Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (21441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kokemusta, että lapset eivät nykyään tahdo enää syödä kunnolla? Korkeintaan vähän närpitään ruokaa jos sitäkään tai esim. leipä maistuu mutta mikään muu ei.
Mietin että onko meille vain sattunut tällaisia lapsia, vai onko yleisempikin ilmiö?On huomattu sama. Meillä maistetaan se "pakollinen" lusikankärjellinen lounasruokaa. Monen lapsen kaikki kolme ateriaa on näkkileipä, maito ja xylitolpastilli. Ei kelpaa tavallinen ruoka, salaatit, hedelmät.
Ja meillä lisääntynyt turvaruoka. Monella lapsella jo. Tämä yleensä nugetteja, nakkeja, lihapullia ja makaronia tai muusia.
Meillä yksi ryhmän työntekijöistä on sitä mieltä ettei tarvii edes tarjoilla ruokaa, jos lapsi ei halua.. minusta tarjottu ruoka pitäisi aina laittaa kaikille lautaselle. Sitten kannustetaan lasta maistamaan, mutta edes haistamaan ruokaa tai tutkimaan sen väriä, rakennetta jne. Suurin osa kyllä ihan maistaakin, kun vaan kannustetaan ja koko ryhmä tekee niin.
Näitä turvaruokia en ymmärrä ollenkaan. On minullakin oma lapsi, joka on hyvin ruokarajotteinen. En silti antaisi syödä pelkkää nugettia ja nakkia. Karhunpalvelus, ei opi koskaan sitten syömään muita ruokia.Joo uusimmissa koulutuksissa vissiin painotetaan, ettei saa missään nimessä painostaa syömään, maistamaan eikä edes haistamaan, vaan syömistilanteen pitäisi olla täysin neutraali tilanne.
Että en kyllä itsekkään kohta uskalla kannustaa lapsia syömisessä, kun on niin veteen piirretty viiva, että milloin sen katsotaankin olevan painostusta. Ja lapsellakin se voi riippua ihan päivästä/ruuasta/tähtien ja kuun asennosta että joku päivä on ihan ok kun kannustetaan,toisena päivänä kokeekin sen painostavana.
Pienistä lapsista vielä voi olla vaikea sanoa, että ahdistuuko tai ärsyttääkö muuutenvain kun vähän jotain vaaditaan.
Ja toinen kääntöpuoli tässä uudessa menossa on se, että joidenkin mielestä lasten pitää saada sotkea. Enkä tarkoita mitään 1 vuotiasta (tosin minusta siinäkin kuitenkin nyt joku raja), vaan ihan kaikki alle 3 vuotiaat, että se on sitä ruokaan tutumista, kun sitä hierotaan käsiin ja tiputellaan lattialle ja heitellään kaverin tai työntekijän lautaselle.
Tässä kun tällä alalla on jonku aikaa jo ollut, niin tulee olo etten enää ymmärrä, että lapsia ei oikeastaan saa edes enää kasvattaa.
Ja seurauksena on, että lapset ei syö, vaan leikkii ruualla ja höpöttää.Joo hohhoijjaa. Sit kun ei edes ole kenelläkään aikaa siivota tollasia sotkuja. Ruuan jälkeen aina kova operaatio nopeasti saada pöydät pyyhittyä ja lattiat lakaistua; samalla kun pitäisi mukulat saada vessatettua, pestyä naamat ja kädet, laitettu sänkyyn ja saada ne vielä rauhoittumaan sinne. Miettikää nyt, kun jokainen ryhmän lapsi siellä 3-vuotiaaseen tai yli sormiruokailee ja tutkii ja leikkii ruokansa kanssa, ettei vaan tuu hippuakaan ikävä tai tylsä olo kenellekkään hetkeksi. Eihän ne käytöstavat niin tärkeitä ole.. saatikka terveellisen ravinnon saaminen.
Oletko yksityisen päiväkodin työntekijä? Meillä kunnallisessa keittiöhenkilökunta pyyhkii pöydät ja siivooja tietenkin laukaisee.
Itse olen kunnallisessa ja olen sitä mieltä, että ei sitä ryhmätilaa siivojallekkaan sikolätiksi jätetä.
Ihan järkyttävässä kunnossa ryhmän lattia ruokailuiden jälkeen, kun lähes jokainen lapsi nakkelee ruokansa lattialle estoitta. Sitten vielä laitetaan lisää ruokaa lautaselle jonka voi taas heitellä lattialle.
Joka ruokailun jälkeen kihveli täynnä evästä, vaikkei täysin puhtaaksi edes lakaise.
Ihan oikeastiko annetaan lasten sotkea ja heitellä ruokaa ja vielä annetaan lisää??? Kyllä ne hyvät ruoka- ja pöytätavat täytyy alkaa opettaa jo pienten ryhmässä. Onko koko tiimi samaa mieltä miten ruokapöydässä käyttäydytään?
Viime päivinä tullut vanhemmilta valitusta jos lapsen vaatteissa on likaa päivän päätteeksi. Heh, siihen kun yhdistää sen, että ruokaa pitää saada läästiä ja kokeilla ja sitten kuitenkin pitäisi olla päästä varpaisiin putipuhdas päivän päätteeksi 😊 Kaikki ryhmän 21 lasta, saa suorittaa 😊 (huom! Välipalalla vain kaksi aikuista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla kokemusta, että lapset eivät nykyään tahdo enää syödä kunnolla? Korkeintaan vähän närpitään ruokaa jos sitäkään tai esim. leipä maistuu mutta mikään muu ei.
Mietin että onko meille vain sattunut tällaisia lapsia, vai onko yleisempikin ilmiö?On huomattu sama. Meillä maistetaan se "pakollinen" lusikankärjellinen lounasruokaa. Monen lapsen kaikki kolme ateriaa on näkkileipä, maito ja xylitolpastilli. Ei kelpaa tavallinen ruoka, salaatit, hedelmät.
Ja meillä lisääntynyt turvaruoka. Monella lapsella jo. Tämä yleensä nugetteja, nakkeja, lihapullia ja makaronia tai muusia.
Meillä yksi ryhmän työntekijöistä on sitä mieltä ettei tarvii edes tarjoilla ruokaa, jos lapsi ei halua.. minusta tarjottu ruoka pitäisi aina laittaa kaikille lautaselle. Sitten kannustetaan lasta maistamaan, mutta edes haistamaan ruokaa tai tutkimaan sen väriä, rakennetta jne. Suurin osa kyllä ihan maistaakin, kun vaan kannustetaan ja koko ryhmä tekee niin.
Näitä turvaruokia en ymmärrä ollenkaan. On minullakin oma lapsi, joka on hyvin ruokarajotteinen. En silti antaisi syödä pelkkää nugettia ja nakkia. Karhunpalvelus, ei opi koskaan sitten syömään muita ruokia.Joo uusimmissa koulutuksissa vissiin painotetaan, ettei saa missään nimessä painostaa syömään, maistamaan eikä edes haistamaan, vaan syömistilanteen pitäisi olla täysin neutraali tilanne.
Että en kyllä itsekkään kohta uskalla kannustaa lapsia syömisessä, kun on niin veteen piirretty viiva, että milloin sen katsotaankin olevan painostusta. Ja lapsellakin se voi riippua ihan päivästä/ruuasta/tähtien ja kuun asennosta että joku päivä on ihan ok kun kannustetaan,toisena päivänä kokeekin sen painostavana.
Pienistä lapsista vielä voi olla vaikea sanoa, että ahdistuuko tai ärsyttääkö muuutenvain kun vähän jotain vaaditaan.
