Pöytälasi lapsiperheessä, meneekö rikki?
Suunnittelen tässä pöytälasin tilaamista perimääni pöytään, jotta se pysyisi kunnossa paremmin. Tästä siis kysymys.
Kestääkö normaali pöytälasi lapsiperhettä? Onko karkaistu 'turvalasi' merkittävästi parempi? Yleisesti kokemuksia?
Kiitos vastauksista :)
Kommentit (11)
Meillä on 6 mm lasi ostettu metri halkaisijaltaan olevaan pöytään. Tavallinen lasi. Kaksi aikuista. Silti on tullut säröjä, vaikka mukien ja lautasten alla on pehmikkeitä. En missään tapauksessa suosittele lapsiperheeseen. Liukuu myös hiukan jatkuvasti. Meille ostettiin, koska halusin pitää lasin alla pitsistä pöytäliinaa. Aika paljon joudun myös jynssäämään. Mutta meillä kahdella se nyt menettelee.
Vahva veikkaus on, että joissain menee rikki ja joissain ei.
Ei ole esteettisen ratkaisu, mutta itse heitin 50-luvun pöydän päälle kirkkaan muovikalvon pöytäliinaksi. Näkyy pöytä, mutta ei haittaa vaikka taapero suttaa syödessään kun pöytä pysyy hyvänä 👍
Yksi vaihtoehto on joku akryylilevy.
Jos ei ole tarkoitus jättää itse pöydän pintaa näkyville, niin silloin sen voi suojata pöydänsuojakankaalla, missä on toisella puolen sellainen nukkamainen pinta ja toinen puoli pitää vettä. Se tulee pöytäliinan alle. Etolasta ostin joskus metritavarana.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on joku akryylilevy.
Jos ei ole tarkoitus jättää itse pöydän pintaa näkyville, niin silloin sen voi suojata pöydänsuojakankaalla, missä on toisella puolen sellainen nukkamainen pinta ja toinen puoli pitää vettä. Se tulee pöytäliinan alle. Etolasta ostin joskus metritavarana.
Lapsuuden kodissa suojattiin silloin uutena ostettu kaunis, iso puupöytä tuollaisella pehmeällä pöytäliinan alustalla. Se on tehnyt tehtävänsä, vielä 40 vuotta myöhemmin pöydän kunto on priimaa. En tiedä milloin siitä kauniista pöytäpinnasta sitten nautitaan, kun suoja ja tietysti sen päällä vahakangasliina on aina vaan käytössä.
Kestää kyllä ihan tavalliset juomalasit siinä tapauksessa että lapsi syö siivosti, osaa käyttäytyä ruokapöydässä hyvin ja lasin ja pöydän välissä on jotakin pehmuketta kuten pöytäliina. Mutta siis tosiaan riippuu niin olosuhteista ja etenkin siitä lapsesta joka niitä laseja käyttää. Itselleni ei tullut edes mieleeni tarjota omalleni muuta kuin tavallista juomalasia. Yksikään lasi ei ole hänen takiansa mennyt rikki, itse olen kyllä useammankin rikkonut samassa ajassa.
Ei ole meillä mennyt rikki lasi, mutta naarmuille. Lapset 2 v, 4 v ja 6 v. Veitsistä ja kynistä tainneet noi naarmut tulla ja pöydällä ovat myös kiipeilleet. Jos pöytä on jotenkin erityinen ja arvokas niin kannattanee suojata pinta lasilla. En oikein keksi miten lasin saisi rikki normaalissa käytössä, huoli pois.
näinmeillä kirjoitti:
Kestää kyllä ihan tavalliset juomalasit siinä tapauksessa että lapsi syö siivosti, osaa käyttäytyä ruokapöydässä hyvin ja lasin ja pöydän välissä on jotakin pehmuketta kuten pöytäliina. Mutta siis tosiaan riippuu niin olosuhteista ja etenkin siitä lapsesta joka niitä laseja käyttää. Itselleni ei tullut edes mieleeni tarjota omalleni muuta kuin tavallista juomalasia. Yksikään lasi ei ole hänen takiansa mennyt rikki, itse olen kyllä useammankin rikkonut samassa ajassa.
Heh, luin näköjään aloituksen väärin, unohdetaan tuo kommenttini. Pöytälasista ei ole minulla kokemuksia, eli en tiedä vastausta tähän.
Teen kotisiivouksia ja sanoisin, että kannatta miettiä vielä. Lasi ei ole halpa, joten vaikka mainoksissa luvattaisiin kaikkea ja kehuttaisiin se maasta taivaisiin, niin valitettavasti lasi naarmuuntuu helposti.
Olen nähnyt lasipintaisia ruokapöytiä muitamassakin kohteessa ja vaikka yhdessäkin ei ole edes lapsia, niin silti pöydässä on jo mojovat naarmut. Meillä itsellä on lasinen olohuoneen pöytä ja periaatteessa sen päällä ei ole saanut leikkiä millään pikkuautoilla, mutta kyllähän siitä jälkiä löytyy.
Lasipöydän pinta on tietenkin hyvin helppo pitää puhtaana, mutta jos niin ei jaksa tehdä, niin se on pahan näköinen ja siitä näkee jo kaukaa missä tahraa ja sormenjälkeä on.
Lapsiperheessä paras olisi massiivipuu, jonka voi hioa tai sitten halpispöytä, jonka voi vaihtaa uuteen, kun se on saanut tarpeeksi sattumia. Erilaisia liinakankaita voi tietenkin pitää pöydällä vaikka vuosikymmeniä, mutta ne tekevät pöydästä arkisen näköisen ja minusta pöytä pitäisi aika isona esineenä olla kivan näköinen arkenakin. Miettisin siis mielummon vaikka massiivipuutasoa Bauhausista kuin lasia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meillä mennyt rikki lasi, mutta naarmuille. Lapset 2 v, 4 v ja 6 v. Veitsistä ja kynistä tainneet noi naarmut tulla ja pöydällä ovat myös kiipeilleet. Jos pöytä on jotenkin erityinen ja arvokas niin kannattanee suojata pinta lasilla. En oikein keksi miten lasin saisi rikki normaalissa käytössä, huoli pois.
Ei sitä rikki pitäisi saada tai sitten se on vääränlainen lasi, mutta naarmut loistavat ikävästi kauas ja kalliin lasipinnan osto ärsyttää.
Meidän ruokapöytä on 95 cm x 185 cm kokoinen ja siihen lasi maksaisi noin 185-270 e.
Eikös karkaistu lasi eroa tavallisesta lähinnä siinä että jos hajoaa, menee murusiksi, eli siksi turvallisempi. Ei eroa kestävyydessä. Mutta siis en tiedä miten sellaisen pöydän päälle laitettavan lasin saisi lapset rikki, lähinnä kai se hajoaminen tapahtuu siirrettäessä lasia.