Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikääntyvillä on paljon rahaa ja kova paine käyttää sitä

joopajoo
08.10.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12129196

Olen melkein 50-vuotias ja Ylen artikkelissa kirjoitetaan tästä ikäryhmästä ikääntyvinä - toisaalta hyvää termiä ei ilmeisesti ole. Minulle tulee tästä mieleen joku vajaa 70-vuotias.

Kenellä muka on nettovarallisuutta 160000 euroa, jonka voi noin vain laittaa tuulemaan kun sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista? On tietysti jos laskee asunnon, auton ja sijoitukset. On aivan älytön ajatus, että myisin jotain näistä pois, jotta pääsisin kuluttamaan rahat johonkin vain siksi, että pitää kuluttaa. Mulla on sijoituksessa kakkosasunto ja muutama kymppitonni osakkeita, mutta ne on tarkoitettu puskurikassaksi myöhempää varten, jotta ei tarvitse tehdä niin paljon töitä.

Jotenkin ärsyttää tuo näkökulma, että jos on saanut elämänsä aikana kovalla työllä kerättyä säästöjä, niin sitten jonkun pitäisi ne rahasi onkia itselleen myymällä jotain turhaa ja pitäisi kuluttaa entistä enemmän. Minulla ainakaan ole mikään tarve laittaa rahojani menemään. Jos kuolen ennen aikojani, niin rahat menevät puolisolle ja lapsille.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin artikkelin ja varmaan eri tavalla kuin muut. Olen 60v ja jo 10 vuoden ajan miettinyt ihan samaa kuin mitä artikkelissa oli: kukaan ei tunnu haluavan minun rahojani. Kaikki mainonta ja markkinointi on kohdistettu nuorille tai sitten lapsiperheille. Tai noh..Vitapro joo, Tenoja en vielä tarvitse. Kun olen kierrellyt kauppakeskuksia, ei niissä ole oikein mitään, mitä tarvitsisin tai haluaisin. Pandemian aikana säästyi sellainen summa enemmän rahaa kuin normaalisti, että teetin keittiöremontin. 

Vierailija
22/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikilla paljon rahaa. Naapurin mummolla on pelkkä kansaneläke ja vähän lesken eläkettä, ei ole koskaan ollut paljoa säästöjä.

Ja mistähän sinä tuon tiedät? Oletko aukonut naapurin tiliotteet ja tarkistanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Ihan höpöhöpö-artikkeli. Keskiverto pulliainen jättää kuollessaan perintöä 120.000€, josta suurin osa on kiinni omistusasunnossa. Keskieläke on noin 1700€, joten aika harva seniori voi rahoillaan tai omaisuudellaan revitellä.

Itse ollaan p.a. mutta jätetään tuollaisia perintöjä. Mitä järkeä? Luovuttaa itse hankkimansa rahat ja omaisuus ilmaiseksi pois. Asunto kannattaa laittaa lihoiksi hyvissä ajoin, siirtyä asumaan vuokralle ja nauttia rahoistaan.

Sillä se raha siirtyy vuokraisännän taskuun tänä korkeiden vuokrien aikana, lisäksi epävarmuus siitä, koska vuokra-asunnosta voi joutua lähtemään.  Vanhalle ihmiselle se on iso stressin paikka.

Kukin toki arvottaa, miten itse haluaa.

Vierailija
24/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikääntyvä/ikääntynyt-termi on jotenkin hassu.  Ikäraja laskee koko ajan, nyt ollaan jo 50 v.n alapuolella paikoitellen.

Loppujen lopuksi aikamarginaali on vaivaiset 10 vuotta, jolloin ihminen ei ole enää keltanokka muttei vielä ikääntyvä, muu aika elämästä on eritasoista ikäsyrjintää.

Vierailija
25/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70+ eli siis suuriin ikäluokkiin kuuluva ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja töitä tehnyt sekä kotimaassa että ulkomailla. Nettoeläke himpun verran yli keskieläkkeen, vähemmän kuin tuon merkonomin. Kun aloitin työt, oli eläkeikä 63 vuotta, mutta sitten laskentatapa muuttui, eläkeikä nousi ja eläkkeen määrä suhteessa bruttoansioihin pieneni. Jouduin eläkkeelle pari vuotta ennen laskennallista eläikääni ja kärsin siitä lopun ikääni. Ensin näytti siltä, että verotus tasii eron, mutta ei se niin mennytkään. No en valita, tulen toimeen eläkkeelläni, kun ei ole velkoja, asunto maksettu. Olen koko ikäni ollut tarkka rahojeni kanssa. Nuukan maineessa olen sukulaisten puheissa. Ajan vanhalla autolla, en käy etelänlomilla jne. Enkä osta vain ostamisen ilosta, vaan ostan tarpeeseen. Ja siitäkin huolimatta romua on kertynyt nurkkiin vuosikymmenten aikana. Joskus olen sanonut, että pitäisi muuttaa viiden vuoden välein, niin tulisi turhat tavarat karsittua pois. Mutta kun on asunut jo yli30 vuotta samassa asunnossa, niin ... 