Ja toinen kääntöpuoli tässä uudessa menossa on se, että joidenkin mielestä lasten pitää saada sotkea. Enkä tarkoita mitään 1 vuotiasta (tosin minusta siinäkin kuitenkin nyt joku raja), vaan ihan kaikki alle 3 vuotiaat, että se on sitä ruokaan tutumista, kun sitä hierotaan käsiin ja tiputellaan lattialle ja heitellään kaverin tai työntekijän lautaselle.
Tässä kun tällä alalla on jonku aikaa jo ollut, niin tulee olo etten enää ymmärrä, että lapsia ei oikeastaan saa edes enää kasvattaa.
Ja seurauksena on, että lapset ei syö, vaan leikkii ruualla ja höpöttää.Joo hohhoijjaa. Sit kun ei edes ole kenelläkään aikaa siivota tollasia sotkuja. Ruuan jälkeen aina kova operaatio nopeasti saada pöydät pyyhittyä ja lattiat lakaistua; samalla kun pitäisi mukulat saada vessatettua, pestyä naamat ja kädet, laitettu sänkyyn ja saada ne vielä rauhoittumaan sinne. Miettikää nyt, kun jokainen ryhmän lapsi siellä 3-vuotiaaseen tai yli sormiruokailee ja tutkii ja leikkii ruokansa kanssa, ettei vaan tuu hippuakaan ikävä tai tylsä olo kenellekkään hetkeksi. Eihän ne käytöstavat niin tärkeitä ole.. saatikka terveellisen ravinnon saaminen.
Oletko yksityisen päiväkodin työntekijä? Meillä kunnallisessa keittiöhenkilökunta pyyhkii pöydät ja siivooja tietenkin laukaisee.
Itse olen kunnallisessa ja olen sitä mieltä, että ei sitä ryhmätilaa siivojallekkaan sikolätiksi jätetä.
Ihan järkyttävässä kunnossa ryhmän lattia ruokailuiden jälkeen, kun lähes jokainen lapsi nakkelee ruokansa lattialle estoitta. Sitten vielä laitetaan lisää ruokaa lautaselle jonka voi taas heitellä lattialle.
Joka ruokailun jälkeen kihveli täynnä evästä, vaikkei täysin puhtaaksi edes lakaise.Ihan oikeastiko annetaan lasten sotkea ja heitellä ruokaa ja vielä annetaan lisää??? Kyllä ne hyvät ruoka- ja pöytätavat täytyy alkaa opettaa jo pienten ryhmässä. Onko koko tiimi samaa mieltä miten ruokapöydässä käyttäydytään?
Kyllä monetkin antaa, itse kierrän eri päiväkoteja ja joissakin pienten ryhmissä ei anneta sotkea, mutta muissa saattaa olla vaikka, että joku työntekijä antaa sotkea ja toinen ei, tai sitten että kaikki työntekijät antaa sotkea.
Mutta itse luulen, että tuo on jotain väsymistä työhön osittain, työntekijät haluaa keskittyä siihen omaan ruokailuun, on nälkä ja väsy heilläkin, eivätkä vaan oikeasti jaksa enää puuttua. Että itse en tuota ole sen enempää kauhistellu, säälittänyt enemmänkin koko tilanne.
Kunnat jotka on mukana tuossa kunta10 kyselyssä: Nyt oikeasti kaikki vastaamaan ja olkaa rehellisiä vastauksissa! Tää on yksi mittari, millä tämän alan hätätilannetta saadaan näkyväksi.
TÄMÄ on oikeasti todella tärkeää: Yrittäkää jostakin repiä se aika tähän, vaikka tiedän että se on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pidetään lapsille tiukka kuri näin alkusyksystä, kevätkausi on usein helpompi kun ovat oppineet tavoille. Sisällä ei huudeta tai juosta, se on sallittua ulkona.
Tämähän se. Mutta sitten, yhteisulkoiluissa, ne naapuriryhmien rajattomammat tapaukset terroririsoivat muitakin. Oman ryhmän aikuiset jossain kaukana.
