Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla niin että äitiä pahoinpidellyt isä saa lasten huoltajuuden?

Vierailija
10.10.2021 |

Olen nyt tutustunut uuteen ihmiseen, joka avautui minulle tästä aiheesta. On ollut jopa turvakodissa miehen pahoinpitelyn vuoksi, mutta huoltajuuskiistassa ei saanut lapsia itselleen, vaan mies sai pienten lasten yksinhuoltajuuden. Kuulemma entinen mies on vain niin hyvä puhumaan, että onnistui tällä tavalla saamaan asioista päättävät puolelleen. Ja lisäksi miehellä on uusi parisuhde, kun taas tämä tuttavuus on sinkku. Parisuhde puolsi huoltajuutta miehelle.

Kuinka tällainen voi olla mahdollista ja tiedättekö vastaavia tapauksia? En ole tuntenut kauaa tätä ihmistä, mutta nyt äkkiä vaikuttaa hirveän mukavalta ja ihanalta ihmiseltä ja tunnen itseni hirviöksi kun epäilen hänen tarinaansa. En tiedä huoltajuuden koukeroista mitään, mutta jotenkin olen luullut että äiti saa lähes aina huoltajuuden.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse vielä kun pystyt. Ongelmia tiedossa.

Vierailija
22/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla mahdollista monestakin syystä. - Onko äii enää edes henkisesti saa fyysisesti sellaisessa kunnossa, etä lapsien huollon uskominen hänelle olisi paras ratkaisu, Entä mitä laps(i)en äii itse on mahdollisesi tehnyt (tai ollut tekemättä) ennen pahoinpitelyksi joutumista, - En nyt halua uhria syyllistää mutta kyseenalaistaa sen lähtökohdan, että pahoinpitely tulisi aina puskista ja yllättäen.  

Jos mies on narsisti niin uhri voi kärsiä masennuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse olen parisuhteessa, mies on kerran pahoinpidellyt. Osaa kyllä tarvittaessa käyttäytyä hyvin. Moni nainen on vapaa, kun nuorin lapsi täyttää 18- vuotta eikä muuta enää kenenkään miehen kanssa saman katon alle.

Kun ei ole yhteisiä lapsia niin eroaminen helppoa ja kun asuu erikseen niin vielä helpompaa.

Ja nuo muutot ei ole mitään halpoja juttuja.

Takuuvuokra ja muuttokuukautena 2 asunnosta vuokraa ja puolet tavaroista menee puolisolle.

Itse en muuttaisi enää kenenkään miehen kanssa samaan asuntoon, seurustella voisin. Osa miehistä osaa olla aluksi mukavia ja sitten tulee yllätyksiä, kun on myöhäistä. Toki kunnollisia miehiä myös on paljon.

Meillä töissä niin hyvin käyttäytyvä mies, että olen vieläkin shokissa että sellainen mies voi olla olemassa.

Vierailija
24/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äidiltä tosiaan otettu huoltajuus pois vai onko lapset vain päätetty antaa isän hoiviin? Huoltajuutta ei helpolla viedä keneltäkään.

Vierailija
25/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokse vielä kun pystyt. Ongelmia tiedossa.

Samaa sanoisin. Nyt tämä narsistiäiti alkaa kietoa verkkojaan ap:n ympärillekin. Tottakai äiti on ollut turvakodissa, ainakin omien sanojensa mukaan, mutta hän on voinut olla oikea paholainen miehelle ja varsinkin lapsilleen. Tuolla turvakotijutulla hän yrittää saada ymmärryksen itselleen, mutta ei se onnistu, jos muut asiat puhuvat puolestaan.

Anna siis olla ja pysy kaukana tyypistä. Hän ehti jo haukkua miehensä ja tämän puolison sinulle. Hän ehti tehdä sen varmaan ennen kehdit asiasta edes kysellä. Kohta sinäkin olet samassa liemessä mukana. Juokse.

Vierailija
26/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessäni isällä useita tuomioita lasten ja äidin pahoinpitelyistä. Ei saanut huoltajuutta mutta tapaamiset sai ja vuosia lapsia yritettiin pakottaa tapaamaan isäänsä jota pelkäsivät kuollakseen kun isä valitti lastensuojeluun. Viesti oli että lähdette huostaan jos ette mene tapaamaan.

Vierailija
27/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla mahdollista monestakin syystä. - Onko äii enää edes henkisesti saa fyysisesti sellaisessa kunnossa, etä lapsien huollon uskominen hänelle olisi paras ratkaisu, Entä mitä laps(i)en äii itse on mahdollisesi tehnyt (tai ollut tekemättä) ennen pahoinpitelyksi joutumista, - En nyt halua uhria syyllistää mutta kyseenalaistaa sen lähtökohdan, että pahoinpitely tulisi aina puskista ja yllättäen.  

Jos mies on narsisti niin uhri voi kärsiä masennuksesta.

Jospa nainen on narsisti ja mies on vihdoin päässyt hänestä eroon saaden lapset pois kamalan äidin luota.

Vierailija
28/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin se Suomessa menee. Itse, kun olin turvakodissa niin pakotettiin tapaamaan väkivaltaista isää, joka lässytti, että ei muista mitään. Pyöri siellä kuin psykedeelinen, silmät olivat lautasen kokoiset ja naispsykologit sulaa vahaa. 