Vierailija
26/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan uutinen.Mitä ikääntynyt oikein enää tarvitsee.Kun sitten tarvitset, rahaa kuluu eikä sitä ole kun olisit hälvännyt nyt sen jonniin joutavaan. Olkaa järkeviä,temppuja jne,tulee uusi asukas repii kaiken remontoidut.Eikö asuntokin kannattaisi myydä semmosena kuin se on.Kunhan siisti kaikki kunnossa.Tekee välttämättömimmän.Muu tuhlaus ei voi matkustaa,kaiken minkä saa itselle..mutta rahat valuu matkatoimisto ulkomaat. Monilla järkipäässä kulutuksen kanssa.Ruoanhintaa moni iäkkäämpi sanoo kalliiksi,asuminen,menovesi autoilu .Itse katson tarkkaan mihin hölvään euronkin.Monesti liikutaan takaisin kärrystä kaupankaappiin mitä tolla ees tekisi.Ylikallista en osta.Tarkka järkevä suunnittelu.Älä hamstraa.Myy kaikki turha pois.

Vierailija
27/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Ihan höpöhöpö-artikkeli. Keskiverto pulliainen jättää kuollessaan perintöä 120.000€, josta suurin osa on kiinni omistusasunnossa. Keskieläke on noin 1700€, joten aika harva seniori voi rahoillaan tai omaisuudellaan revitellä.

Itse ollaan p.a. mutta jätetään tuollaisia perintöjä. Mitä järkeä? Luovuttaa itse hankkimansa rahat ja omaisuus ilmaiseksi pois. Asunto kannattaa laittaa lihoiksi hyvissä ajoin, siirtyä asumaan vuokralle ja nauttia rahoistaan.

Mikä hyöty? Asuu omassaan pienillä asumiskuluilla ja eläkkeestä jää esim 1500 käytettäväksi. Tai siirtyy vuokralle, eläkkeesstä jää 500 käytettäväksi ja puuttumaan jääneen tonnin saa pankkitililtä? Sitten vielä elää pitkään, niin pankkitili on tyhjä mutta vuokra pitää edelleen maksaa.

Vierailija
28/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsinmummi kirjoitti:

Olihan uutinen.Mitä ikääntynyt oikein enää tarvitsee.Kun sitten tarvitset, rahaa kuluu eikä sitä ole kun olisit hälvännyt nyt sen jonniin joutavaan. Olkaa järkeviä,temppuja jne,tulee uusi asukas repii kaiken remontoidut.Eikö asuntokin kannattaisi myydä semmosena kuin se on.Kunhan siisti kaikki kunnossa.Tekee välttämättömimmän.Muu tuhlaus ei voi matkustaa,kaiken minkä saa itselle..mutta rahat valuu matkatoimisto ulkomaat. Monilla järkipäässä kulutuksen kanssa.Ruoanhintaa moni iäkkäämpi sanoo kalliiksi,asuminen,menovesi autoilu .Itse katson tarkkaan mihin hölvään euronkin.Monesti liikutaan takaisin kärrystä kaupankaappiin mitä tolla ees tekisi.Ylikallista en osta.Tarkka järkevä suunnittelu.Älä hamstraa.Myy kaikki turha pois.

.......temppuja siis Remppoja,remontteja ,,,niitä myydään ylihintaisia putki jne..rempan voi tehdä itseensä,taas saa itselle kaiken ..

Vierailija
29/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on valtavasti, osalla ei taas mitään. Kyllä tässä ihan samalla tavalla on ikääntyvissä ikäluokissa isoja varallisuusveroja kuin nuoremmissa.

Mutta onneksi on korona. Pitkitetään vain kolmannen rokotteen antamista niin yhä useampi nuoremman sukupolven edustaja pääsee ennenaikaiseen perinnön jakoon.

Vierailija
30/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on valtavasti, osalla ei taas mitään. Kyllä tässä ihan samalla tavalla on ikääntyvissä ikäluokissa isoja varallisuusveroja kuin nuoremmissa.

Mutta onneksi on korona. Pitkitetään vain kolmannen rokotteen antamista niin yhä useampi nuoremman sukupolven edustaja pääsee ennenaikaiseen perinnön jakoon.

Tämä!!!

Vierailija
31/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alle 50 v, mutta jossain paikoissa tunnen itseni yli-ikäiseksi. Pienessä kaupungissa löytyy yksi kahvila, joka on keski-ikäisten suosima. Kuntosalia tai ryhmäjumppaa jossa olisi vain keski-ikäisiä ei ole. Vaatekaupat tai kenkäkaupat ovat isoilta osin ketjuja, joissa myydään vaatteita ja kenkiä nuoremmille. Kylpylää, tanssiravintolaa, hotellia, laskettelukeskusta, joka olisi vanhemmille tarkoitettu ja joka ei olisi pikkulapsiperheiden kansoittama ei juuri Suomessa ole.

Eli kyllä mielestäni tässä olisi jokin markkinointirako kyllä. Yli 50 vuotiaat haluavat pitää itsestään huolta ja heillä on energiaa elämyksiin ja kokemuksiin. Jos halutaan, että raha jää Suomeen niin tänne pitää saada houkuttelevia palveluita ja lomakohteita myös vanhemmille.

Vierailija
32/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias, en tunne mitään painetta tuhlata säästöjäni tai laittaa asuntoja lihoiksi.

Vierailija
33/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa ja kansantaloudenkin kannalta hyödyllistä, jos ikääntyvät ihmiset käyttäisivät varojaan kulttuuri-, ravintola-, siivous- hoiva- yms. palveluihin sekä investoisivat asuntojensa parannus- ja korjauspalveluihin. Näin maamme saataisiin taas nousukiitoon!

Vierailija
34/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hienoa ja kansantaloudenkin kannalta hyödyllistä, jos ikääntyvät ihmiset käyttäisivät varojaan kulttuuri-, ravintola-, siivous- hoiva- yms. palveluihin sekä investoisivat asuntojensa parannus- ja korjauspalveluihin. Näin maamme saataisiin taas nousukiitoon!

Mä olen remontoinut keittiötäni ja sitä silmälläpitäen, että voin asua tässä mahdollisimman pitkään. Mieluiten loppuun asti. En käytä mainitsemiasi palveluita nyt pandemian aikana, mutta käytän kotiinkuljetuspalveluita. Eli tilaan kerran viikossa päivittäistavarat ovelle kannettuna. 

- Nro 21 -

35/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 76 v, kun asuminen ja ruoka on maksettu jää muihin menoihin 1500 euroa, näin käy kun työuraa on 43 vuotta

Vierailija
36/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin on. Olen tehnyt insinöörin koulutusta vastaavia töitä yli 25 vuotta. Vuosiansiot yli 100 t€. Ei lapia (nehän vie kaiken). Käteistä rahaa ja sijoituksia on varmasti n. 300 t€. Päälle kiinteä omaisuus sekä autot yms. Yhteensä ehkä n. 700 t€ jos kaiken muuttaa rahaksi. Eläkekertymäni alkaa olemaan sen verran, että kun eläke alkaa juoksemaan jää nykyrahassa nettona käteen 2000 € / kk. En ole mitenkään säästeliäästi elänyt tähänkään asti vaan hankkinut kaiken minkä haluan ja matkustellut paljon. Kohta laitan kunnolla haisemaan kun pystyn jäämään pois työelämästä. En todellakaan odottele virallista eläkeikää. Ei niistä rahoista silloin enää mitään iloa ole. Nyt ne on käytettävä kun pystyy vielä kunnolla nauttimaan. Elämä on valintoja, yksi oleellinen valinta on käydä koulut kunnolla ja hankkia sellainen työpaikka ettei tarvitse rahasta valittaa, jos siis tällainen asia kiinnostaa. Paljon missään ei ole tähän yhtä hyvät mahdollisuudet kuin Suomessa. Minä olen valinnut tämän tien ja tähdännyt aikaiseen työelämästä poistumiseen jo 20 vuotta sitten. Jollain muulla voi olla erilaiset prioriteetit. Saapahan joku muu tästä työpaikan. Itse olen omalla työllä kaiken hankkinut ja nollasta lähtenyt, koulusta valmistumisen aikaan ei ollut muuta kuin velkaa - ei ole ollut sitäkään enää pariin kymmeneen vuoteen. M51

Aika pieni on käteen jäävä eläkkeesi. Näin merkonomina (vastaa insinöörin opistotasoista koulutusta) saan nettona 1900 euroa, vuosiansiot 32-38 000 ja työelämää takana 40 vuotta.

Merkonomi ei tunne numeroita eikä osaa laskea, menikö kauppakoulu hukkaan? 40 vuotta 1 900, 25 vuotta 2000.

Kauppakoulusta ei valmistu merkonomeja, tiedoksi vaan.

Vierailija
37/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset alkavat tuhlaaman rahansa, kun nuoremmat alkaneet haukkua vanhempiaan, ei enää haluta jättää mitään perinnöksi.

38/38 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset alkavat tuhlaaman rahansa, kun nuoremmat alkaneet haukkua vanhempiaan, ei enää haluta jättää mitään perinnöksi.

Nuorille annamme 100 metriä etumatkaa, siinä kaikki, sijoitamme itseemme, ostamme palveluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi