Menetin kuukausi sitten isäni ja koirani samalla viikolla ja olen laihtunut siitä saakka 14 kiloa, onko jo niin alhainen paino, että tarvitsisin lääkärin apua? 166cm/39kg
Koiran lähtöä osasin odottaa, sillä oli jo 16-vuotias, mutta isä menehtyi täysin yllättäen sydänkohtaukseen vain 64-vuotiaana, vaikka eli terveellisesti.
Olen tämän jälkeen elänyt suunnilleen viinillä, omenoilla ja jugurttijuomalla. Niitäkin syön väkisin, sillä olen pyörtynyt kaksi kertaa tällä välillä. Mikään ei vaan maistu ja lämmin ruoka tuntuu kuin palana kurkussa, joka pyrkii takaisin ylös. Tunnen ikävän fyysisenä kipuna ja painona rinnassa. En saa nukuttua kun 2-3 tuntia yössä, lopun aikaa kävelen ulkona keräämässä pulloja (säälittävää, tiedän) mutta öisin ahdistus on pahimmillaan ja oli pakko keksiä jotakin toimintaa.
Voisiko lääkäristä olla minulle apua? Paino oli taas 2 kiloa vähemmän kun toissapäivänä.
Kommentit (57)
Apua, mene ihmeessä lääkäriin!
Ei pelkästään painon takia, vaan myös tuon ahdistuksen.
Saatko mitään syödyksi?
Mene HETI lääkärille ja kerro miksi olet laihtunut.
Kumpi sulle oli lapannut ruokaa suuhun?
Ihan aluksi: otan osaa!
Mene hyvä ihminen lääkäriin, sinulla on oikeus saada apua. On ihan normaalia että stressireaktion vuoksi menee ruokahalu ja unet. Kuitenkin, esimerkiksi kevyt unilääke voisi parantaa oloasi huomattavasti. Ja se että saisit käydä asioita jonkun kanssa läpi. Yritä panostaa siihen että syöt jotain mahdollisimman energiapitoista, vaikka se olisi suklaata. Voimia!
Lääkäriin tai tulee kolmas ruumis!
Ehdottomasti lääkäriin!! Hyvä olisi saada keskustelu apuakin. Ei kroppa loputtomiin kestä tuollaista. Voisihan jotain lääkitystäkin kokeilla. Ei ole hyvä jäädä yksin tälläisten menetysten jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sulle oli lapannut ruokaa suuhun?
Tämän kirjoittajalla taitaa olla paha olla, mutta sietäisi hävetä silti.
Mene ystävä kallis jo tänään lääkäriin. Sinun ei tarvitse kärsiä eikä isäsikään haluaisi sinun kärsivän tilanteessasi! Päivystyksen lisäksi muistathan että sinua palvelee ympärivuorokautinen kriisipuhelin. Myös kriisitukea on saatavilla jokaisessa isossa kaupungista, samoin seurakunnasta saa keskusteluapua ja tukea suruun. Osanotot suureen suruusi! Olet tärkeä!
Mene lääkäriin ja kerro rehellisesti tuo kaikki siellä, älä lue täällä näitä tunnevammaisten ilkeitä kommentteja!! <3 Tuo on aivan liian alhainen paino ja nukut aivan liian vähän. Pullojen keräämisessä ei ole mitään säälittävää, mutta sun pitäisi saada siihen aikaan levättyä. Tarvitset nyt selvästi ulkopuolista apua, etkä oikein edes voi alkaa toipumaan ennen kuin saat nuo perusasiat kuntoon. Ahdistuksen aikana voit soittaa myös esim. kriisipuhelimeen. Olen itsekin tänä vuonna soittanut kun ahdisti niin etten meinannut saada happea. Kynnys oli tosi korkea mutta nyt tiedän että sinne voi soittaa ihan miten paniikissa tai itkuisena tahansa, ja yleensä se jo rauhoittaa kun saa jollekin kerrottua tilastaan. En yleensä suosittele lääkkeitä, mutta mielestäni tuollaisessa tilanteessa on täysin ok käyttää jotain nukahtamisen avuksi väliaikaisesti ainakin. Voisinpa halata sinua. :(
Kannattaa mennä lääkäriin nyt heti.
Osta apteekista kaloripitoisia juomia ja juo niitä. Unohda viini, se ei tee hyvää vaikka ehkä hetkeksi sumentaakin ajattelua. Yritä myös rajoittaa liikuntaa yhteen kävelylenkkiin päivässä, äläkä ravaa pulloja etsimässä. Keksi jotain muuta tekemistä millä saat ajatukset pois surusta. Tykkäätkö katsoa netflixiä tms? Youtubea? Katso jotain kunnon aivotonta hömppää.
Millaisista ruuista olet pitänyt ennen?
Itsellä meni yli kuukausi, eron jälkeen kun ruoka alkoi taas maistumaan. (Vaimo löysi uuden)
Välillä olin monta vuorokautta syömättä. Kylläpä huimasi välillä. Mutta nyt taas ruoka maistuu.:))
Lääkäriin mahd. nopeasti, vaikka päivystykseen. Tuo on jo vaarallinen alipaino. Joku jo aiemmin mainitsi Nutridrinkit, niitä ensi hätään. Voimia ja jaksamista, selviät kyllä ❤
Vaarallisinta tuossa on valvominen. Se virittää huonoon jamaan. Nyt sun täytyy olla itsesi puolella ja yritä nukkua edes kuusi tuntia/vrk vaikka sitten päivällä.
Tietysti kannattaa käsitellä asiaa. Käytännön asiat on eri kuin tunneasiat. Evlut seurakunnassa voi olla sururyhmiä.
Hae apua. Jos saat lääkkeitä, älä juo viiniä samaan aikaan.
Jaksamista sinulle. Hyvä jos jäi isästä hyvä muisto, olihan teillä se aika mikä oli.
Maistuisiko sulle jokin näistä?
Keitetty kananmuna, avokado, pähkinät, banaani? Näissä on kaloreita mukavasti ja myös paljon ravintoaineita.
Ai kamala 😳
Itse voin tosi huonosti jo kun painoin 45 kiloa, pituutta 162.
Tarvitset ehdottomasti apua ihan ensinnäkin tuohon ahdistukseen ja nukkumiseen. Mieto rauhoittava vois olla paikallaan pahimman yli, ehkä joku unilääke lisäksi jos se ei auta nukkumaan.
Itselläkin lähtee aina stressissä ja surussa ensin nukkuminen, ja sitten loppuu syöminenkin kun ei vaan pysty. Siitä sit lähtee kierre ja olo vaan pahenee, olisi ehdottoman tärkeää muistaa kuitenkin pitää huolta itsestään.
Osta itsellesi proteiini- ja vitamiinijuomia jos kiinteän nieleminen on vaikeaa ja juo niitä pitkin päivää niin et kuihdu. Sun fysiikka pettää muuten pikkuhiljaa varsinkin jos stressaat elimistöäsi syömättömyyden lisäksi pitkillä lenkeillä. Käyt aivan ylikierroksilla ja keho on koko ajan stressitilassa, josta myös johtuu unettomuutesi.
Mene ihmeessä lääkäriin, tuohan on aivan kamalaa.
Voimia kovasti! ❤️
Ei siitä lääkäristä varmaan sen kummempaa hyötyä ole kuin että saat vain masennuslääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Mene ystävä kallis jo tänään lääkäriin. Sinun ei tarvitse kärsiä eikä isäsikään haluaisi sinun kärsivän tilanteessasi! Päivystyksen lisäksi muistathan että sinua palvelee ympärivuorokautinen kriisipuhelin. Myös kriisitukea on saatavilla jokaisessa isossa kaupungista, samoin seurakunnasta saa keskusteluapua ja tukea suruun. Osanotot suureen suruusi! Olet tärkeä!
Mielenterveysseuran puhelimessa on huonoja vastaajia, saatetaan möläyttää aivan mitä sattuu, saatetaan lyödä luuri korvaan. On hyviä ja huonoja vastaajia vailla koulutusta ja empatiaa.
Hae apteekista nutridrinkkejä, pienessä pullossa paljon proteiinia ja energiaa.
Itse sain painoni ja terveyteni pidettyä niillä kun ruokahalua ei ollut lainkaan.
Jugurttijuoman joukkoon voisit lisätä ruokaöljyä, esim. rypsiöljy ei maistu miltään sen seassa.