Erikoinen tilanne, yleensä huoltajuus on äidillä. Toisaalta äidilläkin voi olla omat puutteensa.

Vierailija
29/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Suomessa ei äidiltä oteta huoltajuutta pois ellei siihen ole todella vakavat perusteet.

Lastensuojelussa työskennelleenä voin sanoa, että kyllä kuule otetaan. On niin paljon kiinni esim. sos. työntekijästä joka lapsen asioita hoitaa ja se että saat huoltajuuden takaisin, se voi olla todella pitkä prosessi.

Vierailija
30/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko äidiltä tosiaan otettu huoltajuus pois vai onko lapset vain päätetty antaa isän hoiviin? Huoltajuutta ei helpolla viedä keneltäkään.

Sain sellaisen käsityksen että kummatkin hakivat yksinhuoltajuutta, mutta lapset määrättiin isälle. Tuttavani hakee uudestaan huoltajuutta, kun on löytänyt uuden miehen ja ajattelee että on samassa asemassa ex miehensä kanssa.

Ex-mies on kuulemma myös työtön ja tuttavani töissä. Tämä myös ihmetyttää tässä keississä.

Vierailija
31/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

279 kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Suomessa ei äidiltä oteta huoltajuutta pois ellei siihen ole todella vakavat perusteet.

Lastensuojelussa työskennelleenä voin sanoa, että kyllä kuule otetaan. On niin paljon kiinni esim. sos. työntekijästä joka lapsen asioita hoitaa ja se että saat huoltajuuden takaisin, se voi olla todella pitkä prosessi.

Eli sosiaalityöntekijäkö yksin päättää kenelle lapsi menee? Ilman faktatietoja pahoinpitelystä tai muistakaan merkinnöistä? Pärstäkertoimen mukaan vai?

Vierailija
32/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tää on tapahtunut?

Vierailija
33/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tää on tapahtunut?

Mitä väliä?

Vierailija
34/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa äiti huoltajuutta automaattisesti, jos on päihde- ym. ongelmia ja isän elämä on jokseenkin tasapainoinen. Sekin on täysin mahdollista, että tuo tuttava on hävennyt pahoinpidellyksi joutumista, säälinyt miesparkaa ja jättänyt rikosilmoitukset tekemättä ja todisteetkin hankkimatta. Siispä päätökset on tehty niillä perusteilla jotka oikeudessa olivat tiedossa.

Pelkkä turvakotikäynti ei todista mitään.

Vierailija
35/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

279 kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Eli sosiaalityöntekijäkö yksin päättää kenelle lapsi menee? Ilman faktatietoja pahoinpitelystä tai muistakaan merkinnöistä? Pärstäkertoimen mukaan vai?

Ei tietenkään päätä vaan riitaisissa tapauksissa mennään oikeuteen. Siellä voi kyllä sosiaalityöntekijän sana painaa aika paljon.

Vierailija
36/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut joitakin tapauksia, joissa mt-ongelmainen äiti kuvittelee, että lapsi otettiin huostaan, koska äidillä ei ole parisuhdetta.

AP:n tuttavan tapauksessakin vaikuttaa siltä, että tuo tuttava kuvittelisi exän parisuhteen olleen joku peruste sille, että huoltajuus meni lapsen isälle.

Itse näkisin, että joko lapsen isä on taitava manipuloija, tai lapsen äidin elämänhallinnassa on oikeasti jotain vikaa.

Vierailija
37/44 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on. Mun ex saa tavata valvotusti lasta 2h kuussa. Lapsi nyt jo 8v ja näin jatkuu..

Vierailija
38/44 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan tähän aiheeseen. Itse vuosikausia olin vahvasti narsistisia piirteitä omaavan miehen kanssa parisuhteessa ja suhteessamme oli henkistä väkivaltaa minua kohtaan ja yhteinen pieni lapsemme oli usein sitä todistamassa ja joutui toisinaan itsekin sen kohteeksi. Ongelma on siinä, että väkivalta usein tapahtuu kotona neljän seinän sisällä ja siinä on sana sanaa vastaan. Narsistiset ihmiset ovat taitavia puhumaan ja manipuloimaan ja näyttäytyvät muille ihmisille huomaavinani ja ihanina. Meilläkin sekä perheneuvolassa että palvelutarpeen arvioinnissa kaikki työntekijät uskoivat täysin mieheni sadut. Minä taasen olin ihan hajalla, kävin kriisikeskuksessa juttelemassa ja nyt minulle on puhjennut traumaperäinen stressihäiriö. Ja joudun yhä lapsemme takia olemaan tekemisissä pahoinpitelijäni kanssa.

Vierailija
39/44 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat haki vaan yksinhuoltajuutta, eikä äiti halunnut yhteishuoltajuutta. Sitten jompikumpi kumpi sai sen. Oikein riitaisissa tilanteissa voi olla että ei halua.

Toinen probleema on mitä turvakodilla on kuvattu, mitä kukakin sanonut, kuka uskonut. 

Vierailija
40/44 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tapaukseen, yleisesti vaan keskusteluun. Äidin suvun ei pitäisi koskaan tyytyä tähän. Tai muiden. Äiti voi olla hyvä äiti. Mies voi keksiä kaikenlaista. On mahdollista että isä saa huoltajuuden vaikka olisi lyönyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme