Hampaita vihloo - ei löydy syytä
Minulla on noin puoli vuotta vihlonut oikean puolen ylähampaita, aluksi kausittain, nykyään päivittäin. Kovin vihlonta sijoittuu kahden hampaan väliin. Ne hampaat ottivat aikanaan eniten yhteen purennassa. Hampaat ovat kuitenkin ehjät ja keväällä ne kuvattiin. Olen käyttänyt nyt purentakiskoa kaksi kuukautta ja kaikki muut purentavaivat ovat jääneet (päänsärky, leukakipu ym.). Vihlonta on kuitenkin lisääntynyt viime viikkoina ja kohdistuu pääasiassa oikean puolen neljään ylähampaaseen, joskus myös vasemmalle puolelle.
Voiko hampaisto aiheuttaa tällaista vai voiko kyse olla epätyypillisestä kasvosärystä? Sitä olen alkanut epäilemään, kun hampaista ei ole löytynyt mitään. Eli kannattaako tämän kanssa vain yrittää oppia elämään?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama purentakiskoa myöten. Lopulta löytyi paikan vierestä mikrohalkeama juureen asti. Ne eivät näy röntgenissä, koska ovat pystysuuntaisia. Kuituvalolla voidaan havaita ja paikatessa sillä seurata kuinka syvälle menee. Itsellä taitaa olla juurihoitoa edessä, kun lääkepaikallakaan ei tunnu rauhoittuvan.
Kiitos vastauksestasi! Onko sinullakin oireilu laajemmalla alueella, eli ei vain sen hampaan kohdalla, jossa halkeama on? Toivottavasti oireesi helpottavat pian! T. ap
Minulla vihloo hampaita silloin, kun olen nukkunut huonosti. Näin on ollut lapsesta asti, en kyllä tiedä miksi. Miten on ap:n yöunien laita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama purentakiskoa myöten. Lopulta löytyi paikan vierestä mikrohalkeama juureen asti. Ne eivät näy röntgenissä, koska ovat pystysuuntaisia. Kuituvalolla voidaan havaita ja paikatessa sillä seurata kuinka syvälle menee. Itsellä taitaa olla juurihoitoa edessä, kun lääkepaikallakaan ei tunnu rauhoittuvan.
Kiitos vastauksestasi! Onko sinullakin oireilu laajemmalla alueella, eli ei vain sen hampaan kohdalla, jossa halkeama on? Toivottavasti oireesi helpottavat pian! T. ap
Pahimmillaan on ollut hermosärkyä neljännes osassa päätä (ainakin tuntunut siltä) ja kun olen saanut unissapurentaa rauhoitettua, niin on kylmän/kuuman arka aika paikalliselle vihlonnalle. On myös ollut kipeä kun on yllättäen purrut jotain kovaa. Oireita on ollut pari vuotta ennen kuin hammaslääkäri poisti röntgenissä Ok:lta näyttävän vanhan paikan ja havaitsi alla jatkuvan mikrohalkeaman. Vihlomista hoitavat hammastahnat auttavat, mutta eivät ole poistaneet kaikkia oireita. Mikrohalkeamat eivät kuulema itsestään uudelleen luudu.
En osaa ottaa sen kummemmin kantaa, mutta myös minulla purentakisko käytössä.
Välillä jos erehdyn syömään esim.purukumia liian pitkään, niin kipu säteilee niskasta korvaan ja silmään saakka. Kipu kestää tunneista joskus jopa päiviin. 🤦♀️
Paheneeko vihlonta kylmää syödessä?
Ylipaino aiheuttaa hampaiden vihlontaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vihloo hampaita silloin, kun olen nukkunut huonosti. Näin on ollut lapsesta asti, en kyllä tiedä miksi. Miten on ap:n yöunien laita?
Nukuttua olen saanut kohtalaisesti, mutta stressiä kyllä varmaan on ja sitten tietysti tuota oireilua alkaa stressaamaan. T. ap
Puren myös hampaita yhteen öisin ja ensin vihloi oikean puolen ylä takahampaat. Hammaslääkäri hioi korkeutta paikasta ja kipu lakkasi. Vähän päästä todella kova vihlonta siirtyikin vasemman puolen ylä takahampaisiin, joten on ilmeisesti purennasta kiinni. Vihlonnan sain varsin hyvin kuriin netistä löytyvillä ohjeilla nimen omaan vihloviin hampaisiin tarkoitetulla kasvojumpalla ja -venytyksillä. Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan on ollut hermosärkyä neljännes osassa päätä (ainakin tuntunut siltä) ja kun olen saanut unissapurentaa rauhoitettua, niin on kylmän/kuuman arka aika paikalliselle vihlonnalle. On myös ollut kipeä kun on yllättäen purrut jotain kovaa. Oireita on ollut pari vuotta ennen kuin hammaslääkäri poisti röntgenissä Ok:lta näyttävän vanhan paikan ja havaitsi alla jatkuvan mikrohalkeaman. Vihlomista hoitavat hammastahnat auttavat, mutta eivät ole poistaneet kaikkia oireita. Mikrohalkeamat eivät kuulema itsestään uudelleen luudu.
Ehkä minun tosiaan kannattaa vielä käydä kunnolla tarkastuttamassa hampaat mikrohalkeaman varalta. Etenkin, jos on mahdollista, että oireilu ei kohdistu vain yhteen hampaaseen, vaan voi juurikin vihloa/jomotella laajemminkin. Olen ehkä lievää vihlontaa tuntenut kylmää juodessa, mutta yleisesti hampaat eivät reagoi juurikaan kylmään/kuumaan. Mutta ehkä on juurikin mikrohalkeama tullut puremisen seurauksena. T. ap
Vierailija kirjoitti:
Puren myös hampaita yhteen öisin ja ensin vihloi oikean puolen ylä takahampaat. Hammaslääkäri hioi korkeutta paikasta ja kipu lakkasi. Vähän päästä todella kova vihlonta siirtyikin vasemman puolen ylä takahampaisiin, joten on ilmeisesti purennasta kiinni. Vihlonnan sain varsin hyvin kuriin netistä löytyvillä ohjeilla nimen omaan vihloviin hampaisiin tarkoitetulla kasvojumpalla ja -venytyksillä. Suosittelen lämpimästi.
Kiitos vinkistä! :) T. ap
Vierailija kirjoitti:
En osaa ottaa sen kummemmin kantaa, mutta myös minulla purentakisko käytössä.
Välillä jos erehdyn syömään esim.purukumia liian pitkään, niin kipu säteilee niskasta korvaan ja silmään saakka. Kipu kestää tunneista joskus jopa päiviin. 🤦♀️
Paheneeko vihlonta kylmää syödessä?
Kiitos vastauksesta! Itse olen korvannut purkan pastilleilla, kun huomaan, että purkan jauhaminen kipeyttää leukoja. Mielestäni hampaat eivät juurikaan reagoi kylmään tai kuumaan, ehkä satunnaisesti heikosti kylmään. T. ap
Oletko Ap miettinyt, että saatat narskutella myös päiväsaikaan? Itselläni on yöllisen narskuttelun lisäksi tapana tehdä sitä myös päivisin. Osa hampaistani on niin kuluneita narskuttelun takia, että ne vihloo siksi. Niitä on päällystetty muovilla ja niihin on tehty kaikenlaisia käsittelyjä. Sen lisäksi käytän sensodynea tai elmexia. Näillä konsteilla olen saanut vihlonnan pysymään suht hyvin aisoissa. Narskuttelu tosiaan voi aiheuttaa myös mikrohalkeamia.
Purentakisko ei välttämättä poista kipuja, ainakaan kaikkia. Se kyllä tottakai suojaa hampaita.
Minulla purentakisko rentouttaa leukoja. Kuitenkin edelleen puren hampaita yhteen öisin ja hampaita juilii vähän väliä (ovat herkät muutenkin). Edelleen niihin siis kohdistuu painetta, vaikka eivät onneksi rikki menekään. Osa lihasperäisistä oireista on helpottanut, myös päänsärky.
Voisiko sinulla olla sama juttu? Eli purentakiskosta huolimatta hampaisiisi tulee edelleen painetta puremisesta ja ne vihlovat siksi. Etenkin, jos vihlontaa on useampien hampaiden alueella ja ylhäällä, missä kiskotkin ovat.