Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa vuokra-asuntoasiassa

Vierailija
06.10.2021 |

Olen muuttamassa vuokra-asunnosta toiseen. Minulla loppuu täällä sopimus lokakuun lopussa ja alkaa uudessa marraskuun alussa. Nyt tajusin, että apua, siinähän on yksi yö välissä. Miten nämä oikein menevät? Älkää pilkatko, olen vasta 19… Sopimus on ihan vakiopohjainen, noudatetaan yleisiä sääntöjä tms.

Kommentit (10)

Vierailija
2/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kysyä nykyiseltä vuokranantajalta, että onko ok palauttaa avaimet 1.10 aamulla, kun saat vasta silloin uuden asunnon avaimet. Tai sitten pääsetkö yhdeksi yöksi kotiin tai jollekin kaverille? Pahimmassa tapauksessa otat yön jostain halvasta omenahotellista sitten. Onneksi on vain se yksi yö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi. Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna ja luovutettava avaimet vuokranantajan hallintaan. Hallinta-aika jatkuu avainten luovutukseen asti. Myös muut vuokrasuhteen perusteella käytössä olevat tilat on tyhjennettävä.

Muuttopäivästä on myös mahdollista sopia esimerkiksi siten, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä, jolloin huoneisto on luovutettava siivottuna kokonaan vuokranantajan käytettäväksi. Tällöin sopimuksesta on kuitenkin käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitä muuttopäivästä on sovittu. (vuokraturva.fi)

Vierailija
4/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tiedostaa, että sinne nykyiseen kotiin voi olla joku muuttamassa sisään samana päivänä kun on itse muuttamassa ulos. Ja että sieltä uudesta kodista voi olla joku muuttamassa pois samana päivänä kun itse on muuttamassa sisään. 

Vierailija
5/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa reippaasti vuokranantajalle, nuo on yleensä ihan sovittavissa uuden vuokralaisen kanssa.

Vierailija
6/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sedän luo yöksi välipäiväksi. Pillupalkalla. Tavarat voi laittaa vaikka autotalliin tuoksi aikaa.

Setä58

Vierailija
7/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennät ja siivoat asunnon siis 1.11. aamulla ja palautat avaimet klo 12, jolloin myös haet uuden asunnon avaimet ja viette muuttokuorman sinne. Aikaa saa myös soittamalla ja kysymällä vuokranantajilta, jos vaikka toinen asunto olisi tyhjentynyt aiemmin tai nykyiseen tulisi asukkaat vasta myöhemmin. Avainten palautuksesta joudut joka tapauksessa sopimaan.

Vierailija
8/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto 1.11. Ap.

Vierailija
9/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautat avaimet 1.11. klo 12 mennessä.

Vierailija
10/10 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautat avaimet 1.11. klo 12 mennessä.

Mikäs sääntö tämä tällainen klo 12 on? Taisit omasta päästäsi keksiä.

Lain mukaan 1.11. on asunnosta oltava tyhjänä puolet, ja vasta 2.11. asunnon on oltava kokonaan tyhjä ja avaimet luovutettava. 

19-vuotiaalla tuskin on vielä paljon tavaraa, mutta jos tavaraa on paljon tai on jotain hankalaa/painavaa,  muutto voi hyvin kestää iltaan asti. Itse olen ainakin muuttanut monesti koko päivän yötä myöten, varsinkin, kun siellä asunnossa, johon on muuttamassa, voi olla yhtä lailla muutto käynnissä. Riippuu myös muuttoauton ja -avun saannista. Kaveriapu saapuu yleensä vasta iltapäivästä alkaen. Tyhmää silloin on avaimia vielä keskellä päivää luovuttaa, kun tarvitset niitä todennäköisesti vielä illalla.

Muista myös, että muuttopäivä on vapaapäivä töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi