Alkuraskaus ja lihan himo
Olen kasvissyöjä (lähes vegaani), mutta nyt alkuraskauden aikana on tullut ihan järjetön lihan ja rasvaisen ruuan (pitsa, hampurilaiset ym.) HIMO! Onko muille käynyt samoin? Ja ei, en ole kiinnostunut kuulemaan lihan tärkeydestä raskauden aikana, koska siihen en usko tippaakaan. Lähinnä siis kiinnostaa se, onko muille tullut himo jotain muuten täysin oman ruokavalion ulkopuolelle kuuluvaa kohtaan? Hassuinta tässä on se, että en edes muista miltä liha maistuu :D
Kommentit (10)
Kyllä. Seurasin himoani vaikka kasvissyöjä muutoin olenkin koska en vaan pystynyt olla ilman, ostin luomua. On myös ruokarajoituksia jonka takia kaikki kasviprodet ei sovi niin senkin takia söin. Nyt tokassakin raskaudessa tekee mieli ja aion nytkin syödä kunhan pahoinvointi vähän väistyy. Myös yksi kasvissyöjäkaveri sanoi ettei ole pystynyt yhtään raskautta olla ilman lihaa.
Himo syntyy siihen, mistä kehossa on puutetta.
En ole raskaana nutta minulla tuli laihduttuani 10kg ja urheiltuani jatkuvasti melko kovaa tahtia aivan hillitön himo maksaan. En siis syö punaista lihaa. Ostin maksaa, valitsin netistä sopivan reseptin, söin sen hyvällä ruokahalulla parilla aterialla ja himo meni ohi. Ja voin paremmin. Uskon että kun tulee niin selkeä himo johonkin tuollaiseen, elimistö tosiaan kertoo puutoksesta. Kannattaa kuunnella elimistöä. Vauva tarvitsee nyt jotain mitä sinun ruokavaliostasi puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli maksan himo vaikka sitä ei saisi syödä. Anemia kolkutteli ovella ja elimistö tarvitsi rautaa. Samoin poronlihaan oli joillain viikolla kauhea hinku ja ostin sitäkin. Joitain normaaleja ruokiani en sietänyt yhtään ja jopa oksensin kun söin niitä.
Tiedätkö, että raskauteen kuuluu hemoglobiinin lasku? Raskaana olevan verihän laimenee. Jos raskaana olevalla on korkea hemoglobiini, sikiön hapensaanti vaikeutuu!
Totuus on se, että proteiineja on erilaisia: et voi saada hyvälaatuista rakennusainetta ihmisen kehittymiseen esim. pelkästään maitoproteiinilla, joka on laadullisesti aika köyhä. Monipuolisuus on tärkeää. Kasvikunnasta ei saa essentiaalisia aminohappoja sellaisia määriä, että vauva voisi niillä parhaiten kehittyä. Sisäelimistä tulee heikompilaatuisia, immuunijärjestelmä ei välttämättä toimi kunnolla ja hormonitoiminnassa voi olla puutteita. Joissakin maissa raskaudenajan aliravitsemus on niin yleistä, että ovat kai sopeutuneet siihen, mutta kuinka terveinä hekään pysyvät? Ihminen ei tarvitse lihaa kovin paljon, eikä päivittäin. Siivu sisäfilettä pari kertaa viikossa voi riittää.
Lihassa on kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet.
Lakto-ovo-pescovegetaristina söin loppuraskauden aikana punaista lihaa hemoglobiinin laskettua lähes anemian puolelle, koska rautalisä pisti vatsan sekaisin. Valitse luomunautaa.
Uskon et raskauden himot kertoo hyvin et tarvii jtn. Et lihan himo et tarvit rautaa ja proteiinia mut niitähän löydät muustaki ku lihasta jote kokeilisin syä enemmän.
Itellä lähes sama tilanne mut ero on se et oon sekasyöjä. En osta enää leffailtana karkkipussia vaa paketin leikkeleitä..
Mulla alkoi hillitön punaisen lihan himo alkuraskaudessa. Ei maistu ne ruoat, joista aiemmin tykkäsin eniten, esim. kana ei maistu yhtään. Normaalisti en syö kovin usein punaista lihaa ja nyt ei muuta teekään mieli.
Mulla oli maksan himo vaikka sitä ei saisi syödä. Anemia kolkutteli ovella ja elimistö tarvitsi rautaa. Samoin poronlihaan oli joillain viikolla kauhea hinku ja ostin sitäkin. Joitain normaaleja ruokiani en sietänyt yhtään ja jopa oksensin kun söin niitä.
Uskon siihen että elimistö tietää mitä se tarvitsee ja kieltäytymisestä olisi vain ollut haittaa.
Lihan himo voisi olla lisääntynyttä proteiinin tarvetta. Mutta sinuna maistaisin sitä lihaa ja päättäisin sitten, onko se tarpeen. En etukäteen.