Loppuvuonna syntyneiden säälittely
Minulla on tänään synttärit ja saanut melkein joka vuosi kuulla, kuinka ankeaan vuodenaikaan olenkaan syntynyt! Eilen taas yksi työkaveri harmitteli, miksen ole saanut kesäsynttäreitä kuin hän, ulkonakin on niin hirveä sää tähän aikaa vuodesta. Eräs ystäväni jopa kysyi vuosia sitten, olenko ollut vahinko sillä eihän kukaan tervejärkinen ajoita lapsen syntymää loppuvuoteen. Hänet oli tähdätty syntymään huhtikuun loppuun ja niin kävi. Ajoitti myös oman lapsensa syntymän huhtikuuhun ja sai mitä halusi.
Usein jaksan ihmetellä missä pumpulissa ihmiset elävät. Ennen syntymääni vanhempani kärsivät vuosikausien lapsettomuudesta ja siinä ei paljoa syntymäkuukausia suunnitella ja lyödä lukkoon.
Paljon minä ja moni muu loppuvuoden synttärisankari on saanut kuulla tätä, kuinka olemme olleet vahinkoja, jääneet kehityksessä jälkeen, emme tule menestymään elämässä ym. p*skaa. Ikinä ei suoranaisesti onnitella. Ainoat jotka ainakin minua onnittelevat ovat puoliso ja vanhemmat.
Kommentit (24)
Ainoat tilaneet, jolloin hetkellisesti käynyt mielessä, miksi on tai on ollut vähän tylsää kun syntymäpäivä on loppuvuodesa - Ensimmäine on se, kun synttärit osuu hyvin lähekkäin tai mahd. jopa samalle päivälle kuin Jouluaatto. - Tällöin saattaa tuntua tylsältä kun kaksi merkittävää juhlaa osuu samoihin aikoihin.
Toinen on se, että onhan melkein vuoden ikäero merkittävämpi silloin kun ollaan kuusi tai seitsemän vuotiaita kuin vaikka silloin kun ollaan 26 ja 27 vuotiaita,
Itselleni hyvin läheinen perhe (tai käytännössä vanhemmat) tekivät minusta fiksusti kun lykkäsivät aikanaan yhden lapsistaan koulun aloittamista vuodella eteenpäin, kun havaitsivat että lapsensa oli selkeästi monissa asioissa ikäluokkaansa jäljessä "ainakin vuoden".
Ei lapsen synttärit toki ihan vuoden viimisimpiin päiviin osuneet mutta se olisi varmast voinut olla yksi peruste lisää, jos olisi ollut.
Minusta he tekivät fikusti koska vuoden aikanai lapsi ehti edetä omassa kehiyksessään niin paljon, että koulukäynnin aloittamisesa tuli mielekkäämpää, eikä se sujunut jo lähökohtaisesti huonosti vain ja ainoastaan siksi, että lapsi oli ikäluokkaansa niin paljon jäljessä. Esimerkiksi lapsi oli hyvin rauhaton ja ailahtelevainen. vaati usein rohkaisua ja tukea oma-aloitteellisuuteen; leikkiin sekä sosiaalisuuteen.
Akateemisille ja aina vähintään hyvin opinnoissaan menestyneille vanhemmille oli kyllä, tai ainakin toiselle oli hieman vaikeuksia tajuta, että vaikka hän itse oli mm. oppinut lukemaan ja kirjoittamaan viisi vuotiaana niin oma lapsi ei ole oman luokkansa penaalin terävimpiä kyniä. Eikä kompensoinut tätä puutettaan esimerkiksi liikunnallisuudella.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika syntyi joulukuussa ja aina saa kuulla kyselyitä, että saako ollenkaan syntymäpäivälahjoja kun joulu on niin lähellä. No saa tietty. Ei me vanhemmat mitään imbesillejä olla.
Koulun aloituksesta myös osa oli huolissaan, kun on pahimmillaan noin vuoden nuorempi kuin joku luokkalaisensa. No mitä sitten. Ei näy mitenkään. Hyvin pärjää ja on pärjännyt aina. Eivät eskarissakaan epäilleet kykyä aloittaa koulua, vaikka ihan avoimesti asiasta keskustelimme.Hiukan ohis, mutta tiedän tapauksen, jossa joulun tienoilla syntynyt lapsi ei saanut synttärilahjoja. Ei tainnut tällainen olla sitten kovinkaan tavatonta vielä joku aika sitten, kerta ihmiset teiltä tästä lahja-asiasta kyselevät.
Kaveri on syntynyt joulupäivänä ja sanoi saaneensa joululahjat ja synttärilahjat samassa paketissa joulupäivänä. Sai siis aina vähän enemmän tarkoituksella, mutta harmillista kyllä ymmärrettävästi ei kovin kaksisia synttäreitä ollut. Ei vieraita jne.
Eli ei ongelma ole edes se, että joulukuussa syntynyt, mutta jos on kirjaimellisesti joulupossu, niin siitä kärsii väkisinkin vähintään siinä muodossa, ettei koskaan saa kunnon synttäreitä, vaikka vanhemmat lahjoja järkkäisikin, sillä aniharva on jouluna kylättelemässä missään muualla kuin sukulaisissa.
Oma lapsi syntynyt marraskuussa, eikä olisi mielessäkään käynyt, että se on jonkun mielestä huono asia ennen kuin täältä palstalta luin ja ihmettelin, että mitäkä helv...
Itse olen syyskuun lapsi ja pärjäsin aina hyvin koulussa, eikä tuo elämä ole huonosti mennyt muutenkaan. Älyä löytyy, ulkonäköä ei niinkään, mutta tarpeeksi, että puoliso on ja suloinen lapsi ja toinen tulossa. Toinen syntyy maalis-huhtikuun vaihteessa, että siinähän sitten nähdään vaikuttaako syntymäkuukausi yhtään mihinkään :D
No lapsuuden muistot heinäkuun synttäreistä oli sellaiset, ettei kovin moni päässyt, kun perheet mökeillä ja etelässä.
Ettei ne kesäsynttärit välttis " parhaimmatkaan" ole.
Minulla kaksi lasta joista toinen syntynyt laskettua aikaa myöhemmin 1.1. Piti siis olla joulukuun vauva. Olimme aika nuoria vanhempia ja täytyy myöntää että surimme silloin sitä ettei lapsesta tullutkaan jouluvauva.
Toinen lapsi on syntynyt syyskuussa.
Tammikuussa syntynyt poikamme on fyysisesti ja liikunnalisesti ollut aina poikkeuksellisen hyvä ikäluokassaan. Syntymäajalla voi tässä olla merkitystä. Mutta syyskuussa syntynyt poikamme on kuitenkin ollut kouluaineissa aina isoveljeään parempi, kympin oppilas.
Äitinä oli ihanaa kun lapsi syntyi alkusyksyyn ja lehdet alkoi punertua ja kellastua ja sai tunnelmoida kotona pienen käärön kanssa.