Mita tehda kun opiskelut vaativat liikaa?
Olen opintojeni loppuvaiheessa oleva opiskelija, ja nyt parin viikon aikana opintojen tyomaara on mennyt ihan overiksi. Valehtelematta teen toita aamusta iltaan, parina paivana tein 19 ja 18 tunnin paivia etta sain tyot toimitettua deadlineen mennessa. Seuraan nyt kolmea kurssia, joihin sisaltyy kaksi seminaaria, kaksi luentosarjaa taustalukemisineen, iso projektikurssi joka nielee noin 30 tuntia viikossa ja tuon paalle viela alan valmiuksiin kuuluva viikoittainen neljan tunnin sessio josta kotiin viela 5 tunnin harjoitukset kotona. Alani korostaa kaytannon osaamista, eli kaikkiin kursseihin odotetaan etta joka viikko teen jotain kaytannossa, pelkka teorian osaaminen ei riita.
Minusta tuntuu, etten enaa jaksa. Aloin huutamaan miehelleni hammastahnasta ja rajahdin kurssikaverilleni pikkuseikasta. Pidin eilen totaalisen vapaapaivan kun olin romahtamispisteessa, mutta tanaan piti taas tehda toita. Kun katsoinkin tekemiamme dioja maanantain esitysta varten, tunsin rinnassani semmoisen stressitykytys-puristustunteen enka voinut ajatella selvasti.Koko viikko on mennyt tuota samaa rataa, ja joka viikko sanon itselleni etta ensi viikolla sitten helpottaa. Eika helpota!
Mita voin tehda, kun mielestani tyoskentelen hyvin, tyotemponi ei ole hidastunut niin oleellisesti etta yhtakkia en selviaisikaan kurssitoistani? Olen paassyt tahan mennessa kaikista kursseistani ensiyrittamalla lapi, opiskelu ei ole minusta vaikeaa mutta en oikeasti jaksa painaa nain kovalla tyotahdilla! Haluan kuitenkin valmistua ajallaan enka skipata kursseja :( Onko mahdollista etta yliopiston kurssisuunnitelmat ovat menneet totaalisen solmuun, laskin juuri kurssioppaissa ilmoitetut tuntimaarat ja kaiken yhteenlaskien tulin siihen tulokseen etta meilta odotetaan 64 tunnin tyopanosta viikossa!
Mita voin tehda? Onko kellaan kokemusta vastaavasta?
Kommentit (10)
Ja jos joku menee ihan riman alta ni menkööt. Ei se elämä siitä heilahda :) ja lähetä kysyvä meili kurssivastaavalle et mitä hittoa!
2
Joo o,itellä huomen tentti ja huusin tänää frendille tästä ja frendillä oli heti ratkaisu ja nyt en sitten mene tuohon tenttiin, vaan alotan joulu loman ja katson seuraavana vuonna. Joku roti pitää olla sillä paljon itseää ruoskii nyt ku luetaan spyggaa niin juurikin tuosta varoitetaan ei kannata ajaa autolla 130 km/h jos se ei kestä kun 80/km/h vauhtia.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:55"]
Joo o,itellä huomen tentti ja huusin tänää frendille tästä ja frendillä oli heti ratkaisu ja nyt en sitten mene tuohon tenttiin, vaan alotan joulu loman ja katson seuraavana vuonna. Joku roti pitää olla sillä paljon itseää ruoskii nyt ku luetaan spyggaa niin juurikin tuosta varoitetaan ei kannata ajaa autolla 130 km/h jos se ei kestä kun 80/km/h vauhtia.
[/quote]
Minulla on viela 3 viikkoa jaljella, noihin 3 viikkoon sisaltyy 2 seminaariesitelmaa, 2 kurssityon palautusta, 2 tenttia, viikoittaiset kotitehtavien palautukset, portfolion palautus ja tutkimussuunnitelman palautus tammikuista deadlinea varten. Jos jatan nuo valiin, niin eipa tipu 15 opintopistettakaan (joka kurssista saan vain 5, naurettavaa!), kun joka ikinen osio pitaa olla yli 5,5 arvosanalla etta pisteita tippuu.
Tekisi mieli jattaa koko paska tekematta ja ryhtya vaikka postimerkkien liimaajaksi! Karkaisin todellakin joululomalle, jos jotenkin pystyisin valttamaan opintopisteiden menetyksen.
Hei, mä teen kolmivuorotyötä ja opiskelen yliopistossa samaan aikaan. Mulla ei oo ystäviä, eikä aikaa muuhun :\ lapsetkin pitää siinä samassa hoitaa ja kasvattaa. Stressi on kova. Kyllä me ap tää kestetään. Tsemppiä.