Hoitakaa järjestys omaan ryhmäänne. Se on vastuullanne. Tekosyyt sikseen. Kasvattaja, joka ei osaa pitää kiinni edes omista rajoistaan (suojelemaan itseään, kunnioittamaan omaa fyysistä koskemattomuuttaan), kuinka hän osaisi muitakaan rajoja lapsille opettaa. Se on sitä "minimin tekemistä", jota täällä niin kannatetaan.Tämä on jo päiväkodissakin. Välillä kun käy eri talossa töissä ja lapset siellä alkaa mukiloimaan, ja minä karjasenki että "NYT LOPPUU!", tartun käsistä kiinni, kyykistyn ja sanon todella ankaralla äänellä että "Minua ei lyödä, anna olla viimeinen kerta kerta!". Niin voi niitten lasten ilmeitä, ihan ovat ihmeissään tästä uudesta kokemuksesta, että onkin ihminen joka ei vaan sano että "voisitko lopettaa" ja kaiva jotain kuvakorttia punaisesta ruksista esiin tai sarjakuvaa missä näytetään ettei saa lyödä.
Maksimissaan pari toistoa ja siihen loppuu, eikä lapset yleensä enää edes yritä lyödä minua.
Kyllä aikuisen tehjävä on opettaa oikea ja väärä, eikä lässyttää onko sulla paha mieli kun lyöt, heität ruoat lattialle, puret tai vedät hiuksista. Napakka Ei ja ilmeillä näytetään ettei ole ok! Siirretään vaikka hetkeksi siihen sivummalle häiritsemästä kiusaamisellaan ja rauhoittumaan kehottaen miettimään oliko tommonen oikein.
"Edistyneimmät" kaivavat jonkun kynän ja paperin taskustaan ja piirtävät lapselle kuvittaen tämän toimintaa ja sen vaikutuksia ? Jos tuo toimii niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat jotka on mukana tuossa kunta10 kyselyssä: Nyt oikeasti kaikki vastaamaan ja olkaa rehellisiä vastauksissa! Tää on yksi mittari, millä tämän alan hätätilannetta saadaan näkyväksi.
TÄMÄ on oikeasti todella tärkeää: Yrittäkää jostakin repiä se aika tähän, vaikka tiedän että se on vaikeaa.
Siihen pitää saada se vastausaika töissä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ on oikeasti todella tärkeää: Yrittäkää jostakin repiä se aika tähän, vaikka tiedän että se on vaikeaa.Siihen pitää saada se vastausaika töissä!!!!
No tietenkin työajalla. Ihmettelen, jos ette pysty lepohetken aikana. Mutta taitaa tulla taas hirveä älämölö, lapset ei nuku ja niin edelleen. Ottakaa läppäri mukaan lepohuoneeseen ja hän joka on siellä valvontavuorossa, täyttää kyselyn!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ on oikeasti todella tärkeää: Yrittäkää jostakin repiä se aika tähän, vaikka tiedän että se on vaikeaa.Siihen pitää saada se vastausaika töissä!!!!
No tietenkin työajalla. Ihmettelen, jos ette pysty lepohetken aikana. Mutta taitaa tulla taas hirveä älämölö, lapset ei nuku ja niin edelleen. Ottakaa läppäri mukaan lepohuoneeseen ja hän joka on siellä valvontavuorossa, täyttää kyselyn!!!
Joo tässä tekisin itse poikkeuksen, että en lähtis odottamaan työnantajan järjestelyjä: Kunta10 on ainutlaatuinen tilaisuus oikeasti tuoda esiin miten meillä menee. Pidän niin tärkeänä, että itse olisin saattanut jopa vapaa-ajallakin täyttää jos en muuten olis ehtinyt. En tarkoita että kaikkien silti pitäis omalla ajalla, koen vaan itse niin tärkeäksi.
