Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (21442)

Vierailija
21281/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on tyypillisesti kiltin tytön syndrooma. Juurikin nämä ihmiset jotka mieluummin työskentelee itsensä hengiltä, kuin ottaa riskin siitä, että joku ajattelisi heistä mitään negatiivista.

Jos joku ajattelee, että olet laiska, niin entä sitten? Mitä luulet että siitä seuraa?

Olen nähnyt sellaista laiskottelua tällä alalla joiltakin työntekijöiltä, että en voi tajuta miten nämä "kiltit tytöt" ei näe sitä? Koska he näkisi he eivät olisi huolissaan myöskään omalla kohdallaan.

Ainakin kunta-alalla johtajien toimivalta on yllättävän pieni ja rajoittuu yleensä siihen että he sanoo palavereissa kaikille yhteisesti esim. että "jokaisen velvollisuus on kysyä vanhemmilta syysloma-ajan hoidontarpeesta", mutta jos kukaan ei sitä tee hei eivät voi sille yhtään mitään. Ja tämä muuten on oikeasti johtajien tehtävä muutenkin, ihan vaan vinkvink, kun kohta sitä pitää taas olla kyselemässä ja käyttää omaa henkistä kapasiteettia siihen kun vanhempia ei vaan kiinnosta niitä ilmotella. Itse en laita enää tikkua ristiin, "hups unohdin" ja se siitä.

Vierailija
21282/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin downshiftaan ihan huolella.. Esimiehet eivät arvosta osaamistani pätkän vertaa, olen heille vain numero ja resurssi. 
Minä taas olen vastannut tähän asetelmaan työskentelemällä puolitehoilla. Toisinsanoen hommat jäävät puolitiehen. Elän hetkessä ja teen mitä teen. En stressaa mistään. Johonkin innonorsuhöpöhöpöön vedän rastit hatusta. Ei niitä kukaan ikinä lue. Mitä sitä stressaamaan.

Minä olen ottanut mallia joistakin nuoremmista työntekijöistä: Ihan ok välillä selata omaa puhelinta, tai vaan istua möllöttää ja tauotkin voi rennossa tiimissä sopia että ollaan pidempään kuin 10 minuuttia jos se vaan on mahdollista. Voi myös jutella työkaverin kanssa kun on lasten keskellä jne.

Olen siis toisinsanoen höllännyt pipoa ja opetellut olemaan stressaamatta (tai parhaani yritän). Työ on tehty niin mahdottomaksi että oikeasti mihinkään tavoitteisiin ei voi päästä kuitenkaan. Toki oma moraali silti on mukana ja lapset hoidetaan asiallisesti, mutta ei tarvitse olla mikään hikipinko kuitenkaan.

Ja ei muuten jaksa enää ilmaista kaikista epäkohdista johtajalle, kun ei niille mitään tehdä kuitenkaan tai vaihtoehtoisesti johtaja turhautuu siihen sanomiseen. Niin olkoon sitten, kai joku muukin voi sanoa, joka jaksaa tai joka on johtajan suosiossa.

Jeps, rauhassa vaan, hoidat just ja just minimin ja se riittää.

Olisikin mahdollista.

Mutta kun ei ole, koska tiimissä myös niitä jotka intopiukkana puuhaavat ja härdäävät, vaikka samalla allekirjoittavat kaikki nuo mainitut päin persettä olevat asiat ja sen miten väsyttää ja vtuttaa moni seikka. 

Ja jos sluibailee yhtään, siis tekisi sen "vain minimin" niin varmasti siitä tulisi selän takana jauhantaa ja jopa marssittaisiin pomolle valittamaan.

Meidän työyhteiössä ainaki sluibailijoita riittää ja kyllä heistä johtajalle valitetaan, mutta minkäpä se johtaja sille asialle voi? Palaverissa aina sitten yleisesti koko työyhteisölle kertoo miten pitäis tehdä, eikä sluibailijoita se kiinnosta.

Potkujen antaminen tässä maassa on tarkkaa puuhaa, että se ei ainakaan iso riski ole, ellei nyt sitten ihan jo kunnolla laiminlyö työtään ja esim. vaaranna lapsia.

