Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaita vihloo - ei löydy syytä

Vierailija
10.10.2021 |

Minulla on noin puoli vuotta vihlonut oikean puolen ylähampaita, aluksi kausittain, nykyään päivittäin. Kovin vihlonta sijoittuu kahden hampaan väliin. Ne hampaat ottivat aikanaan eniten yhteen purennassa. Hampaat ovat kuitenkin ehjät ja keväällä ne kuvattiin. Olen käyttänyt nyt purentakiskoa kaksi kuukautta ja kaikki muut purentavaivat ovat jääneet (päänsärky, leukakipu ym.). Vihlonta on kuitenkin lisääntynyt viime viikkoina ja kohdistuu pääasiassa oikean puolen neljään ylähampaaseen, joskus myös vasemmalle puolelle.

Voiko hampaisto aiheuttaa tällaista vai voiko kyse olla epätyypillisestä kasvosärystä? Sitä olen alkanut epäilemään, kun hampaista ei ole löytynyt mitään. Eli kannattaako tämän kanssa vain yrittää oppia elämään?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologilla kannattaa käydä

Vierailija
2/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita hammastahnaa sormeen ja hankaa sillä hampaita pari kertaa päivässä. fluoritabletitkin auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Sensodyne Rapid Relief hammastahnaa?

Vierailija
4/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poskiontelot tutkittu? Etenkin se oikean puoleinen.

Vierailija
5/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on niitä vihlontaa vastaan olevia hammastahnoja.Itsellä ainakin auttoi vaikka en ensin uskonut moiseen.

Vierailija
6/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hammasvälit puhdistettu kunnolla säännöllisesti? Joskus ientulehdus voi oireilla vihlontana tai särkynä.

Vierailija
7/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Sensodyne Rapid Relief hammastahnaa?

Olen käyttänyt sitä usean kuukauden ajan. T. Ap

Vierailija
8/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan hammasvälit puhdistettu kunnolla säännöllisesti? Joskus ientulehdus voi oireilla vihlontana tai särkynä.

Unohdin mainita, että minulla ei ole ientulehdusta eikä muutenkaan esim. ikenet vetäytyneet. Siksi tämä onkin tosi outoa ja olen alkanut epäillä, että jos on hermostoperäistä. Olen kyllä käyttänyt viime kuukaudet lääkitystä, joka voi aiheuttaa kuivaa suuta. Vaikea sanoa, onko itsellä aiheuttanut kuivuutta. Purentakiskot minulla on ollut siis muutaman kuukauden, ja tosiaan tämä vihlonta on lisääntynyt. Mielestäni kisko kuitenkin istuu hyvin eikä pitäisi ärsyttää hampaita. T. ap

Vierailija
9/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäytyneet ikenet? Itsellä tuo sama, mutta ei noi Sensodynet auta, lisää vain kipua. Ainoa mikä pitää vihlonnan kurissa, on Elmexin vihreä hammastahna. Ja nimenomaan se vihreä, ei oranssi. Kokeilepa.

Vierailija
10/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varmaankin tuo epätyypillinen kasvokipu, joka aiheuttaa juurikin hampaiden tylppää vihlontaa. Hampaat on oireilleet jo kaksi vuotta, mutta mitään ei löydetty. Olen myös lukenut, että turhiin juurihoitoihin ei kannata lähteä (silloin tottakai jos selkeät oireet ja on tulehdus).

En ole pyytänyt diagnoosia. Hammaslääkärit eivät löytäneet mitään (tutkittiin usein) ja nyt sitten tämän kanssa ilmeisesti pitää vain elää. Harmittaa eniten se, että on pieniä lapsia ja välillä kipu vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen. Tsemppiä sinulle! Vaivaan voi saada apua joistain lääkkeistä.

Vierailija
11/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tarve juurihoidolle?

Vierailija
12/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa ollut sellaista vihlovaa painetta enemmän ja vähemmän pari vuotta. Semmoinen vihlova jomotus. Välillä vie voimia kyllä. En jaksa enää ravata hammaslääkärissä kun todettu, että hampaissa ei ole mitään. Eniten ehkä tuntuu pahalta, että muut eivät ymmärrä tätä. Kaikki olettavat, että jos hampaat vaivaavat, asia on korjattavissa, kun menee hammaslääkäriin. Tuntuukin, että oon tosi yksin asian kanssa.

Vierailija
13/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tarve juurihoidolle?

Ei pitäisi olla. Minulla on siis hampaat kuvattu ja ei ole mitään juurihoidon tarpeeseen viittaavaa. Ylähampaissa ei myöskään ole ollut reikiä, joten ei voi olla kyse paikan vuotamisestakaan. T. ap

Vierailija
14/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskajumppaa! saattaa säteillä todella omituisesti mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Etsi netistä kasvojumppaohjeita myös. Ei maksa mitään, tuskin on haittaakaan, hyvällä tuurilla helpottaa. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
15/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinkö sellinen 3 kuvaus vai tavallinen röntgen. Kaikissa paikoissa ei ole sitä parhainta kuvauslaitetta.

Vierailija
16/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hammastahnat saavat aikaan hampaiden vihlontaa

Vierailija
17/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vihlovissa hampaissa vanhoja paikkoja? Ne alkavat usein oireilla, tk:ssa tehdään korjaukset vasta kun hammas on ihan risa.

Vierailija
18/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vastauksista! Luulen, että perus röntgen tehtiin. Minulla on siinä vasemmalla ylärivissä takahampaassa vanha paikka. Enemmän kylläkin vihloo sitä edemmät hampaat.

Jännä juttu, jonka huomasin purentalihasjumppaa tehdessäni oli, että kun ohjeen mukaan hieroin suun sisältä poskesta, niin juuri vasemmalla takana ylähampaiden yläpuolella on arka kohta. Kun sieltä painaa, säteilee vihlova kipu ylähampaiden juuriin. Voisiko kipu olla osittain lihasperäistä? Purentalihakset ovat pienentyneet kiskoa käytettäessä, mutta voisikohan joku alue kuitenkin sitten ärtyä enemmän?

Taidan kyllä vielä käydä lähiaikoina hammaslääkärissä ja pyytää kuvaamaan hampaat. Jos mitään ei löydy, sitten on varmaankin tuota epätyypillistä kipua tai lihasperäistä. T. ap

Vierailija
19/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensodyne Repair&Protect-tahna auttoi 2 kertaa päivässä harjaten. En muista kauanko meni.

Vierailija
20/32 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama purentakiskoa myöten. Lopulta löytyi paikan vierestä mikrohalkeama juureen asti. Ne eivät näy röntgenissä, koska ovat pystysuuntaisia. Kuituvalolla voidaan havaita ja paikatessa sillä seurata kuinka syvälle menee. Itsellä taitaa olla juurihoitoa edessä, kun lääkepaikallakaan ei tunnu rauhoittuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä