Renny Harlinin avioero Geenasta ja lapsen syntyminen kirjan mukaan
Hetkinen - kirjassaan Harlin kertoo, että kun hän oli eronnut Geena Davisista hänellä oli yhden yön suhde Geena Davisin ja hänen assistenttiinsa. Ilmeisesti Tiffany Bowen oli siis töissä Harlinin ja Davisin yhteisessä The Forge tuotantoyhtiössä.
Geena Davis ja Harlin olivat naimisissa 1993 - 1998. Voihan toki olla, että viimeinen vuosi on mennyt jo erossa ollen mutta Luukas Harlin syntyi elokuussa 1997. Toisinsanoen lapsi on laitettu alulle joulukuussa 1996.
Netistä löytyy juttuja joissa Samuel L Jackson, Harlin ja Davis ovat vierailulla Suomessa joulukuussa 1996 promoamassa The Long Kiss Goodnight -elokuvaansa. Tuolloin vaikutti ainakin siltä, että kaikki oli suhteessa hyvin.
Samalta ajalta löytyy kuvia joissa Harlin bilettää Tukholmassa tanssien Tiffany Bowenin kanssa ennenkuin he tulivat koko porukan kanssa Suomen puolelle.
Olisiko nyt kuitenkin niin, että tuo yhdenyön suhde tai pitempikin suhde tapahtui juurikin tuolloin tuolla Ruotsissa tai Suomen puolella biletyksen yhteydessä, eikä vasta pariskunnan erotessa. Myös Geena Davisin erosta kirjoitetut artikkelit tuolta ajalta antavat ymmärtää, että eron syynä oli lopulta se, että Harlin joutui myöntämään saaneensa tai saavansa pian lapsen Tiffany Bowenin kanssa.
Omassa kirjassaan saa toki kertoa mitä tahansa, mutta kirjoittajan ja viimeistään median luulisi edes vähän käyttävän lähdekritiikkiä kirjasta kertoessaan. Rita Tainola tottakai kertoo asioista juuri niinkuin Harlin haluaakin mutta toivottavasti joku media vähän kaivelee tuon jutun todellisia tapahtumia ihan jo Tiffany Bowenin ja Geena Davisinkin vuoksi.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Renny väittää kirjassaan jättäneensä itse kaikki naisensa, mutta trodellisuudessahan Geena jätti Rennien kun paljastui petturiksi.
Ilta-Sanomissa Tarja Smura kertoi suhteesta vuonna 2018 seuraavaa:
"Se olisi varmasti jatkunut, jos minä en olisi sattunut tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan, sanotaanko näin. Ja nyt ei puhuta mistään naiivista. Sen verran vakavasta asiasta minun mielessäni, että minä ajattelin, että se on nyt tässä. (...) Ehkä se oli kohtalo, että satuin paikalle. Mä nyt oon vähän epämääräinen, mutta näin jotakin sellaista, mikä ei voinut olla minua eikä minun parisuhdetta, Smura kertoo. Silmäni näkivät jotain sellaista ja mä sanoin, että se oli tässä. Smura ei tarkemmin kerro, mitä hän näki, mutta jotain sellaista, mikä soti niin pahasti hänen arvojaan vastaan, ettei hän kerro sitä vielä muutaman vuosikymmenen jälkeenkään.
Smura kertoo, että Harlin oli erosta katkera eikä ottanut asiaa kovin hyvin. Kaksikko ei ole Smuran sanojen mukaan tavannut kertaakaan eron jälkeen eikä ollut millään tavalla yhteydessä toisiinsa. – Siinä tuli sellaisia ikäviä lieveilmiöitä, että hän hankaloitti minun elämää. Hän käytti silloin Kaivohuonetta ja sain sinne porttikiellot, ja kaikenlaista kamalaa sattui. (...) Mutta meistä jokainen suhtautuu suhteen päättymiseen omalla tavallaan. – Hänhän ei varmasti tykännyt siitä, että minä päätin suhteen. Ja se ei olisi varmaan päättynytkään, kunnes sitten oli se yksi ilta, Smura sanoo ohjelmassa."
En usko, että Smuralla on ollut mitään syytä kertoa muunneltua totuutta eikä hän edes hae mitään sensaatiojuttua tuossa ei suostunut kertomaan mistä oli kyse.
Täällähän jo joku postasi englanniksi jostain amerikkalaisesta lehdestä miten siinä oikeasti kävi, renny pani assisstenttia ja tämä tuli raskaaksi ja lähti synnyttään jonekin huitsin nevadaan 400 mailin päähän. Asia tuli puskista Geenalle, joka heitti Rennyn pihalle. Oli tuossa toisessa ketjussa. Mutta on taas suomalaisilta toimittajilta "ammatitaitoista", ettei edes päivänselviä valheita korjata, vaan vain typeränä toistellaan omahyväisen narsissin naisseikkailuista ja jopa listataan tuon ns kirjallisen tuotoksen mukaisesti lehtijuttuun. Häpeäisivät. Mutta eivät taida osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Renny väittää kirjassaan jättäneensä itse kaikki naisensa, mutta trodellisuudessahan Geena jätti Rennien kun paljastui petturiksi.
Ilta-Sanomissa Tarja Smura kertoi suhteesta vuonna 2018 seuraavaa:
"Se olisi varmasti jatkunut, jos minä en olisi sattunut tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan, sanotaanko näin. Ja nyt ei puhuta mistään naiivista. Sen verran vakavasta asiasta minun mielessäni, että minä ajattelin, että se on nyt tässä. (...) Ehkä se oli kohtalo, että satuin paikalle. Mä nyt oon vähän epämääräinen, mutta näin jotakin sellaista, mikä ei voinut olla minua eikä minun parisuhdetta, Smura kertoo. Silmäni näkivät jotain sellaista ja mä sanoin, että se oli tässä. Smura ei tarkemmin kerro, mitä hän näki, mutta jotain sellaista, mikä soti niin pahasti hänen arvojaan vastaan, ettei hän kerro sitä vielä muutaman vuosikymmenen jälkeenkään.
Smura kertoo, että Harlin oli erosta katkera eikä ottanut asiaa kovin hyvin. Kaksikko ei ole Smuran sanojen mukaan tavannut kertaakaan eron jälkeen eikä ollut millään tavalla yhteydessä toisiinsa. – Siinä tuli sellaisia ikäviä lieveilmiöitä, että hän hankaloitti minun elämää. Hän käytti silloin Kaivohuonetta ja sain sinne porttikiellot, ja kaikenlaista kamalaa sattui. (...) Mutta meistä jokainen suhtautuu suhteen päättymiseen omalla tavallaan. – Hänhän ei varmasti tykännyt siitä, että minä päätin suhteen. Ja se ei olisi varmaan päättynytkään, kunnes sitten oli se yksi ilta, Smura sanoo ohjelmassa."
En usko, että Smuralla on ollut mitään syytä kertoa muunneltua totuutta eikä hän edes hae mitään sensaatiojuttua tuossa ei suostunut kertomaan mistä oli kyse.
Oho, kuulostaa kyllä aika häiriintyneeltä ukolta tuo Renny
Voi hitto kun Jeesus just kertoi että kaikki ihmiset on syntisiä . No niin. Pahuutta pitää vastustaa missä sitä näkee . Se on Jeesuksen sanoma.
Bob Shaye joka tuotti Painajainen Elm Street -sarjan sanoo kirjassa, että menestys toi esille Harlinissa narsistisia piirteitä. Kalle Kinnusen haastatteleman STT:n puolesta haastattelema Harlin ei itse ymmärrä mitä Shaye tarkoittaa. Ehkä tuollaiset teot kuten porttikiellon hommaaminen Smuralle tai valehtelu suhteista jotta itse näyttäisi paremmalta ovat juuri niitä piirteitä.
Tajuutteko myyntityötä kirjoitti:
Oikeesti se on Lauri....
Oikeesti se on kyllä Renny. Koska Harlinia kiusattiin nimestään pienenä hän pyysi 9 vuotiaana, että kaikki kutsuisivat häntä hänen toisella nimellään, Lauriksi. Lue se kirja. Kannattaa. Oppii uutta.
Täyttä palturia ilmeisesti kaikkien julkkisten omaelämäkerrat, mut tää Renny kyllä vetää täysillä kakkapuheineen! Pelkkää itsetehostusta koko kirja.
Pistää myös mietityttämään, onko ihan totta se kertomus miten meni Sylvester Stallonen kanssa välit poikki? Jos Renny on kerran lähettänyt anteeksipyynön kirjeitse, vaikka ei ollut muka tehnyt mitään väärää, niin miksei syltty sitten vastannut? Taitaa olla Rennyllä se ego...
Vierailija kirjoitti:
Tällaista muistan Geena Davisin jossain haastattelussa sanoneen.
Tuo vedonlyönti Smuran voitosta on ollut ennenkin tiedossa, mutta ennen se huhu siitä meni niin, että Harlin löi Selinin kanssa vetoa siitä, että saako iskettyä Smuran, eikä siitä, että voittaako Smura.
Loiri kertoi jossain, että Harlin oli suuttunut hänelle koska Loiri oli antanut Katariina Ebelingille lainaksi korunsa, jota Ebeling oli näyttänyt Harlinille. Harlin oli ottanut korun Ebelingiltä ja tullut palauttamaan Loirille kertoen, että tämän ei tulisi lähestyä ja antaa koruja hänen tyttöystävälleen. Kuulostaa kyllä aikamoiselta egoilulta. Sehän voi olla, että tuo on juuri sitä aikaa kun menestys on noussut nuppiin, mutta tuollainen juurikin on vähän sellaista narsistista käytöstä.
En pitäisi täysin dokumenttina tätä kirjaa. Fiktion ohjaajana, tuottajana ja käsikirjoittajana hän on uransa luonutkin. Heikkouksineen ja vahvuuksineen kuulostaa aika lailla tuon ajanjakson elokuvaohjaajalta. Smuran kohdalla olisi kyllä toivonut rehellisempää muistelua kirjassa. Mm. kalliiden lahjojen takaisinperinnän ja kiusaamisen Suomen suhteiden kautta olisi voinut reilusti tunnustaa, varsinkin kun ne uutisoitiin täällä lehdistössäkin toimittajavastuulla.
Tuli kuva ihmisestä joka on vähän kykenemätön kuitenkaan täysin ymmärtämään omaa osuuttaan asioissa ja halusi selitellä asioita itselleen paremmassa valossa. Myös lukuisat erot ja tyytymättömyys itse itselleen valitsemiinsa kumppaneihin on kummallista kun omien sanojensa mukaan joutui niin monen ihmisen kohdalla toteamaan, että tämä suhde ei toimikaan hänelle ja jatkoi vaan matkaa eteenpäin saman tien. Joo aina ei suhde toimikaan, mutta jos monta kertaa joutuu toimimattomaan suhteeseen niin voisi ehkä miettiä mitä itse tekee väärin ja millä perusteilla oikein niitä kumppaneita valitsee. Tuli kuva levottomasta sielusta, joka koko aika etsii "jotakin" "parempaa".Tuollaisen ihmisen kanssa on aika vaikea ja oikeastaan mahdotonta olla. Muistan Rennyn jossain haastattelussa sanoneen, että itse mokasi suhteen Davisin kanssa ja häntä on harmittanut se vielä vuosikymmeniä avioliiton päättymisen jälkeen. Aika ristiriitaisia juttuja puhuu.
Tajuutteko myyntityötä kirjoitti:
Oikeesti se on Lauri....
Oikeasti se on Renny Lauri Mauritz
Vierailija kirjoitti:
Bob Shaye joka tuotti Painajainen Elm Street -sarjan sanoo kirjassa, että menestys toi esille Harlinissa narsistisia piirteitä. Kalle Kinnusen haastatteleman STT:n puolesta haastattelema Harlin ei itse ymmärrä mitä Shaye tarkoittaa. Ehkä tuollaiset teot kuten porttikiellon hommaaminen Smuralle tai valehtelu suhteista jotta itse näyttäisi paremmalta ovat juuri niitä piirteitä.
Kirjassa kyllä kerrotaan ongelmista ja uran alamäistä myös, mutta onhan se aikamoista itsensä korostamista. Erilaiset lainaukset positiviisista elokuva-arvosteluista vielä korostavat tätä omakehua ja negatiiviset arviot ovat tietysti vain yksittäisten kriitikoiden mielipiteitä, jotka ohitetaan nopeasti.
Renny on ollut aina vastenmielinen, ihan aina. En usko hänen juttujaan yhtään, täyttä valetta ja egonpönkitystä.
Kirja kuuluu satukirjaosastolle. Ai hän on aina jättänyt kaikki naisystävät. Kauan veikkaatte, että menee ennen kun uusi vaimo saa kenkää? Ellei äly lähteä itse.
Ihan mielettömån noloja nuo otteet mitä kirjasta on paljastunut. Kai sitä uutta vaimoakin nolottaa mitä ukko suustaan päästää ja kauhistuttaa miten on naisten kanssa sekoillut. Yöks.
Juuri luin kirjaa ja näinhän se on, että väittää olleensa jo pitkän matkaa eronnut Geena Davisista, vaikka itseasiassa puhuu itsekin kirjassa vähän myöhemmin sitten, että lapsi tosiaan syntyi elokuussa 1997. Mainitsee kyllä, että olivat 1996 joulukuussa Suomessa mutta siinä yhteydessä ja sitä ajanjaksoa kuvailleessaan hän ei puhu mitään siitä, että olisivat olleet erossa. Päinvastoin siinä yhteydessä puhutaan vain siitä, että olivat promoamassa elokuvaa, nauttivat mielettömistä illallisista ympäri maailmaa jne. Vasta paljon myöhemmin tulee esille automatka kotiin jonka aikana, keväällä 1997 Harlin olisi sitten halunnut erota. Eli siis tuossa vaiheessa Bowne on ollut kyllä jo tukevasti raskaana.
Tässä on kolme vaihtoehtoa:
1. Voi toki olla, että Harlin ei tiedä raskauden kestävän 9 kk.
2. Lapsi ei olekaan Harlinin koska selkeästi Bowne tullut raskaaksi jo joulukuussa 1996.
3. Harlin puhuu muunnettua totuutta.
Kirjan mukaan Harlin keräili toimistonsa seinälle Suomessa ilmestyneitä lööppejä itsestään ja tykkää muutenkin mainita jatkuvasti missä kaikkialla hänestä kirjoitettiin ja millaisia, ylistäviä kommentteja hän sai lehdissä. Tässä siis sen kunniaksi brittiläisen, The Mirror-lehden artikkeli vuodelta 1997:
"Movie star Geena Davis kicked out her film director husband Renny Harlin because he made her personal assistant pregnant, The Mirror can reveal today. The couple announced four months ago that they had parted, but gave no more details. It was only after Tiffany Bowne gave birth that the real reason for the break-up came out. Geena, 40, who shot to fame in the film Thelma And Louise, was stunned when Renny confessed he had made Tiffany pregnant. She immediately started divorce proceedings. The baby - named Lucas Mattison Harlin - was born in a hospital in a remote Arizona town, 400 miles from Geena and Renny's home in Los Angeles.
A friend of Renny and Tiffany said: "Tiffany decided to go down to Arizona to have the baby just to get out of the way of all the fuss that would have been created if they had stayed in Los Angeles." A friend of Geena, who won an Oscar for best supporting actress for her role in The Accidental Tourist, said last night: "She was completely shocked when she found out about this. "She had no idea what was going on. She had no idea her husband was having an affair with her own personal assistant and she was even more shocked when she found out she was pregnant. "She trusted both of them and could not believe they had both let her down.
"She asked Renny to leave their home straight away and he did so. "In recent weeks they have started speaking again and while she does not agree with what he did, she has decided there is no point being bitter about it. "And she certainly has no grudge against the baby - she realises none of this was his fault."
The couple announced in a joint statement in June that they were divorcing and had parted back in April.
What they did not explain was why they had split. Baby Lucas was born at the Scottsdale Memorial Hospital in Scottsdale, near Phoenix, on August 25. A spokesman for the hospital said: "The reasons for her admission are private and not a matter of public record." Tiffany last night said: "I am afraid I am not going to be saying anything about this. "I understand that you have to phone to check the facts but you must speak to Renny's publicist, who is handling it. "I am sorry I just won't be making any comment at all." Publicist Annett Wolf confirmed Renny was the father of the baby. She said the 38-year-old director would share the responsibility of bringing up Lucas, but that he was no longer involved with Tiffany. But Tiffany's pal insisted: "They have continued their relationship. "It was obviously difficult at times, but they have stuck at it. "They are both surprised this has taken so long to come out." Geena married Renny in 1993 and they worked together on two films, Cutthroat Island and The Long Kiss Goodnight. Both were flops at the box office. Renny has also directed Die Hard 2 and Cliffhanger. Geena, who has been married twice before - her second husband was Jurassic Park star Jeff Goldblum - refused to comment on Renny's secret affair "because she feels the facts speak for themselves." Her agent Paul Bloch said: "She has moved on with her life."