Kunta10 kyselyyn ei tarvi vastata kerralla: Voi tehdä useammassa erässä, tallentaa, lähettää linkin omaan sähköpostiin ja jatkaa taas seuraavalla kerralla.
Mutta nukkariasiaan: Meillä ainakin vaihtelee että pystyykö nukkarissakaan tekemään, jos lapset heräilee ja pitää silittää uudelleen uneen (pienten ryhmä), niin ei välttämättä pysty, jos hyvä tuuri on, niin lapset nukkuu ja vastaaminen onnistuukin.
Tää isojen päiväkotien lasten ruokalakäyttäytyminen on kuin elo pellossa. Huuto, meteli, juokseminen, ruoalla leikkiminen ja sotkeminen. Meno on kuin jossain basaarikujalla.
Vierailija kirjoitti:
Viime päivinä tullut vanhemmilta valitusta jos lapsen vaatteissa on likaa päivän päätteeksi. Heh, siihen kun yhdistää sen, että ruokaa pitää saada läästiä ja kokeilla ja sitten kuitenkin pitäisi olla päästä varpaisiin putipuhdas päivän päätteeksi 😊 Kaikki ryhmän 21 lasta, saa suorittaa 😊 (huom! Välipalalla vain kaksi aikuista)
Tällä alalla (kuten muutenkin asiakaspalvelualoilla), pitää kehittää sellanen ammatti-identiteetti, että voit ottaa tuollaiset palautteet vastaan, pahoitella ja sitten jatkaa ihan niinkuin ennenkin: Asiakas kokee tulleensa kuulluksi, vaikka mikään ei muutu ja sun ei tarvitse ottaa itseesi sitä ollenkaan.
Hymyilet ja sanot "Aivan, niinhän se on" ja se siitä. Toimii monenlaisissa eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tää isojen päiväkotien lasten ruokalakäyttäytyminen on kuin elo pellossa. Huuto, meteli, juokseminen, ruoalla leikkiminen ja sotkeminen. Meno on kuin jossain basaarikujalla.
Mitä tarkoitat isolla?
Meillä 4 ryhmää talossa, koska asiakaspula ja ruokalassa on menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat isolla?
Meillä 4 ryhmää talossa, koska asiakaspula ja ruokalassa on menoa.
Meidän päiväkodissa 10 ryhmää, joista pari tosin kahden kasvattajan pienempi ryhmä ja yksi metsäeskari. Mutta kyllä meteliä ja menoa riittää. Niin pihalla kuin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa muita sellaisia työntekijöitä, joille työ on enää keino saada juoksevat pakolliset kulut maksettua?
Kyllä on surkeaksi mennyt varhaiskasvatus, jos on näin välinpitämättömiä ihmisiä töissä.
Minä kuolen tähän jatkuvaan sairasteluun. Apua! Onko muilla samaa?
Ja lapset ei tietenkään sairasta, ainakaan niin että olisivat kotona sairastamassa, vain me työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2v:lle vaihdettiin päivittäin jopa 3x vaatteet, ja ihmettelin miksi. Kyllästyin nopeasti siihen pyykkimäärään ja sanoin, että jos ei ole muutakuin likaa ja teitä itseänne ei haittaa, niin antakaa olla, meillä on vaatteet ostettu käyttöä varten. Ei koskaan heitellyt ruokia tms vaan ihan sellaista pientä vahinkoa, että keittoa tippuu vähän lusikasta tms. Ostin myös kunnon Reiman ulkoilupuvun talveksi ja he eivät sitä uskaltaneet käyttää, kun on niin kallis. Sanoin, että käyttäkää, se on ostettu käyttöä varten ja jos menee likaiseksi tai rikki niin mitä sitten. Pitkään meni ennen kuin uskaltivat käyttää, kun iso osa vanhemmista on kuulema tosi tarkkoja.
