Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyöpädiagnoosin saaneet

Vierailija
09.10.2021 |

Hei! Ystäväni soitti eilen illalla hysteerisesti itkien. Olemme nuoria. Hänelle ilmestyi toiseen rintaan patti, jonka hän kävi näyttämässä lääkärille. Lääkäri sanoi, että joku kysta, ei hätää. Kaveri halusi toisen mielipiteen ja pääsi ilmeisesti mammografiaan. Siellä lääkäri oli sanonut heti, että on paha syöpä, ja ottanut biopsian. Kaverini oli aivan hysteerinen eilen soittaessaan.

Kerroin asiasta tänään miehelleni hänen tultuaan yövuorosta. Mieheni sanoi, ettei mitää diagnoosia saa tehdä ennen biopsian tuloksia.

Te, joilla on diagnosoitu rintasyöpä, miten te saitte diagnoosin? Tai voiko biopsia olla silti "puhdas", vaikka mammografiassa ilmeisesti jotakin näkyi? Anteeksi tyhmyyteni ja huonosti kirjoittaminen, pelottaa vain ja ahdistaa kaverin puolesta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni käy paksusuolisyövän kontrolleissa kahden vuoden välein. Näyte menee aina tutkimuksiin, eikä lääkäri sano tähystyksessä yhtään mitään. Outoa, jos lääkäri heti antaa diagnoosin.

Vierailija
2/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle sanottiin jo ensin ultrassa ja sitten näytettä otettaessa, että erittäin todennäköisesti on syöpä. Virallinen diagnoosi tuli toki vasta kun koepala oli tutkittu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ei saisi sanoa, mutta käytännössä sanovat kyllä.

Vierailija
4/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni 80 v sai toissapäivänä rintasyöpädiagnoosi ihan vain tutkimuksien perusteella, biopsian tulos tulee joskus. Näköjään niin tehdään.

Vierailija
5/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin rintasyöpään 37-vuotiaana. Huomasin rinnassa kyhmyn ja hakeuduin heti lääkäriin. Lääkäri epäili jotain harmitonta kystaa, mutta sain lähetteen mammografiaan kolmen viikon päähän. Siellä rintani myös ultrattiin ja otettiin biopsia ja minut tutkinut lääkäri sanoi aivan suoraan, ettei tilanne kyllä hyvältä näytä. Virallisesti se kai on niin, että jatkotutkimuksiin lähettänyt lääkäri kertoo diagnoosin potilaalle tutkimusten jälkeen. Mullekin terveyskeskuksesta soitettiin ja pyydettiin tulemaan heti vastaanotolle. Diagnoosi oli karu: aggressiivinen rintasyöpä. Sen kyllä olin jo tiennytkin, koska kasvain oli tuossa vaiheessa jo aikamoisen iso mötikkä, ja myös todella kipeä. Hoidot päätettiin aloittaa niin pian kuin mahdollista.

Sain ensin sytostaatteja seitsemän kertaa neljän kuukauden ajan, ja hoidot tehosivatkin nopeasti. Kasvain saatiin kutistumaan ja sen leviäminen pystyttiin estämään. Sitten oli edessä leikkaus, jossa poistettiin sairas kudos ja kainalon imusolmukkeet, joihin syöpä oli ehtinyt levitä. Sädehoitoa sain viisi viikkoa, viitenä päivänä viikossa. Sytostaatteja yritettiin antaa vielä tablettimuodossa, mutta sain niistä ankaran ripulin ja jouduin sairaalaan. Veriarvoni olivat romahtaneet ja valkosolut käytännössä tuhoutuneet. Sain veritankkausta ja vahvat suonensisäiset antibiootit, koska anemian takia olin saanut pahan infektion ja korkean kuumeen.

Hoidot olivat todella raskaat ja rankat, ja syövän kanssa meni melkein koko vuosi. Löysin kasvaimen tammikuussa, sain diagnoosin helmikuussa ja hoidot loppuivat vasta joulukuussa. Nyt neljä vuotta myöhemmin olen kuitenkin terve. Sairastuminen pelotti todella paljon ja oli kriisi koko perheelle. Suurin osa rintasyöpään sairastuneista kuitenkin paranee, vaikka tauti olisikin paha ja aggressiivista lajia.

Vierailija
6/6 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä noin toimitaan? Minä sain diagnoosin ja marssijärjestys oli seulontamammografia -> ultra ym. -> paksuneulanäyte siitä rinnasta, jossa oli jotain vikaa -> sama toisesta -> kutsu tarkempiin tutkimuksiin -> leikkaus.

Jos noin pikainen diagnoosi on tullut, se on hyvä asia. Nyt voi hoito alkaa jo ensi maanantaina, eli patologin lausunnon perusteella aloitetaan joko solumyrkyt, sädehoito tai hormonihoito, ja jossakin vaiheessa leikkaus. Näiden järjestys vähän vaihtelee riippuen siitä, millaisesta syövästä on kysymys.

En ole asiantuntija enkä haluakaan olla, näin potilaan ominaisuudessa. Minulla on kuitenkin se käsitys, että jotkut syöpämuodot ovat helpommin todettavissa kuin jotkut toiset. Positiivista on se, että hoito voidaan aloittaa nopeasti eikä jää salakavalasti kasvamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi