Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kaikki ärtyvästä suolesta kärsivät!

Vierailija
01.12.2014 |

Haluaisin kuulla minkälaisia oireita teille tämä aiheuttaa ja miten teillä on päädytty diagnoosiin? Itselläni tämä oireilee lähinnä kipuna vasemmalla alavatsassa, ulostusvaivoina milloin järkyttävä ripuli tai ummetus ja usein hätä yllättää äkkiä eikä juurikaan ilmoita itsestään etukäteen. Minut tutkittiin verikokeella ja hieman paineltiin vatsan päältä, olisin toivonut kolonoskopian mutten saanut :( pelko jatkuvasti, että siellä jotain muutakin jyllää kuin ärtynyt suoli.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oireena pitkään jatkunut ripuli. Tehtiin veritestit, ulostetestit ja kolonoskopia. Mitään poikkeavaa ei missään ollut, joten diagnoosiksi tuli ärtynyt suoli.

Vierailija
2/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pääoire on jatkuva kohtalainen ripuli ja siihen liittyvät ilmavaivat ja vatsakivut. Minulla ei tunnu syömiset vaikuttavan oikeastaan mitään asiaan, aina on tasaisesti saman verran vaivoja vaan. Olen kokeillut FODMAP-ruokavaliota, karppaamista, maidotonta jne, vaan ei mitään muutosta. Tämän kanssa vaan täytyy elää sitten, ja iaka hyvin olenkin tottunut. Täytyy vaan varmistaa että liikkuu paikoissa joissa vessoja on lähellä äkillisen paskahädän varalta...

Itse en enää pelkää että tää olisi sen vakavampaa kuin ärtynyt suoli, kun olen tätä jo 20 vuotta sairastunut. Syövät tms vakavat ihan taatusti olisi jo aiheuttaneet pahempaakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:04"]Mulla oli oireena pitkään jatkunut ripuli. Tehtiin veritestit, ulostetestit ja kolonoskopia. Mitään poikkeavaa ei missään ollut, joten diagnoosiksi tuli ärtynyt suoli.
[/quote]

Millä perusteella sinulta pyydettiin ulostenäyte tai päädyttiin kolonoskopiaan? Meillä on suvussa taipumusta suolisyöpiin, mutta se meni ainakin omalla lääkärillä kuin kuuroille korville. Tietenkin ottaa varmaan huomioon ikäni, kun olen suht nuori. -ap

Vierailija
4/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tehty mitään tähystyksiä, IBS (ärtynyt suoli)-diagnoosin sain kun verikokeissa ei löytynyt mistään mitään vikaa. FODMAP-ruokavaliolla vaiva on selkeästi helpottunut ja vaivat kaikonneet. (Minulla riesana mahan hillitön turpoaminen, ilmavaivat, "nipistävä" mahakipu ja silloin tällöin ripuli). 

Ravintoterapeutti, jonka luona olen asian tiimoilta käynyt, sanoi ettei kannata tähystyksiä tehtävän heti ensimmäiseksi koska niistä harvoin on mitään hyötyä kenellekään. Hän sanoi, että ensin kannattaa kokeilla tuolla FODMAP-ruokavaliolla ja vasta sitten jos sekään ei auta, voi tähystyksiä harkita. (Olettaen, että muut tutkimukset ja verikokeet on tehty jo aiemmin). Lisäksi hän sanoi, että tähystys usein pahentaa oireilua x ajaksi tähystyksen jälkeen kun suoli ärtyy siitä tähystyksestä.

Vierailija
5/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jos teillä on tuollaisia oireita, menkää erikoislääkärille ja unohtakaa terveyskeskukset, sieltä ei apua eikä ainakaan diagnooseja saa. Mun lääkärin kommentti nimenomaan oli, että jos nuori terve ihminen valittaa vatsakipuja tms., tähystys pitäisi aina tehdä (jos siis ei ole vielä mitään suolistotautidiagnoosia). Itse kärsin 15 vuotta ennen kuin sain diagnoosit suolistovaivoilleni.

Vierailija
6/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:19"]Ensinnäkin, jos teillä on tuollaisia oireita, menkää erikoislääkärille ja unohtakaa terveyskeskukset, sieltä ei apua eikä ainakaan diagnooseja saa. Mun lääkärin kommentti nimenomaan oli, että jos nuori terve ihminen valittaa vatsakipuja tms., tähystys pitäisi aina tehdä (jos siis ei ole vielä mitään suolistotautidiagnoosia). Itse kärsin 15 vuotta ennen kuin sain diagnoosit suolistovaivoilleni.
[/quote]

Menisin vaikka samantien, jos en olisi köyhä opiskelija :) minäkin olen itse karsinut ruokavaliostani ne tuotteet jotka aiheuttaa eniten kipuja, pahin on ruisleipä, sipuli ja kaali. Inhottavaa elää tämän vaivan kanssa, minulla on myös tuommoista nipistävää vatsakipua. Käytättekö mitään lääkkeitä vaivaan? Minulle lääkäri olisi määrännyt suoraan jotain kipukynnystä nostavaa masennuslääkettä? Voin muistaa väärinkin, mutta ajattelin yrittää ensin lääkkeetöntä hoitoa. -ap

Vierailija
7/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:04"]Mulla oli oireena pitkään jatkunut ripuli. Tehtiin veritestit, ulostetestit ja kolonoskopia. Mitään poikkeavaa ei missään ollut, joten diagnoosiksi tuli ärtynyt suoli. [/quote] Millä perusteella sinulta pyydettiin ulostenäyte tai päädyttiin kolonoskopiaan? Meillä on suvussa taipumusta suolisyöpiin, mutta se meni ainakin omalla lääkärillä kuin kuuroille korville. Tietenkin ottaa varmaan huomioon ikäni, kun olen suht nuori. -ap

[/quote]

Tk lääkäri halusi tutkia asian heti kunnolla, vaikka sanoi että voi hyvinkin olla IBS. Kolonoskopiaan päädyttiin kun muissa näytteissä ei näkynyt mitään. Ulostetesteillä poissuljettiin ainakin antibioottiripulin mahdollisuus. Osa ripulin oireista olisi voinut ehkä viitata syöpään.Sen tarkempia perusteluja en tiedä, olin vain hyvilläni kun kerrankin tutkitaan kunnolla.

Vierailija
8/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:19"]Ensinnäkin, jos teillä on tuollaisia oireita, menkää erikoislääkärille ja unohtakaa terveyskeskukset, sieltä ei apua eikä ainakaan diagnooseja saa. Mun lääkärin kommentti nimenomaan oli, että jos nuori terve ihminen valittaa vatsakipuja tms., tähystys pitäisi aina tehdä (jos siis ei ole vielä mitään suolistotautidiagnoosia). Itse kärsin 15 vuotta ennen kuin sain diagnoosit suolistovaivoilleni. [/quote] Menisin vaikka samantien, jos en olisi köyhä opiskelija :) minäkin olen itse karsinut ruokavaliostani ne tuotteet jotka aiheuttaa eniten kipuja, pahin on ruisleipä, sipuli ja kaali. Inhottavaa elää tämän vaivan kanssa, minulla on myös tuommoista nipistävää vatsakipua. Käytättekö mitään lääkkeitä vaivaan? Minulle lääkäri olisi määrännyt suoraan jotain kipukynnystä nostavaa masennuslääkettä? Voin muistaa väärinkin, mutta ajattelin yrittää ensin lääkkeetöntä hoitoa. -ap

[/quote]

Osalle auttaa Visiblin ja maitohappobakteerit kuten VSL3.

Vierailija
9/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaat kouristukset, verenvuoto, ajan mittaan oppii välttämään rouhittua pippuria, tulisia mausteita, kivellisiä marjoja kuten lakkaa, vadelmaa.  Oireet ilmaantuvat usein vasta kun stressi on ohi.  Riippuu asteesta, itse olen oppinut pärjäämään, joten ei haittaa elämää isosti.

Vierailija
10/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli paljon oireita aikanaan - nimenomaan noita samoja kuin sullakin. Kävin tuolloin vuosia sitten lääkärillä ja lopulta sain vain diagnoosina tokaisun "paksusuolen mutkahan täällä näyttää kipuilevan", lääkärin tutkiessa vatsan päältä. Harmitti kyllä, kun eivät julkisella suostuneet tutkimaan enempää ja sai vängätä, että tässä on ihan oikeat kivut ja muutenkin hankalat oireet kyseessä.

Lopulta päätin lähteä itse tutkimaan IBS:ää ja kaikista oireista päätellen siitä kyse myös on. En ole mitään ihmeellisiä ruokavalioita alkanut noudattamaan, mutta pienillä muutoksilla olen saanut pidemmällä aikavälillä suuren muutoksen ja nyt oireita on vain toisinaan. Tässä vinkkilistani:

- Tärkeimmäksi/selvimmäksi avuksi kokemani: joka päivä maitohappobakteereja jostakin luonnollisesta lähteestä, kuten iso lasillinen AB-piimää heti aamusta tai muut hapantuotteet

- Suolistokramppeihin auttaa piparminttutee; esimerkiksi silloin harvoin, kun enää juon alkoholia, juon ennen nukkumaanmenoa ja herätessä reilusti 100 % piparminttuteetä - muutoin seuraavana päivänä on kovat kivut

- Silloin, kun suolisto on syystä tai toisesta erityisen ärtyisä, syön helposti sulavaa ravintoa, kuten makeuttamattomia Bona-soseita (esim. persikka tai banaani/marja), kasvissosekeittoa jne.

- Huonovointisuuteen auttaa itsellä inkivääri, esimerkiksi teen muodossa

- Jos vatsa löysällä, syön banaania ja vältän mausteista/tulista ruokaa... Jos taas ummetusta, juon vihreää teetä, syön luumuja jne. - balanssin löytäminen on vaikeaa, jos kärsii vuorotellen kummastakin

- Olen vähentänyt/vältän: alkoholia, ruokaövereitä, päivittäistä sokerin popsimista, vaaleaa leipää/viljaa

Psyykkiset tekijät ovat useilla isossa roolissa myös. Ahdistus, stressi ja masentuneisuus pahentavat tilannetta selvästi - täytyy siis osata rentoutua ja myös asettaa itselle rajoja niin, että olo pysyy hyvänä. Tuo vinkkilista ei varmaan toimi sellaisenaan kaikilla, mutta kannattaa lähteä tutkimaan erilaisia keinoja auttaa omaa oloa ja rohkeasti kokeilla, mikä toimii juuri omalla kohdalla.

Vierailija
11/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä tuosta edellisestä viestistä, että runsas ja säännöllinen vedenjuonti on tärkeää myös, vaikka sitä nyt muutenkin tunnutaan toitotettavan joka puolella. #11

Vierailija
12/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:04"]Unohtui vielä tuosta edellisestä viestistä, että runsas ja säännöllinen vedenjuonti on tärkeää myös, vaikka sitä nyt muutenkin tunnutaan toitotettavan joka puolella. #11
[/quote]

Piparminttuteen vaikutuksen olen itsekin huomannut. Mielenkiintoista, rouhittu pippuri.. Käytän varmaan joka päivänä sitä.

Itse kestän parhaiten tuota ripulia, mutta kivut ovat sanoinkuvaamattoman kamalia ja vaikuttaa psyykeeseen ja hetkittäin olen ihan lamaantunut ja syön melkein maksimiannoksen panadolia päivässä. Onneksi tässä on myös oireettomia kausia, mutta olen myös huomannut että mitä epäterveellisemmin syön niin sitä paremmin vatsani voi :D ehkä johtuu siitä ettei höttöruoka sisällä mitään vaikeasti sulavaa. -ap

Vierailija
13/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa tässä on se, että melkein jokainen teistä on oppinut elämään asian kanssa. Ehkä minäkin vielä joskus, kun löydän keinot mitkä ovat juuri minulle oikeat. -ap

Vierailija
14/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitiin hyvin äkkiä ärtynyt suoli, kun kävin lääkärissä valittamassa vatsavaivoja. Oireina oli lähinnä vatsakipukohtaukset pian ruokailun jälkeen ja sitä seuraava suolen äkkinäinen tyhjentyminen (löysä vatsa). Mulla on myös ollut närästystä, jota epäiltiin jonkinlaiseksi refluksitaudiksi tms. Joskus oli ummetusta. Otettiin varmuudeksi keliakiakoe (verikoe). Muuta ei edes tutkittu tai pahemmin kyselty.

Sain ohjeet, mitä pitäisi syödä ja mitä ei. Kuitenkin, huomasin itse paremmin, mikä sopii ja mikä ei ja kun aloin seuraamaan omia tuntemuksiani, alkoi oireetkin helpottamaan. Mulle oireita aiheutti mm. liika maidonjuonti ja kaurapuuro. Myös liika rasva oli pahasta. Olen jälkeenpäin tajunnut, että mulla oli jonkinlainen ahmimishäiriö ja se oli ainakin osasyy (liikaa rasvaa jne.) Olen miettinyt, että olisiko jo pelkkä vatsan liika venyminen (ahmimisen takia) aiheuttanut kipukohtauksia?

Nykyään (muutamaa vuotta myöhemmin) vatsa on jo niin hyvässä kunnossa, että oireet ovat melkein kokonaan poissa. Voin syödä mitä vaan, kunhan syön kohtuudella. Menee maito, puuro, rasvainen ruoka, tulinen ruoka ym. Enää ei ole ollut kipuja, eikä ummetusta. Löysää vatsaa vielä esiintyy, mutta ei yhtä rajuina kohtauksina. Närästystä ei ole juuri koskaan (esiintyy jostain syystä vain kun syön lehtitaikinasta valmistettuja leivonnaisia liian monta kerrallaan... olisiko rasva + vaalea vilja yhdessä aiheuttaja?)

Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia ja syödä sen mukaan. :) Toivottavasti olosi paranee ja se ei ole mitään pahempaa.

Vierailija
15/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Kannattaa jossakin vaiheessa kokeilla jos vain sellainen elämäntilanne osuu kohdalle että mahdollista, niin paastoa. Eli kannattaa käydä lukemassa SCD- ruokavaliosta, todella hyvä ja monella toimiva. Tuon aloittaa pidemmällä keitto/sose paastolla tietyistä ruoka-aineista ja sitten kun oireita saa pois, ottaa pikkuhiljaa uusia ruoka-aineita yksi kerralla takaisin. Rauhoittaa sen suoliston tällä konstilla.

Jos suolistossa on häikkää, ongelman korjaamiseen voi mennä 1-2 vuotta. Muuten tekee vain hallaa joka kerta kun syö sokeria, hiilihydraattipainotteista ruokaa, kahvia, alkoholia ym.

11 viestissä olikin hyviä vinkkkejä jos haluaa ensin kokeilla auttaako ns. pienemmät muutokset. Myös kannattaa miettiä jos elämässä paljon stressitekijöitä, miten niitä saisi minimiin. Kahvi kannattaisi vaihtaa teehen. Hapankaali kannattaa ottaa mukaan ruokavalioon mikäli mahdollista -> luonnon oma maitohappobakteeri. Kannattaa myös kokeilla mitä tekee pelkästään se että viljat jättää pois ruokavaliosta. 

Joillakin ongelman ydin voi olla myöskin huonosti toimiva ruoansulatus. Esimerkiksi jos vatsassa ei ole tarpeeksi suolahappoa eikä ruoka pilkkoudu ja sula kunnolla. Tästä voi myös seurata se että ruoan, esimerkiksi viljojen, tai lihan proteiinit ei pilkkoudu vatsalaukussa vaan kulkeutuu sellaisenaan suolistoon jossa aiheuttaa suolisto-oireita... (Voi myös tuntua hullulta ettei ruoka sulaisi kunnolla kun se tulee ripulina ulos, mutta asia voi olla myös näin.) 

Jos jossakin vaiheessa on kiinnostunut selvittämään ongelman syitä, suosittelen kääntymään funktionaalisen lääkärin puoleen ja ottamaan kunnon suolistoanalyysit. Parasiitit olisi myös hyvä selvittää nimittäin on yllättävän yleistä että siellä suolistossa on monenlaista ylimääräistä soutajaa... 

Parasiitit voi käydä tutkituttamassa myös bioresonanssiterapiassa. 

Vierailija
16/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:30"]

Mulla diagnosoitiin hyvin äkkiä ärtynyt suoli, kun kävin lääkärissä valittamassa vatsavaivoja. Oireina oli lähinnä vatsakipukohtaukset pian ruokailun jälkeen ja sitä seuraava suolen äkkinäinen tyhjentyminen (löysä vatsa). Mulla on myös ollut närästystä, jota epäiltiin jonkinlaiseksi refluksitaudiksi tms. Joskus oli ummetusta. Otettiin varmuudeksi keliakiakoe (verikoe). Muuta ei edes tutkittu tai pahemmin kyselty.

Sain ohjeet, mitä pitäisi syödä ja mitä ei. Kuitenkin, huomasin itse paremmin, mikä sopii ja mikä ei ja kun aloin seuraamaan omia tuntemuksiani, alkoi oireetkin helpottamaan. Mulle oireita aiheutti mm. liika maidonjuonti ja kaurapuuro. Myös liika rasva oli pahasta. Olen jälkeenpäin tajunnut, että mulla oli jonkinlainen ahmimishäiriö ja se oli ainakin osasyy (liikaa rasvaa jne.) Olen miettinyt, että olisiko jo pelkkä vatsan liika venyminen (ahmimisen takia) aiheuttanut kipukohtauksia?

Nykyään (muutamaa vuotta myöhemmin) vatsa on jo niin hyvässä kunnossa, että oireet ovat melkein kokonaan poissa. Voin syödä mitä vaan, kunhan syön kohtuudella. Menee maito, puuro, rasvainen ruoka, tulinen ruoka ym. Enää ei ole ollut kipuja, eikä ummetusta. Löysää vatsaa vielä esiintyy, mutta ei yhtä rajuina kohtauksina. Närästystä ei ole juuri koskaan (esiintyy jostain syystä vain kun syön lehtitaikinasta valmistettuja leivonnaisia liian monta kerrallaan... olisiko rasva + vaalea vilja yhdessä aiheuttaja?)

Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia ja syödä sen mukaan. :) Toivottavasti olosi paranee ja se ei ole mitään pahempaa.

[/quote]

Mukava kuulla että olet saanut oireesi hallintaan. :) 

IBS ja närästys (refluksi) kulkevat monesti käsikädessä. Ongelman ydin tahtoo olla siellä suolistossa, kun bakteerit saavat vallan, ne muodostaa kaasua ja painetta. Tuo paine taas turvottaa ja aiheuttaa ilmavaivoja. Paine työntää kaasuja myös toiseen suuntaan, eli vatsalaukkuun ja näin ollen työntää suolahappoja ruokatorveen = närästys. 

Monesti taustalla on viljat tai proteiini. Eihän nämä ole tosiaan ongelman ydin, vaan kun ruoansulatus ei enää toimi oikein, näiden kanssa tulee monesti ensimmäisenä ongelmia. 

Vierailija
17/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:40"]Hei. Kannattaa jossakin vaiheessa kokeilla jos vain sellainen elämäntilanne osuu kohdalle että mahdollista, niin paastoa. Eli kannattaa käydä lukemassa SCD- ruokavaliosta, todella hyvä ja monella toimiva. Tuon aloittaa pidemmällä keitto/sose paastolla tietyistä ruoka-aineista ja sitten kun oireita saa pois, ottaa pikkuhiljaa uusia ruoka-aineita yksi kerralla takaisin. Rauhoittaa sen suoliston tällä konstilla.

Jos suolistossa on häikkää, ongelman korjaamiseen voi mennä 1-2 vuotta. Muuten tekee vain hallaa joka kerta kun syö sokeria, hiilihydraattipainotteista ruokaa, kahvia, alkoholia ym.

11 viestissä olikin hyviä vinkkkejä jos haluaa ensin kokeilla auttaako ns. pienemmät muutokset. Myös kannattaa miettiä jos elämässä paljon stressitekijöitä, miten niitä saisi minimiin. Kahvi kannattaisi vaihtaa teehen. Hapankaali kannattaa ottaa mukaan ruokavalioon mikäli mahdollista -> luonnon oma maitohappobakteeri. Kannattaa myös kokeilla mitä tekee pelkästään se että viljat jättää pois ruokavaliosta. 

Joillakin ongelman ydin voi olla myöskin huonosti toimiva ruoansulatus. Esimerkiksi jos vatsassa ei ole tarpeeksi suolahappoa eikä ruoka pilkkoudu ja sula kunnolla. Tästä voi myös seurata se että ruoan, esimerkiksi viljojen, tai lihan proteiinit ei pilkkoudu vatsalaukussa vaan kulkeutuu sellaisenaan suolistoon jossa aiheuttaa suolisto-oireita... (Voi myös tuntua hullulta ettei ruoka sulaisi kunnolla kun se tulee ripulina ulos, mutta asia voi olla myös näin.) 

Jos jossakin vaiheessa on kiinnostunut selvittämään ongelman syitä, suosittelen kääntymään funktionaalisen lääkärin puoleen ja ottamaan kunnon suolistoanalyysit. Parasiitit olisi myös hyvä selvittää nimittäin on yllättävän yleistä että siellä suolistossa on monenlaista ylimääräistä soutajaa... 

Parasiitit voi käydä tutkituttamassa myös bioresonanssiterapiassa. 
[/quote]

Tekisin mielelläni kaikki poppaskonstit ja kääntäisin jokaisen kiven ympäri, mutta se ei tällä opiskelijan budjetilla ole nyt mahdollista. Myöhemmin kyllä, minulla on tosiaan todella paljon stressiä elämässä kun on koulu kesken. Kiitos neuvoista kaikille! -ap