Työttömiä TE-toimistoon toteuttamaan uutta mallia
Luulisi nyt TE-tstojen palkkaavan varsinkin ikääntyneempiä työnhakijoita uuteen työllistämismalliin. Tuettaisiin ryhmää, jota syrjitään osaamisesta riippumatta, iän takia.
Itse olen hakenut näihin asiantuntijatöihin, mutta paikat ovat menneet nuorille, joiden työkokemus ei millään tavoin palvele saatua virkaa.
Kuka valvoo kenelle nämä 1200 uutta paikkaa menevät? Jos ne täytetään suhteilla ja ties millä muilla kriteereillä kuin työhön soveltuvuudella, ei työtön tule sen kummemmin autetuksi kuin ennenkään.
Hallittava asiakokokonaisuus on todella suuri ja sisältää valtavasti yksityiskohtia. Nämä pitää tietää ja osata, jotta pystyy antamaan luotettavaa apua ja tietoa asiakkaalle.
Ihmettelenpä, että miten esim. liikunnanohjaajan kokemus sopii TE-tston asiantuntijan toimeen. Tällaisenkin tiedän päässeen valtion leipiin.
Lisäksi ihmettelen muiden mukana, että kun työpaikkoja ei ole riittävästi, mistä niitä nyt tämän mallin mukaan yhtäkkiä ilmestyy työnhakijoille. Sehän se ongelman ydin kuitenkin on.
Kommentit (6)
Olen ollut työkkärin asiakkaana pitkään ja tehnyt jännän havainnon. Siellä vaihtuu työntekijät vinhaa vauhtia. Ja syynä ei ole se, etteikö ihmiset haluaisi jatkaa, vaan siellä säännöllisesti vaihdetaan lähes koko porukka uuteen. Ensin palkataan paljon uutta väkeä, sitten osa lomautetaan, erotetaan ja palkataan taas uusia. Toimintamallit muuttuvat ja on ilmeisesti helpompi kouluttaa uusille uusi tapa, kuin vanhoille.
Mäkin olen hakenut mutta en ole edes päässyt haastatteluun. On korkeakoulututkinto ja ymmärrystä työnhausta ja työttömyydestä omakohtaisestikin. Mielenkiintoista, ketä sinne nyt sitten oikein palkataan.
Työvoimaa pyöritetään valtionhallinnon sisällä, Kelasta jne. Eihän tuo ole edes varmaa, että palkataan lisää. Kunhan puhuvat.
Vaatimukset ei tunnu olevan kummoiset TE-palveluihin tai Kelaan. Esim. Kelan englanninkielinen palvelu ei useimmiten osaa englantia.
Työhönosoituksia TE-toimistosta näihin uusiin avautuviin paikkoihin, kiitos.
Hakemalla omaehtoisesti niihin ei ainakaan pääse, se on nähty.
Paikat menevät samalla tavalla kuin ennenkin, te-toimistossa työssä oleva asiantuntija tietää toisen työhakevan asiantuntijan joka on jo vastaavissa töissä ja kas hänet sitten palkataan.
Tänne voisi perustaa ketjun kuka työtön on hakenut te-toimiston asiantuntijan tehtäviin, päässyt edes haastatteluun tai saati töihin. Ja tämä koskee siis vain työttömiä. töissä olijat älkööt vaivautuko.