4-vuotiaan lässytys
Eli aiemmin n. 4v lapsi ei osannut sanoa L ja R kirjaimia - nyy oppi sen ällän kun sen opetin, mutta onkin alkanut korvaamaan myös ärrän sillä ällällä. Ruisleipä ei ole enää uisleipää vaan luisleipää jne. Älytöntä lässytystä koko puhe. Mitenköhän tuon lässyttämisen saisi pois? Kuulostaa ihan vauvan puheelta kun pitää lässyttää. Oon yrittäny neuvoa että ei ärrää voi korvata ällällä ja pyytänyt että lopettaisi sen lässytyksen ja neuvonut että voi jättää sen ärrän sanomatta sanoista, mutta ettei sitä saa korvata ällällä. Argh!!!
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:38"]
Saatiin päiväkodista vasukeskustelussa tästä palautetta jotensen takia aloitettiin harjottelemaan, siitä vois palautteen antaa sinne eikä minulle vanhempana. Kuulemma on epänormaalia ja neuvolassa pitää puuttua, neuvola-aika pian. Ap
[/quote]
No mikset suoraan itse varaa aikaa puheterapiaan? Aika erikoinen päiväkoti, jos ällän käyttäminen ärränä on muka epänormaalia.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 15:38"]
Saatiin päiväkodista vasukeskustelussa tästä palautetta jotensen takia aloitettiin harjottelemaan, siitä vois palautteen antaa sinne eikä minulle vanhempana. Kuulemma on epänormaalia ja neuvolassa pitää puuttua, neuvola-aika pian. Ap
[/quote]
No mikset suoraan itse varaa aikaa puheterapiaan? Aika erikoinen päiväkoti, jos ällän käyttäminen ärränä on muka epänormaalia.
[/quote]
No samaa mietin itsekin, ja palautetta tuli myös siitä lapsi puhuu edelleen niin lapsellisesti ja ässäkin on niin "pehmeä", ässä mun mielestä on kyllä ihan normaali.
No voi hyvänen aika, hän ei virlä osaa sitä r kirjainta...
Meillä molemmat lapset sanoneet R:n L:nä alusta lähtien, kunnes 4,5v tienoilla tuli oikea R. Puheterapiassakin opetetaan R-kirjain D ja L kirjainten kautta, jotta kieli oppii menemään oikeaan kohtaan. Miehen lapsi kävi puh.terapiassa ja oppi harjoitteilla R:n.
No kai minä sen nyt itse tiedän että ei osaa sitä sanoa, sitähän mä tossa alotuksessakin kirjotin. Puheterepiassa ainakin ennen on opetettu ärrä deen kautta, ei todellakaan ällän kautta. Miksei lapsi voi puhua niin, ettei korvaa ärrää millään vaan vähän kuin jättää sen sanomatta - ruisleipä uisleipä viinirypäle viiniypäle, koska puhe on paljon selvempää sillon. Luisleipä kuulostaa niin vauvakieleltä, oon aina ihmetelly että kuka lapsi edes puhuu noin, mutta näköjään omakin lapsi alkanut siihen.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:54"]
No kai minä sen nyt itse tiedän että ei osaa sitä sanoa, sitähän mä tossa alotuksessakin kirjotin. Puheterepiassa ainakin ennen on opetettu ärrä deen kautta, ei todellakaan ällän kautta. Miksei lapsi voi puhua niin, ettei korvaa ärrää millään vaan vähän kuin jättää sen sanomatta - ruisleipä uisleipä viinirypäle viiniypäle, koska puhe on paljon selvempää sillon. Luisleipä kuulostaa niin vauvakieleltä, oon aina ihmetelly että kuka lapsi edes puhuu noin, mutta näköjään omakin lapsi alkanut siihen.
[/quote]
Veikkaisin että L;n siirtyminen on seuraava askel oppimisprosessissa. Toki kirjaimen sanomatta jättäminen olisi sinulle miellyttävämmän kuuloista, mutta silloin hän ei pääsisi alkuunkaan R:n oppimisessa. En itsekään ex- r vikaisena voi noin vain siirtyä yhtäkkiä lausumaan sitä oikein jos en ole lausunut sitä ensin jollain toisella tavalla.
Oletko itse ap puhunut lapsellesi normaalisti ja paljon? Minusta ei ole normaalia että vielä 4-vuotiaana äänteitä ja kirjaimia puuttuu. Ja useimmiten tämä liittyy siihen että perheessä puhutaan eri tavalla aikuisille ja lapsille.
Vai oot ihan neljävuotiaalle sanonut että lopettaa lässyttämisen. Mites muuten, vaaditko häneltä muissa asioissa ikätasoaan parempaa toimintaa? Saako hän olla lapsi ja pikkuinen vielä?
Taantunut pieneksi kun on kokenut ettei saa olla mikä on.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 09:23"]Vai oot ihan neljävuotiaalle sanonut että lopettaa lässyttämisen. Mites muuten, vaaditko häneltä muissa asioissa ikätasoaan parempaa toimintaa? Saako hän olla lapsi ja pikkuinen vielä?
Taantunut pieneksi kun on kokenut ettei saa olla mikä on.
[/quote]
Niinpä. Ihmettelen todella tälläisiä kielinatseja pienten lasten vanhempina...
On sullakin ongelmat, sääliksi käy lasta, ja nimenomaan lasta. 4-vuotias on oikeesti vielä hyvin pieni, anna sen kasvaa ja kehittyä rauhassa.
Väillä ihmettelen, että voiko ihmiset oikeesti olla vanhempina noin tyhmiä?! Sitten vielä ihmetellään minkälaisia lapsista tulee...
Saatiin päiväkodista vasukeskustelussa tästä palautetta jotensen takia aloitettiin harjottelemaan, siitä vois palautteen antaa sinne eikä minulle vanhempana. Kuulemma on epänormaalia ja neuvolassa pitää puuttua, neuvola-aika pian.
Ap
Ja siis juu, puhutaan kyllä normaalisti lapsille siinä missä aikuisillekkin, eikä lässytetä tai mitään sellasta. Jos tätä siis ajoit takaa? Jos se kerta auttaa ärrän oppimisessa tuo ällänä sanominen niin siinäpä sanoo, en vaan koskaan ole kuullut että sitä ällän kautta opetettaisi, itsellänikin on lapsena ärrävika ollut ja deen kautta se kyllä sillonkin opeteltiin.
Ap