Sitä se opiskelu oli mullakin, paitsi että lisäksi piti vielä käydä töissä jotta oli maksaa vuokra ja ostaa ruokaa. Valitan, mutta mulla ei ole sympatiaa niille jotka valittavat vain koulusta jos ei tarvi tehdä myös töitä ohella (jep, olen kade). Tsemppaa pari viikkoa ja kohta on joululoma! :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:01"]
Hei, mä teen kolmivuorotyötä ja opiskelen yliopistossa samaan aikaan. Mulla ei oo ystäviä, eikä aikaa muuhun :\ lapsetkin pitää siinä samassa hoitaa ja kasvattaa. Stressi on kova. Kyllä me ap tää kestetään. Tsemppiä.
[/quote]
Kuulostaa tutulta! Panoin yhdessa vaiheessa syksya kolmea osa-aikatyota paallekkain kuukauden ajan, mutta silloinkin minulla oli mielestani enemman aikaa itselleni. Jaksamisia sinulle! En voi uskoa miten voit jaksaa hoitaa lapsia samalla, minulla kuolevat huonekasvitkin. En ole ehtinyt edes tiskata astioitani, ja pyykitkin pesen vasta kun vaatteet ihan kirjaimellisesti loppuvat.
Hyva kuitenkin tietaa etten ole yksin :) Muut opiskelijat tuntuvat olevan superihmisia jotka juoksevat opinnoista tanssikursseille ja bileisiin ja auttamaan koyhia orpoja ja ratkaisevat siina sivussa maailman nalanhadan ja syovan vasemmalla kadella. Ahdistaa kun minulla ei ole muuta elamaa kuin opiskelut, mielenkiintoni alaani kohden on myos kuolemassa kun joku tuutista tunkee vaatimuksia tehda sita ja tata ja tuota.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:05"]
Sitä se opiskelu oli mullakin, paitsi että lisäksi piti vielä käydä töissä jotta oli maksaa vuokra ja ostaa ruokaa. Valitan, mutta mulla ei ole sympatiaa niille jotka valittavat vain koulusta jos ei tarvi tehdä myös töitä ohella (jep, olen kade). Tsemppaa pari viikkoa ja kohta on joululoma! :)
[/quote]
En maininnut aloituspostauksessa etta kayn myos toissa, jo yli vuoden eli tilanne ei mielestani johdu siita. Minulla on kaksi osa-aikaista tyopaikkaa, toinen "oikealla" tyoajalla ja toinen freelancerina. Toista saan rahaa joilla maksan vuokrani ja lukukausimaksuni. Ala kadehdi!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:05"]
[/quote]
En maininnut aloituspostauksessa etta kayn myos toissa, jo yli vuoden eli tilanne ei mielestani johdu siita. Minulla on kaksi osa-aikaista tyopaikkaa, toinen "oikealla" tyoajalla ja toinen freelancerina. Toista saan rahaa joilla maksan vuokrani ja lukukausimaksuni. Ala kadehdi!
[/quote]
Mä lähinnä kadehdin niitä entisiä "luokkakavereita" joiden vanhemmat maksoi aivan kaiken jotta lasten ei tarvinnut käydä töissä opiskelujen ohella - eli maksoivat vuokran ja biletyksen yms. Meillä oli noita suurinosa, huhhuh. Mut edelleen, tsemppiä, kohta on joulu! :)
Kuulostaa ihan ensimmäiseltä opiskeluvuodeltani. En ehtinyt nukkua, syödä, enkä liikkua kunnolla, kun kaikki aika meni opiskeluun. Nukuin ehkä 4-5h/yö. Sosiaaliset suhteetkin jäivät. Rähjäsin vain poikaystävälleni, joka oli minusta todella huolestunut. Olin lopulta kevään viimeisillä viikoilla niin huonossa kunnossa, että meinasin pyörtyä tenttiin. Sitten olikin pakkoloman paikka.
Laita terveytesi etusijalle, ap. Ihan todella. Jos urakkasi on sitä laatua, että et näe sen lopun oikeasti häämöttävän jossain, pitää vauhtia hiljentää. Itsellä on juuri tuo tapa "nyt repäisen oikein kovaa, ja sitten lomaillaan täysillä". Se vaan ei ole ratkaisu, jos rupeama on pitkä.
Jos olet perfektionisti (minä olen), ja sen vuoksi haluat suorittaa kaiken ajallaan ja täydellisesti, suosittelen lämpimästi opintopsykologin juttusille menoa. Minulla se auttoi. Valmistuvatko koulutusohjelmasi opiskelijat keskimäärin tavoiteajassa? Jos eivät, niin vika on luultavasti tutkinnossa, ei sinussa, jos et valmistu tavoiteajassa.
Vedä kolme viikkoa hammasta purren täysillä ja sit otat kunnon joululoman?