Pk collien hinta nykyään?
Olen opiskelija ja harkitsen pitkäkarvaisen collien pentua. Mitähän mahtavat maksaa nykyään? Kun ns. "kosmeettiset viat" esim värivirhe laskee pennun hintaa, niin sulkeeko se pois harrastusvaihtoehtoja (näyttelyiden lisäksi)? Esim. toko, agility ja mätsärit?
Kommentit (16)
mätsäreistä en tiedä mutta tokoon ja agilityyn ei vaikuta. :) Pk-Collie maksaa n. 1000-1500euroa.
Entä sopiiko collie kerrostaloon? Asumme kolmannessa kerroksessa mieheni kanssa. Sisäsiistiksi opettelu vaatii enemmän työtä kuin esimerkiksi rivitalossa, mutta entä haukkuherkkyys? Ja vapaana olon opettelu ulkona jännittää. Meillä on kyllä sisäpiha mutta talon toisella puolella menee vilkas tie.
Colliet eivät ole haukkuherkkiä. Toki vahtiviettiä löytyy, mutta meidän koira ei yksikseen turhaan räksytä. Kotona kun kaikki ollaan niin hyvin hiljaista on.
sopii kerrostaloon. Meidän collie opi sisäsiistiksi ihan muutamissa päivissä, tosi nopeasti.
Kuinka paljon liikuntaa päivässä pitää collienne tyytyväisenä? Onko teillä joka päivä paljon liikuntaa vai vaihtelevasti joinain päivinä vähemmän, joinain raskaampi ja pidempi lenkki? Entä kulkeeko teillä koirat vapaana lenkillä?
Minulla on nyt toinen collieni ja mielestäni collie ei vaadi järettömän paljon liikuntaa (tai ainakin siltä se tuntuu, kun toisena koirana meillä on saksanpaimenkoira :P)
Kun koirani ovat olleet nuorempia, olen käynyt niiden kanssa 3-4krt juoksulenkillä viikossa ja ovat helposti juosseet sen 5-8km. Muuten nuina päivinä toinen lenkki ollut kävelylenkki, noin 1-2km.
Noin 7-vuotiaina ovat vähentäneet liikuntaa eli lyhyempiä juoksulenkkejä ja enemmän vaan kävelyä.
Mielestäni sopii myös kerrostaloon. Ei yleensä pidä meteliä ja ei ole "liian iso" kerrostaloon.
Itse maksoin edellisestä colliestani 800e, koska hän oli 3kk ikäisenä edelleen kotia vailla ja en kyllä parempaa olisi voinut saada <3
Alkuperäinen hinta oli siis muistaakseni 1200e.
Koira kun koira kulkee vierellä, jos se on opetettu siihen. Collie on ihana rotu, joka vaatii paljon koulutusta ja yhteistä positiivista puuhastelua, että siitä tulee ihana ja rohkea ja miellyttävä, tottelevainen koira. Ei se valmiiksi sellainen ole syntyessään. Collie on pehmeä koira, joka pitää kouluttaa sille sopivimmalla tavalla. Itsella kaksi pk collieta. Pennun hinta pyörii 1000 euron molemmin puolin.
Tottakai pitää kouluttaa. Itsellä kokemusta muista roduista, ja koulutuksesta huolimatta näkee koiran rodulle ominaisen luonteen. Toinen pysyy vierellä liimattuna, toinen lähtee harhailemaan heti kun näkee jotain mielenkiintoista.
Esiintyykö teidän collieilla arkuutta? Ainoa asia joka pidättelee minua rakastumasta rotuun on pelko koiran jännittyneisyydestä ja sulkeutuvuudesta :(
Collien hinta on nykyään n. 950€. Arkuutta, vatsavaivoja ja allergioita on paljon, mutta rotu on ihana. Kannattaa valita kasvattaja tarkoin.
Pk collie maksaa 1000-1300€ riippuen kasvattajasta.
Collie sopii hyvin kerrostaloon, ei hauku ja se vartioi hyvin asuntoa, osaa olla hiljaa yksin ja suojelee perhettä kun ollaan kotona.
Colliella on tosi paljon vatsa ongelmia eli allergia yleisin, kannattaa ottaa selvää onko pennun vanhemmilla allergioita kun jotkut voivat periytyä pennulle.
Yleisesti ottaen todella helppo kouluttaa (riippuu koiran luonteesta) ja oppii erillaisia temppuja myös.
Tulee kaikkien koirien ja lasten kanssa toimeen yleisesti ja kannattaa pentuna totuttaa kaikkeen ja erillaisiin ääniin ja erillaisiin ihmisiin vauvasta vaariin ja sitä rataa.
Ihan normaali liikunta riittää ja kun koulutusta on takana niin pellolle/metsään juoksemaan vapaana niin energia kuluu.
Koira pysyy vierellä jos sen opettaa siihen.
Ei ole saalisviettiä rodulla ja opettamalla opettaa että karata ei saa ja koiran kuuluu seurata omistaa, eikä silleen että omista seuraa koiraa.
Yleisesti on perus terve rotu kyseessä.
Muista ,kaikki colliet ovat erillaisia luonteeltaan niiku ihmisetkin, jos joku on sellainen enkeli niin toinen voi olla riiviö 😂
Meillä on collie ja voin sanoa että jos asutte kerrostalossa niin collien hankkiminen jää väliin.collie on tehty menemään omia polkuja ja kirmata ilman että pidetään remmistä kiinni ei niin että käydään ostoksilla ja samalla pissattamassa koiraa
Se kerrostalossa asuminenhan estääkin sen metsässä käymisen...eihän kukaan kerrostalossa asuva voi liikkua omasta pihastaan kauemmaksi! :o
Eikö agilityyn voi vaikuttaa sikäli, että jos haluaa esim. yrittää saada agilityvalion, niin vaaditaan näyttelytulos?
Ja olikos collieilla tietyissä värivirheissä ihan terveysriskejäkin? Esim. liikaa valkoista=voi tulla kuuroutta tms.?
Collieilla on käsittääkseni aika paljon nykyään terveysongelmia ja luonne ei ole enää vahvimmasta päästä? Noin yleisesti ottaen. Olisin tosi tarkkana miltä kasvattajalta ja mistä vanhemmista ottaisin. Älä osta hinnan mukaan!
Mua kiinnostaisi kovasti pk- ja lk-kollien risteytys. Pinaksikos niitä kutsuttiin? Itsellä ollut kolme shelttiä aikanaan, mutta en tykkää kuinka molemmissa roduissa kehitys on mennyt siihen suuntaan, että turkit on monella TODELLA pehkoja...
Mun Colliella ei ole papereita. Muistaakseni 600e maksoi. Olen ollut tyytyväinen.
Entä kulkeeko vierellä vaikka tulee esim koiria vastaan?