Voiko poskiontelotulehdus oireilla pelkästään hampaiden vihlontana?
Minulla on nyt toista viikkoa ylähampaat, erityisesti vasemmalla puolella, vihloneet ajoittain enenevässä määrin. Vihlonta on suht lievää ja painemaista. Mielestäni hampaat eivät reagoi kylmään tai kuumaan eivätkä pureskeluun. Huomasin, että poskiontelon kohdalla, etenkin tuolla vasemmalla puolella, on arkuutta painaessa. En ole ollut flunssassa viimeisen kuukauden aikana.
Sain reilu kk sitten purentakiskon, jonka pitäisi istua ihan hyvin. Voiko mahdollinen bruksismi yöaikaan aiheuttaa tälläistä kiskosta huolimatta? Vai onko mahdollista, että poskiontelot ovat ärtyneet?
Kommentit (15)
Poskiontelotulehduksesta en tiedä, mutta bruksaus voi kyllä ärsyttää hampaita ja aiheuttaa vihlontaa/kipua. Samoin, jos purentalihakset ovat ärtyneet. Kannattaa tietty tarkistaa vielä hampaat, jos vihlonta ei lienny tai pahenee.
Mulla flunssassa poskiontelot tuntuu usein aroilta ja on just epämääräistä paineentunnetta ja vihlontaa ylähampaissa. Mutta ei kyllä ”terveenä” ole ollut.
Mulla on ollut poskiontelontulehdus joka ilmeni ainoastaan ylähampaiden kipuna.
Ei mulla ainakaan ikinä noin oireillut, ja aina kun saan flunssan se on poskionteloissa se tulehdus ihan samantien. Kyllä menisin hammaslääkäriin tuon vaivan kanssa.
Minulla yleensä alkaa hampaiden vihlonnalla jo nousee siitä ylös otsalle ja valuu takaraivoon.
Kärsin sekä poskiontelotulehduksista että bruksismista. Kun sain kiskon ja se istui ihan hyvin, kyllä sen etenkin alkuaikoina välillä "tunsi" hampaissa päivälläkin. Tapauksessasi veikkaisin sitä kiskoa oireen aiheuttajaksi. Minulla poskiontelotulehdus tuntuu hampaissa lähinnä kävellessä. Tähän aikaan vuodesta elän jatkuvassa tulehduskierteessä ilman ensimmäistäkään flunssaa. Ilmassa on ilmeisesti sellaisia homeitiöitä tms., jotka aiheuttavat allergisen reaktion, kortisonitipoilla ja huuhtelulla yritän hoitaa.
Kiitos vastauksista! Unohdin sanoa, että hampaat on tarkastettu viimeksi kesällä ja myös kuvattu. Silloin ei ollut ainakaan reikiä tai ientulehdusta tms. Se ei tietenkään sulje pois, että nyt ei olisi.
Tosiaan mietin, että josko ärtyneet poskiontelot aiheuttavat vihlontaa ylähampaisiin. Tai sitten purentakiskokaan ei ole auttanut ja yöllinen purenta on ärsyttänyt hampaita. Tietenkin on mahdollisuus, että hampaan juuressa olisi tulehdus, vaikka hampaat ovat ulkopuolelle täysin terveen näköiset (viimeksi 2 vk sitten hammaslääkäri sanoi, kun oli kiskoihin liittyvä aika). Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsitko sinä ab-kuurin vai menikö se itsestään ohi? ap
Voithan kokeilla jättää kiskon pois muutamaksi yöksi niin tiedät, onko kisko tuntemusten aiheuttaja. Käsittääkseni se kisko on yleensä aika tehokas eli luulisin, että narskuttelu ei oiretta tee. Millaiset oireet sinulle tuli aikanaan bruksismista, onko sinulla nyt niitä oireita? Toki poskiontelotulehduksetkin kannattaa hoitaa, mutta yleensä nekin menevät itsestään ohi. Jos oireet ovat noinkin lievät, niin ei varmaan tarvitse oikopäätä lääkäriin mennä. Oletko kokeillut sellaista apteekista saatavaa "sarvikuonokannua", jonka avulla voi itse suolavedellä huuhdella röörit? Hampaisiin tuskin on ainakaan isompaa vikaa ehtinyt tulla noin lyhyessä ajassa, luulisin.
T: se tulehduksista ja bruksismista kärsivä
Vierailija kirjoitti:
Kärsin sekä poskiontelotulehduksista että bruksismista. Kun sain kiskon ja se istui ihan hyvin, kyllä sen etenkin alkuaikoina välillä "tunsi" hampaissa päivälläkin. Tapauksessasi veikkaisin sitä kiskoa oireen aiheuttajaksi. Minulla poskiontelotulehdus tuntuu hampaissa lähinnä kävellessä. Tähän aikaan vuodesta elän jatkuvassa tulehduskierteessä ilman ensimmäistäkään flunssaa. Ilmassa on ilmeisesti sellaisia homeitiöitä tms., jotka aiheuttavat allergisen reaktion, kortisonitipoilla ja huuhtelulla yritän hoitaa.
Kiitos vastauksestasi! Voi varmaan olla kiskosta/purennasta johtuvaa myös. Jos painan nenän läheltä poskiontelon kohdalta, säteilee kipu ohimoon asti. Hampaisiin ei suoraan ainakaan. Minulla on myös syksyisin kuivat limakalvot ja varmaan jonkunlaista kroonista turvotusta ilman flunssaa. Ap
mulla on monesti ollut poskiontelotulehduksen ainut oire hammaskipu ylähampaissa. Pari kertaa nuorempana kävin eka hammaslääkärillä toteamassa, että hampaissa ei ole mitään vikaa, ja hammaslääkäri lähetti terveyskeskukseen, jossa todettiin poskiontelotulehdus.
Poskiontelotulehdus tulee minulle joskus ilman flunssaa ja varsinkin silloin hammaskipu on ensimmäinen oire.
Vierailija kirjoitti:
Voithan kokeilla jättää kiskon pois muutamaksi yöksi niin tiedät, onko kisko tuntemusten aiheuttaja. Käsittääkseni se kisko on yleensä aika tehokas eli luulisin, että narskuttelu ei oiretta tee. Millaiset oireet sinulle tuli aikanaan bruksismista, onko sinulla nyt niitä oireita? Toki poskiontelotulehduksetkin kannattaa hoitaa, mutta yleensä nekin menevät itsestään ohi. Jos oireet ovat noinkin lievät, niin ei varmaan tarvitse oikopäätä lääkäriin mennä. Oletko kokeillut sellaista apteekista saatavaa "sarvikuonokannua", jonka avulla voi itse suolavedellä huuhdella röörit? Hampaisiin tuskin on ainakaan isompaa vikaa ehtinyt tulla noin lyhyessä ajassa, luulisin.
T: se tulehduksista ja bruksismista kärsivä
Kiitos taas :) Tosiaan, kiskot ovat vähentäneet päänsärkyä ja leukaperät eivät ole kipeät. Myöskään korvia ei ole nyt useampaan viikkoon särkenyt. Seurailen tilannetta, kuten sanoit, ei nyt akuuteimmasta päästä ole oireet. Sarvikuonokannu löytyy :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsitko sinä ab-kuurin vai menikö se itsestään ohi? ap
Sain antibioottikuureja 2 kun ensimmäinen ei tehonnut ja tosiaan kävin eka hammaslääkärissä kun luulin että vika hampaissa. Hammastuntemuksia ollut lievempänä myös kun poskiontelon limakalvot turvonneet allergian takia.
Tommonen just vihlonta kertoo yleensä nenäontelon syövästä
Ei voi.