Te, joiden 13-17-vuotiaalla lapsella on some! Seuraatteko lastanne somessa?
Minä olen seurannut omaa 14-vuotiasta ja se oli ehto instan tekemiseen viime vuonna. Nyt oli kuitenkin poistanut mut seuraajista ja sanoi että kaverit nauraa hänelle. En ole tykännyt tai kommentoinut mitään mihinkään. Mietin nyt että annanko vain olla vai alanko vääntämään. Mun perustelu alunperin tuohon seuraamiseen oli se, että näen mitä lapseni somessa tekee ja se sopi pojalle.
Kommentit (14)
Eipä se vääntäminen mitään auta. Osaa perustaa tilin ilman, että sinä saat sitä tietoosi. Kannattaa ennemmin keskustella lapsen kanssa somesta ja sen haitoista ja luoda ilmapiiriä, jossa sinulle voi tulla kertomaan mistä tahansa. Myös somessa nähdyistä huolestuttavista asioista.
Seuraan ja hän seuraa mua. Ollaan muutenkin hyvin läheisiä. Tyttö on nyt 15.
Seuraan, mutta en omalla nimelläni. Näin ei kaverit tiedä kuka olen eikä tule nolo olo.
Joo, ollaan siis snapissä, instassa ja fb:ssä (jota lapset nyt ei edes juurikaan käytä) seuraajia toinen toisillemme. Ei ole ollut kinä mikään ongelma.
Anna olla. Tuskin hän tiktokissakaan tai snäpissä on sun kaveri ja tuskin siis tiedät, mitä hän siellä touhuaa. Sen sijaan että kontrolloit, keskustele ja luota häneen ja hänen harkintakykyyn. Joskus voitte yhdessä katsoa sellaisia videoita ym mitä hän yleensä seuraat niin saat käsityksen siitä, mitä poikasi somessa tekee.
Mä itse seuraan toista lasta (13v tyttö), toista en (kohta 15v poika).
En seuraa. En ole edes tietoinen onko hänellä instaa tai jotain muuta somea. Luultavasti.
Seuraan. En ole ajatellut että siinä on mitään noloa ja mä kyllä tykkäilen ja kommentoikin eikä mun lapset siihen mitään ole sanonut.
Ei mulla ole lapsia, mutta kummipoikaani (16v) seuraan ja aina jotain kivaa koitan keksiä. Häpeääköhän hän mua? Ei ole estänyt mutta mistä sitä tietää.
Tuohon auttaa se, että tekee sitten feikkiprofiilin (johon laittaa profiilikuvaksi suunnilleen samanikäisen tytön kuvan) ja alkaa seuraamaan. Tytär kuitenkin hyväksyy lähes satavarmasti samanikäisen seuraajan.
Seuraan 14v ja hän kavereineen seuraa minua;-)
Seuraan. Useimmilla nuorilla on monta instatiliä, joten tiedän omillakin lapsilla olevan sellaisia tilejä (rajatulle kaveriporukalle), joita en seuraa.
Mulla on nuorempi lapsi (9v), jonka olen antanut luoda tilin instagramiin ja tiktokiin. Monitoroin käyttöä päivittäin, insta on yksityinen ja tiktokia saa vain katsella eikä jakaa videoita ja seuraajina instassa on vain muutama sukulainen ja kaveri.
Homman pointtina on opettaa lapselle mitä someen kannattaa laittaa ja mitä siellä voi tulla vastaan. Söpö vaalea tyttö on jo nyt saanut paljon seuraamispyyntöjä epäilyttäviltä miehiltä ja olemme tämän myötä keskustelleet esim. some-groomaamisesta ym aiheista hänen ikätasonsa mukaisesti. Toivon, että kouluttaminen ja asioista puhuminen johtaa järkevään somekäytökseen, kun hän alkaa käyttämään sitä itsenäisesti.
Monet kaverinsa saavat käyttää esim. Tiktokia täysin ilman valvontaa. Ja olen jo monta kertaa ollut yhteydessä kavereiden vanhempiin, kun tyttö on näyttänyt minulle mitä kavereiden julkisesta tiktokista on löytänyt ja miten aikuiset miehet kommentoi lasten videoita.
Menin vähän ohikseksi, mutta pointti se että lapsille pitäisi opettaa somessa toimimista sen lisäksi, että sitä ehkä seuraa.
Otsikossa piti lukea "joku sometili", mutta ymmärsitte varmasti pointin.
T. Ap