilisin myöhemmin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin epäillyt, että imetys pitää kiinni kiloista, mutta näinkään ei sun tapauksessa ole. Voi toki olla vielö jotain hormoonihäikkää, joka pitää kiloista kiinni, mutta kannattaa tarkastaa myös liikunnan, ravinnon ja levon suhde.
Itselläni imetys piti kiinni raskauskiloista, mutta imetyksen loputtua humahti reilu 10 kiloa kuukaudessa alas. Joillakin sitten on se imetys mitä laihduttaa vaikka kuinka kiskois suklaatia ja herkkuja. On se naisen keho ihmeellinen 😁
Hormoonit vaikuttaa yllättävän paljon, ap:n tilanteessa en huolestuisi vielä, ehkä 6 kk päästä homma normalisoituu ja kroppa on palautunut synnytyksestä ja imetyksestä.
Kannattaa totta kai silti ylläpitää hyvin elintapoja, nehän siihen terveyteen vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
tuskin ap:n elintavat on aivan peffallaan, jos kerta radia ei ollut ja verenpainekin oli hyvä. aika äkkiä noissa arvoissa näkyy, jos syö ihan jäätävästi.
Ohis mutta radi ei ole seuraus elintavoista, joillain on alttius siihen! Olen himourheilija maratoonari ja joka raskaudessa ollut radi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintavat eivät ole kunnossa jos on ylipainoinen. Se että asia ei ole vielä kostautunut ei tarkoita, etteikö niin tulisi käymään.
Mitä sä selität?
Jos kilot on tulleet raskauaikana, niin eihän ne tämän hetken elintavat painoon vaikuta.
Paino ei kerro mitään elintavoista. Ap ei enää lihoa, joten sekin kertoo, että hyvin menee.
Osa lihoaa vaikka huonossa elämäntilanteessa puolessa vuodessa 10 kg, mutta kyllä ne kilot on vielä mukana, vaikka elintavat on taas hyvät.
Ei terveellisesti ja tasapainoisesti oman tarpeen mukaan syöminen maagisesti laihduta, kyllä se vaatii sen kalorivajeen.
Rasvakudos tarvitsee energiaa kellon ympäri, joten jos söisi saman verran kuin ennen raskautta niin ne ylimääräiset rasvat palaisi pois. Liiallinen kaloreiden määrä on epäterveellistä, joten ylipainoa ylläpitävä ruokavalio ei ole terveellinen.
Puolita syömäsi ruokamäärä. Jos syöt enemmän, kuin kulutat, niin tottakai lihot. Tai, jos kulutat 1200 kaloria ja syöt 1200 kaloria, niin painosi pysyy samana.