Minua ei ainakaan kiinnosta jos joku juoksee pomolle kertomaan että minä en ole tarpeeksi tehokas.  Ihan vapaasti, vielä vähemmän haittaa joku selän takana puhuminen. Oikeasti. 

Voi luoja, pliis anna potkut, anna! Ei tule karenssia jos saan potkut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21283/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lakkaa välittämästä.
2. Tee minimi työpanos.

Siinä selviämisopas varhaiskasvatuksesta pähkinänkuoressa.

Vierailija
21284/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on tyypillisesti kiltin tytön syndrooma. Juurikin nämä ihmiset jotka mieluummin työskentelee itsensä hengiltä, kuin ottaa riskin siitä, että joku ajattelisi heistä mitään negatiivista.

Jos joku ajattelee, että olet laiska, niin entä sitten? Mitä luulet että siitä seuraa?

Olen nähnyt sellaista laiskottelua tällä alalla joiltakin työntekijöiltä, että en voi tajuta miten nämä "kiltit tytöt" ei näe sitä? Koska he näkisi he eivät olisi huolissaan myöskään omalla kohdallaan.

Ainakin kunta-alalla johtajien toimivalta on yllättävän pieni ja rajoittuu yleensä siihen että he sanoo palavereissa kaikille yhteisesti esim. että "jokaisen velvollisuus on kysyä vanhemmilta syysloma-ajan hoidontarpeesta", mutta jos kukaan ei sitä tee hei eivät voi sille yhtään mitään. Ja tämä muuten on oikeasti johtajien tehtävä muutenkin, ihan vaan vinkvink, kun kohta sitä pitää taas olla kyselemässä ja käyttää omaa henkistä kapasiteettia siihen kun vanhempia ei vaan kiinnosta niitä ilmotella. Itse en laita enää tikkua ristiin, "hups unohdin" ja se siitä.

Kiinnostelee laittaa asiassa "tikkua ristiin", kun niiden mukuloiden hoidon tarpeesta riippuu se saako itse siihen yhtään lomapäivää. 

Lomapäivää jotka lakisääteisiä ja joita kauden lomasaldosta jäljellä ja joita pitäisi pitää pois ennen uuden lomakauden alkamista jne.mutta joiden pitäminen ja myöntäminen on niin saa tanan vaikeata ja sitä tietoa pihdataan viimetippaan.

V ttu🤬🤯

Vierailija
21285/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostelee laittaa asiassa "tikkua ristiin", kun niiden mukuloiden hoidon tarpeesta riippuu se saako itse siihen yhtään lomapäivää. 

Lomapäivää jotka lakisääteisiä ja joita kauden lomasaldosta jäljellä ja joita pitäisi pitää pois ennen uuden lomakauden alkamista jne.mutta joiden pitäminen ja myöntäminen on niin saa tanan vaikeata ja sitä tietoa pihdataan viimetippaan.

V ttu🤬🤯

No tuohan on selvä juttu: Hoitakoon kyselyn he, jotka siitä jotakin henkilökohtaista hyötyäkin saa. Jos ei ole aikomusta lomailla syyslomalla, niin ei tietenkään siihen kannata omaa energiaa käyttää. 

Tosin itse sanoisin että jos kaikki vaan nyt hetkeksi lopettais sen johtajien töiden tekemisen heidän puolestaan, niin he alkaisi tehdä sen kyselyn itse ja todennäköisesti paljon tehokkaammin kuin työntekijät. Mutta jos ei työntekijät malta niin tehdä, niin ei sitten, he tekee joilla joku motiivi siihen on.

Vierailija
21286/21442 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Lakkaa välittämästä.
2. Tee minimi työpanos.

Jos onnistut tuolla reseptillä pitämään lapsiryhmäsi hallinnassa niin, että se on turvallinen kaikille + tiimin toimintakykyisenä ja yhteen hiileen puhaltavana, niin kannatan ehdotustasi. Muussa tapauksessa en.

Vierailija
21287/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vanhemmat, kun tuotte limaräkäistä syvältä kumpuavaa yskää yskivät lapsenne joilla räkävana valuu koko ajan suuhun varhaiskasvatukseen, päivästä toiseen (vaikka asiasta sanottu).

Ei ihan ole edes syyskuu alkanut ja tautikierre nro1 menossa ja kuumemittarikin töissä esiin kaivettu, itselläni krooninen sairaus ja eilen alkoi tuntumaan kipua rintakehässä.

Jokseenkin raskas olo🥺.

Vierailija
21288/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vanhemmat, kun tuotte limaräkäistä syvältä kumpuavaa yskää yskivät lapsenne joilla räkävana valuu koko ajan suuhun varhaiskasvatukseen, päivästä toiseen (vaikka asiasta sanottu).

Ei ihan ole edes syyskuu alkanut ja tautikierre nro1 menossa ja kuumemittarikin töissä esiin kaivettu, itselläni krooninen sairaus ja eilen alkoi tuntumaan kipua rintakehässä.

Jokseenkin raskas olo🥺.

Mutta kun ”lapsillahan nyt aina vähän vuotaa nenä” 🥲 Vaikka lapsi on selvästi puolikuntoinen ja nenästä tulee paksua räkää kahtena mato-jojona non-stoppina. 

Vierailija
21289/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin downshiftaan ihan huolella.. Esimiehet eivät arvosta osaamistani pätkän vertaa, olen heille vain numero ja resurssi. 
Minä taas olen vastannut tähän asetelmaan työskentelemällä puolitehoilla. Toisinsanoen hommat jäävät puolitiehen. Elän hetkessä ja teen mitä teen. En stressaa mistään. Johonkin innonorsuhöpöhöpöön vedän rastit hatusta. Ei niitä kukaan ikinä lue. Mitä sitä stressaamaan.

Minä olen ottanut mallia joistakin nuoremmista työntekijöistä: Ihan ok välillä selata omaa puhelinta, tai vaan istua möllöttää ja tauotkin voi rennossa tiimissä sopia että ollaan pidempään kuin 10 minuuttia jos se vaan on mahdollista. Voi myös jutella työkaverin kanssa kun on lasten keskellä jne.

Olen siis toisinsanoen höllännyt pipoa ja opetellut olemaan stressaamatta (tai parhaani yritän). Työ on tehty niin mahdottomaksi että oikeasti mihinkään tavoitteisiin ei voi päästä kuitenkaan. Toki oma moraali silti on mukana ja lapset hoidetaan asiallisesti, mutta ei tarvitse olla mikään hikipinko kuitenkaan.

Ja ei muuten jaksa enää ilmaista kaikista epäkohdista johtajalle, kun ei niille mitään tehdä kuitenkaan tai vaihtoehtoisesti johtaja turhautuu siihen sanomiseen. Niin olkoon sitten, kai joku muukin voi sanoa, joka jaksaa tai joka on johtajan suosiossa.

Erään alueen talon oma erityisopettaja käveli taukohuoneeseen, jossa Seuren sijainen oli oman ryhmän kanssa sovitusti " liian pitkällä kahvitauolla" Eli ryhmässä oli sovittu, että koska nukkarissa on vain omat aikuiset, niin hän sai olla pois ryhmästä.

Eli tämä Veo marssi tärkeänä paikalle ja nöyryytti sijaista sanomalla näin " Jos olet sijainen, niin sinulla on yhtä pitkä kahvitauko kuin vakituisillakin. Ole hyvä ja mene alakerran isojen ryhmään rikastuttamaan heidän leikkiään, siellä on lapsia jotka ei nuku päiväunia"

Häpesin silmät päästäni katsellessani ja kuunnellessani tämän.

Vierailija
21290/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien erikoiset pyynnöt eivät vastaa päiväkodin todellisuutta.

Nyt puhuu aiheesta päiväkodin johtaja. ( Linkki alla IS- artikkeliin)

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012234790.html

Vierailija
21291/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhemmat lukevat tämän ja saavat myös ajattelemisen aihetta. Valitettavasti niitä, keitä tämä koskee niin harvoin pystyvät katsomaan peiliin. On vaan minä-minä…

Vierailija
21292/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidetään lapsille tiukka kuri näin alkusyksystä, kevätkausi on usein helpompi kun ovat oppineet tavoille. Sisällä ei huudeta tai juosta, se on sallittua ulkona.

Vierailija
21293/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidetään tiukka kuri näin alkusyksystä, keväällä on helpompaa kun ovat oppineet tavoille.

Sisällä ei juosta eikä huudeta. Ulkona on siihen mahdollisuus.

Vierailija
21294/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhemmat lukevat tämän ja saavat myös ajattelemisen aihetta. Valitettavasti niitä, keitä tämä koskee niin harvoin pystyvät katsomaan peiliin. On vaan minä-minä…

Eivät he tajua edes tuon artikkelin sanomaa, on esitetty liian neutraalisti. Tuohan näyttää vaan siltä, että on esitelty toiveita ja oikein sanotaan että joo esittäkää vaan lisää niitä, on vaan haastava joskus niitä toteuttaa mutta mikäs siinä.

Toisinsanoen: Artikkelissa ei sanottu missään kohdin, että toiveet on täysin naurettavia ja mahdottomia toteuttaa.

Vierailija
21295/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näitå riittää, jo tällekin kaudelle.

"Ole koko ajan kävelytaidottoman lapseni vierellä, kyllä ne liki 20 muuta lasta pärjää", "herätä lapsi 15min tai 30min jälkeen" tai "älä nukahtaa lainkaan", selitä siinä sitten, että ryhmässä lukuisia lapsia jotka oikeasti tarvitsevat sen aikuisen siihen sänkynsä viereen joten jos lapsesi nukahtaa sinä aikana niin...

Esimerkkejä on lukuisia.

Vanhempi: jos haluat yksilöhoitoa lapsellesi, ålä tuo häntä päiväkotiin!!!

Vierailija
21296/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lakkaa välittämästä.
2. Tee minimi työpanos.

Jos onnistut tuolla reseptillä pitämään lapsiryhmäsi hallinnassa niin, että se on turvallinen kaikille + tiimin toimintakykyisenä ja yhteen hiileen puhaltavana, niin kannatan ehdotustasi. Muussa tapauksessa en.

Hyvin toimii hygienia, ulkoilu, syöminen ja nukkuminen, sylityskin.

Sille en toki voi mitään jos työkaverit HALUAA tehdä ylimääräistä kuten maalaushommia tai muuta. Mutta kai he tekee sitä mielellään kun kerran tekee.

Itse voin, jos lapsia on selvästi vähemmän paikalla kuin mikä ryhmän täysi määrä on ja JOS johtaja ei aja jotakin työntekijää silloin toiseen ryhmään töihin tai keksi jotain muuta jonkun päänmenoksi.

Vierailija
21297/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin raskas olo🥺.

Harva lapsi toipuu yhdessä päivässä terveeksi. Silti jo seuraavan päivänä kiikutetaan selkeästi puolikuntoinen lapsi päiväkotiin lapsiryhmään.

Sitten päiväkodista soitetaan vanhempaa hakemaan lapsi kotiin, että tulisitteko hakemaan oksentelevan ja sairaan lapsenne. Samalla tämän sairaan lapsen visiitti päiväkodissa ehti tartuttamaan 3 lasta ja 2 kasvattajaa.

Korona-aikana oli ohjeistus hoitajille , että suoraan eteisestä on velvollisuus käännyttää lapsi vanhempineen takaisin, jos esim vihreä jojo roikkui lapsen nenästä. Hygienia huippuluokkaa kasvomaskineen ja käsidesineen. Sairauspoissaolot lähes nollatasoa yksiköissä. 

Nykyään hälläväliä. Kasan päälle limaa tursuava hinkuyskivä ja aivasteleva lapsonen ja----  äkkiä poistutaan paikalta.

Vierailija
21298/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien itsekkäät ja täysin imbesillit vaatimukset kuormittavat työntekijöitä päiväkodissa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009959848.html

Vierailija
21299/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien itsekkäät ja täysin imbesillit vaatimukset kuormittavat työntekijöitä päiväkodissa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009959848.html

Kaikkea mahdollista kehdataan pokkana vaatia , vaikka itse ei osata edes laittaa asiallista nimilappua lapsensa vaatteisiin ja kenkiin.

Vierailija
21300/21442 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että alkaa taudit taas pyöriä. Oltiinkin jo hätää kärsimässä kun kaikki lapset paikalla. Saa itsekkin vähän pidempää vapaata kun sairastuu.

Että joku supertartuttaja paikalle vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi