Ex-miehen kasvaneiden tulojen vaikutus elatusapuun
Erosin muutama vuosi sitten. Minä olen lähivanhempi.
Tuolloin elatusapua määritettäessä miehen tulot olivat huomattavasti pienemmät, mutta pian kasvoivat - tällä hetkellä ovat kaksinkertaiset tuohon tulojen määrityshetkeen verrattuna (n. 10 000 e).
Minä tienaan n. kolmasosan miehen tuloista. Maksan käytännössä kaiken (harrastukset, leirit, luonnollisesti vaatteet jne.).
Olisiko minulla mitään mahdollisuutta elatusavun korotukseen? Kokemuksia? Miten ne miehen tulot siihen vaikuttavat?
Kommentit (18)
Tehkää yhteishuoltajuussopimus :-)
No pitäiskös sitten olla niin että mies maksaisi tuloistaan huolimatta aina tietyn summan rahaa kuukaudessa? Jos ei kerran sillä tulotasolla mitään väliä ole!
Se on nyt vaan voi voi jos miehen elintaso laskee.
Siis äskeiseen viestiin liittyen..jos mies olisi köyhäkin, niin joutuisi aina maksamaan tietyn summan rahaa. Vetäköön sen nyt sitten mistä vetää! Jos ei kerran tuloilla ole mitään merkitystä.
Minusta niillä kyllä on merkitystä. Kyllä saa mies (tai enemmän tienaava) myös sen tuntea, että lapsia on hankkinut, ja heidän kulujaan maksaa sopivassa suhteessa.
On. Sopikaa tapaaminen lastenvalvojalle. Joa mies ei suostu lastenvalvojan whdottamaan nostoon on lakitupa seuraava paikka.
Sopimusta on vaikea muuttaa, jos isä ei vapaaehtoisesti korotukseen suostu. Pitkä prosessi oikeudessa. Keskustele isän kanssa, varaa aika sosiaalitoimeen ja juristille, jos tulot on noussut yli 20%.
Oletko puhunut jo miehen kanssa? Kannattaisi ehkä ensin puhua asiasta suoraan, kysyä että maksatko vaikka tämän harrastuksen.
Mistä olet saanut miehen tulot tietoosi?
Miten usein isä tapaa lastaan. Olemassa on myös luonapito vähennys eli suunta voi olla myös alaspäin, jos lähdet asiasta oikeudessa riitelemään.
Tulot nousee, menot nousee. Se siitä korotuksesta.
Onko toi 10000 e siis kuukausi- vai vuositulot?
Tällä hetkellä?! Onko muutos pysyvä vai lyhytaikainen.
Yli 120 000 e vuositulot miehellä.
Lapset hänellä joka kuukausi n. 10 yötä.
En viitsi tässä elatusavun tarkkoja summia lähteä heittämään...mutta mitä itse ajattelisitte, että miehen pitäisi maksaa? Mielestäni olisi epäreilua, että lasten elatus vaikuttaa minun elintasooni paljon enemmän kuin miehen. Voin joka tapauksessa kertoa, että se, mitä tällä hetkellä lapsista maksaa on hänen tulotasoonsa suhteutettuna ihan todella vähän.
Ja tää muutos palkassa on pysyvä.
Ja todellakin on tulonsa nousseet yli 20%. Se summa, mihin mies silloin lakimiehineen vetosi oli n. 4000-5000 e. Ja minusta oli todella käsittämätöntä, mistä sekin summa tuolloin oli vedetty! Minusta mies jo silloin tienasi enemmän. Sitten oikeudessa vetosi ihan käsittämättömiin juttuihin kuten että hänen täytyy maksaa asuntolainaa (joo ihan samalla tavalla mun täytyy...). Ilmeisesti oikeuden naiset sitten heltyivät hänen puheisiinsa. Olis pitäny itsellänikin olla lakimies toista sukupuolta kuin mitä itse on...Nyt ottaisin kyllä miehen omaksi asianajajakseni.
Taas kiltteydestä sakotetaan...Mun olisi varmaan pitänyt vaan vaatia enemmän.
Ap
haetko rahaa omaan elatukseesi vai lapsen?
Tehkää joku tili, mihin tulee lapsen rahat (isältä saadut) ja lapsesi saa ne kun täyttää 18v.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:30"]
Mistä olet saanut miehen tulot tietoosi?
[/quote]
Verotiedot ovat julkista tietoa.
Otetaanhan elatusavussa aina huomioon molempien tulotaso. Onko se sitten reilua, että mies porskuttaa maksaen aika alhaisia elatusapuja ja saa sitten asuntonsa ennätysajassa maksettua, kun taas minä yritän ajatella lapsia ja heidän kehitystään (esim. harrastukset), ja esim.olen ajatellut, että mieluummin lyhennän lainaa hieman vähemmän, että mulla olisi rahaa panostaa lapsiin...vaikkakin sen lainan poismaksu kestää sitten kauemmin. Ärsyttää kun mies on niin itsekäs, ettei todellakaan lapsiinsa panosta, ainoa mikä hänellä on mielessä on asuntolaina ja mahdollisimman nopeasti asunnon pois maksaminen. No, paljon muutakin voisin tässä kirjoittaa, mutta antaa olla...Ärsyttää tuollaiset itsekkäät ja kitsaat ihmiset. Kyllä todellakin joka päivä muistan, miksi olen hänestä eronnut...