Ulkoilu siis ilman haalarit..höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset ei tietenkään sairasta, ainakaan niin että olisivat kotona sairastamassa, vain me työntekijät.
Juuri tämä! Ja olen päättänyt että sairaana en töihin mene, vaan sairastan. Ja sitähän riittää. Ihmettelen kun toiset eivät sairasta ikinä, että mitä helkuttia. Minä imuroin kaikki pöpöt näköjään. Työkaverit supisee että taasko se on muka kipeä, mutta en välitä. Hommaan aina lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairastumispäivästä saakka, ei tarvitse esimiehen mussuttaa. Jos pitkut tulee että sairastan kotona, sitten tulee. Asia ei ole minun käsissäni. Olen kuitenkin aina oikeasti kipeä, en saikuta huvikseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset ei tietenkään sairasta, ainakaan niin että olisivat kotona sairastamassa, vain me työntekijät.Juuri tämä! Ja olen päättänyt että sairaana en töihin mene, vaan sairastan. Ja sitähän riittää. Ihmettelen kun toiset eivät sairasta ikinä, että mitä helkuttia. Minä imuroin kaikki pöpöt näköjään. Työkaverit supisee että taasko se on muka kipeä, mutta en välitä. Hommaan aina lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairastumispäivästä saakka, ei tarvitse esimiehen mussuttaa. Jos pitkut tulee että sairastan kotona, sitten tulee. Asia ei ole minun käsissäni. Olen kuitenkin aina oikeasti kipeä, en saikuta huvikseni.
Täällä jo 2 flunssaa ollu tälle syksylle ja nyt vatsatauti päällä. Meillä ei työkaverit luultavasti kuiski, mutta johtajalta tulee kyllä sellaista tekstiä välillä, että syyllistää sairastumisista, kyselee esim. että miksi olen jatkuvasti sairaana. Onko ihme kun hirveä stressi töissä ja sitten vielä sairaita lapsia tuodaan jatkuvasti hoitoon niin, että on vaan annettu tulehduskipulääkettä kotona että kuume laskee. Tätäkin mahdotonta todistaa.
Miksi muille ei tartu samalla tavalla? No en minä sitäkään tiedä, eikä mun kuulukkaan tietää.
Jos tulee potkut niin tulkoon, sitten se on vaan pärjättävä. En tiedä jatkaisinko potkujen jälkeen enää alalla, on mennyt niin kamalaksi koko työ nykyään. Täydellisen kohtuuttomat vaatimukset, niin työnantajalta kuin vanhemmiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2v:lle vaihdettiin päivittäin jopa 3x vaatteet, ja ihmettelin miksi. Kyllästyin nopeasti siihen pyykkimäärään ja sanoin, että jos ei ole muutakuin likaa ja teitä itseänne ei haittaa, niin antakaa olla, meillä on vaatteet ostettu käyttöä varten. Ei koskaan heitellyt ruokia tms vaan ihan sellaista pientä vahinkoa, että keittoa tippuu vähän lusikasta tms. Ostin myös kunnon Reiman ulkoilupuvun talveksi ja he eivät sitä uskaltaneet käyttää, kun on niin kallis. Sanoin, että käyttäkää, se on ostettu käyttöä varten ja jos menee likaiseksi tai rikki niin mitä sitten. Pitkään meni ennen kuin uskaltivat käyttää, kun iso osa vanhemmista on kuulema tosi tarkkoja.
- Ei tarvitse vaihtaa lapselle vaatteita jos nyt pikasen on roisketta!
- Miksi lapselle ei ole vaihdettu puhtaita vaatteita, vaihtovaatteita on sitä varten reppu täynnä!
----> et voi voittaa, aina valitetaan.
Tuskin tulee ikinä tapahtumaan. Sekin auttais jos olisi 2 lasta vähemmän ryhmäkokona. Missähän vaiheessa ryhmäkoot on paisunut tähän? Meteli ja hälinä on painajaismaista välillä.