työsopimuksesta
Olen pääsääntöisesti opiskelija ja minulla on tuntimääräinen työsopimus. Voinko kieltäytyä tekemästä enempää tunteja kuin työsopimuksessani on määritelty? Jos työnantajani siis mielivaltisesti laittaa työvuorolistaan minulle enemmän tunteja. Onko oikeutettua saad potkut jos en kykene tekemään enempää tunteja?
Kommentit (7)
Lukeeko sopimuksessasi max. Tietty tuntimäärä vai että vähintään sen verran? Jos on esimerkiksi 10h/viikko eikä lue että vain sen verran niin minun käsittääkseni saa pistää niin paljon kuin riittää. Oletko keskustellut työnantajasi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:29"]Lukeeko sopimuksessasi max. Tietty tuntimäärä vai että vähintään sen verran? Jos on esimerkiksi 10h/viikko eikä lue että vain sen verran niin minun käsittääkseni saa pistää niin paljon kuin riittää. Oletko keskustellut työnantajasi kanssa?
[/quote]Kannattaa kysyä liitosta, mutta miusta sovittua työaikaa ei voi yksiouolisesti muuttaa.
Työsopimuksessa lukee tietty tuntimäärä/3 viikkoa. Mietin vain sitä, kun opiskelen pääsääntöisesti eli opinnot ovat ykkös prioriteettini - töitä teen koulun ohella siten, miten opinnot sallivat. Mietin tosiaan sitä, voinko sanoa työnantajalleni etten voi tehdä minulle merkittyä/merkittyjä vuoroja jos olen kuitenkin etukäten ilmoittanut miten olen kiinni koulussa milloinkin? Olenko oikeutettu sanomaan etten tee enempää vuoroja kuin työsopimuksessa on määritelty? -ap
Ei voi lattaa enempää tunteja muuta kuin erikseen kanssasi sopimalla. Työsopimus sitoo kumpaakin osapuolta. liitto ja luottamusmies apuun, jos oma sana ei auta.
Tietenkin sinulla on oikeuksia, ethän sinä mikään orja ole! Kun olet etukäteen ilmoittanut työnantajalle, mitkä ajat eivät käy, se on hänen vahinkonsa kun työvuorolistan nähtyäsi ilmoitat, että ei käy. Tuntimäärää voi muuttaa yhteisellä sopimuksella, ei muuten.
Jos kuitenkin sijoittaisit vähäisiä palkkarahoja jonkun ammattiliiton jäsenyyteen, tai kysy ainakin työsuojeluviranomaiselta tästä asiasta.
jos sopimuksessa on esim 40 tuntia 3 viikossa, on ta:lla oikeus lätkäistä kaikki samalle viikolle ja 2 muuta viikkoa on vapaata.
Riippuu onko teillä tasoittumisjärjestelmä. Joillain viikoilla saattaa olla enemmän kuin sopparissa joillain viikoilla vähemmän.