Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut käyttää nykyään esineistäkin sanaa hän?

Elotonesine
07.10.2021 |

Esim. kuulun pariin kalenteri-harrastusryhmään. Siis koristellaan kalentereita, plannereita. Välillä sitten näkee näitä kun joko ostanut uuden kalenterin niin siellä ollaan kyselemässä, että mistä ostit hänet. Tai ihastellaan, että onpa hän ihana!

Siis voi luoja! Ei eloton esine ole hän! Siitä sanotaan se! Todella raivostuttavaa tuollainen kielen väärinkäyttö ja antaa kyllä todella tyhmän kuvan ihmisestä kun käyttää sanaa hän esineestä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tavannut tuollaista. Kylläkin sellaisia jotka koirasta sanovat ”hän”

ja ihmettelen sitä minäkin.

Vierailija
2/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua siihen, miten eri murrealueilla käytettään pronomineja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan vain jotain 'söpöstelyä". Tai kun kirjakielellä ilmaistuna niin kulunut ja tylsä...

Vierailija
4/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmamme ylläpitämiin koneisiin kuuluu yli-ja alle miltsin kappalehintaisia pitkälle automatisoituja laitekokonaisuuksia. Kun selitän, miten laite toimi ja prosessi pyörii ja millä perusteilla ohjelma tekee mitäkin, usein ½-vitsillä kerron toiminnasta "hän päättää" -muodossa. Se hiukan alleviivaa ja korostaa laitteen edistyksellisyyttä jaa autonomista toimintaa.

Vierailija
5/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmisistä alettu käyttää sanaa se. Äidinkielen tunnilla opittu suomen yleiskieli on päässyt ihmisiltä unohtumaan.

Vierailija
6/6 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomaan kun käyn kissanruokakaupassa ja kerron kissoistani, ettei sille kelpaa kaikki ruoka, vaan se haluaa just tätä tai muuten se ei syö, niin myyjä pyörittelee silmiään ja katsoo mua kummasti.

Saman  totesin kun tilasin aikaa  eläinlääkäkärille, kysyttiin että mikä häntä vaivaa, niin mä sanoin, että ei sitä häntä ei vaivaa, vaan kun sille tartteis saada rokotus.