Tiedätkö ketään, joka olisi keskeyttänyt opintonsa lääkiksessä tai oikiksessa?
Siis tiedätkö jonkun, joka on ennen valmistumistaan lopettanut opiskelut alalla, jolle sisäänpääsy on vaikeaa ja vaatii ns. lukupäätä (kuten just lääkis tai oikis)? Mikä oli keskeyttämisen syy?
Kommentit (83)
Tiedän lääkiksen keskeyttäneen. Ei pysynyt tahdissa opiskeluissa.
Minä kandina lopetin lääkiksen. Meni usko lääketieteeseen.
Oikiksen keskeyttäneen tiedän. Löysi konstin tienata enemmän ja helpommalla.
Tiedän oikiksesta hoitoalalle vaihtaneen. Syitä en sen tarkemmin tiedä
Tiedän muutamia, ketkä ovat vaihtaneet alaa kesken oikisopintojen. Ei siis ollu vain oma juttu ja hyvä niin, turhaa opiskella alaa joka ei kiinnosta. Ei oikiksessa jaksa lukea, jos aiheet ei yhtään kiinnosta.
Tiedän kaksikin. Toinen on huippuälykäs ja ei ollut osaamisesta kiinni. En tiedä lopettamisen syytä. En sen puoleen tiedä sen toisenkaan syistä sen tarkemmin, mutta lähti luovempiin hommiin.
Tiedän lääkiksestä keskeyttäneen. Loppujen lopuksi ei pääkoppa kestänyt. Tämän olisi jokainen tyypin tunteva voinut kertoa jo ennen opintojen alkamista. Niin sanottu kympin oppilas vaan kun kaikki oli aina ulkoaopittua, ei minkäänlaista oivaltamista tai omaa ajattelua.
Tiedän kaksi lääkiksen ja yhden oikiksen puolelta. Lääkispudokkaista voisi kokoavasti sanoa, että pää ei kestänyt. Toinen koki opinnot sisällöltään henkisesti raskaiksi, hakeutui lukemaan biotieteitä ja eteni sitä kautta hyvälle uralle. Toinen sairastui vakavasti, ja parin vuoden toipumisajan jälkeen kynnys palata vaativien opintojen pariin oli noussut liian korkeaksi. Ei tietääkseni ole valmistunut muualtakaan. Oikispudokas itse sanoi, että lakiteksti oli niin puisevaa ja kirjat niin paksuja, ettei opiskelu sitten innostanutkaan. Lähipiiristä tosin kuului, että tämä tyyppi olisi pyrkinyt oikikseen vain näyttääkseen, että pääsee sisään :o Valmistui sittemmin tekniseltä alalta.
Minä itse lopetin lääkiksessä vuonna 1988. Suoritin vain yhden tentin muistaakseni. Olin jo etukäteen vähän epävarma, että onko lääkis ihan mun juttu. Sitten kun olin vähän aikaa ollut siellä, niin vahvistui käsitys ettei ollut. Lisäksi olin lukion jälkeen melko kyllästynyt kaikkeen opiskeluun ja lääkiksessä olisi pitänyt heti ruveta paahtamaan suht koht täysillä. Pyrin sitten TKK:hon opiskelemaan ja sieltä valmistuin myöhemmin. Yksi kaveri muuten teki päinvastoin. Meni aluksi TKK:hon mutta vaihtoi sitten lääkikseen ja valmistui sitten lääkiksestä.
Ystäväni lapsi. Teki masennuksen takia itsemurhan, kun vain muutama tentti lääkiksestä oli jäljellä 😥.
Tiedä oikiksen keskeyttäneen. Mielikuvat ja todellisuus eivät kohdanneet. On eri asia ajatella itsensä asianajajaksi, kuin olla sitä käytännössä.
Tuttu lopetti oikiksen kesken, kun halusikin lääkäriksi. Pääsi sitten lääkikseen.
Tunsin vuosia sitten yhden lääkiksen keskeyttäneen. Kertoi syyksi jonkin eettistä vakaumustaan koskeneen, olisikohan ollut koe-eläinten käyttö tai vastaavaa. Oli lähtenyt opiskelemaan sitten luokanopettajaksi.
Tunnen oikiksen keskeyttäneen. Hän pääsi lopulta opiskelemaan musiikkia, minne oli koko ajan halunnutkin.
Tunnen yhden joka muuten opiskeli valmiiksi hammaslääkäriksi mutta ei ollut tyytyväinen siihen, vaan lisäksi opiskeli valmiiksi proviisoriksi. On nykyisin apteekkari.
Tiedän tytön, joka sairastui lääkiksen aikana psyykkisesti. Hän parani, mutta ei pystynyt enää jatkamaan opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lapsi. Teki masennuksen takia itsemurhan, kun vain muutama tentti lääkiksestä oli jäljellä 😥.
Aivan kamalaa. Mietin että onko voinut olla sama tapaus, jonka perheellä muutenkin oli todella traaginen tausta. Toki näitä voi olla muitakin, mutta heti tuli mieleeni voisiko tämä olla yhteinen tuttu. Todella surullista.
Tiedän yhden, joka lopetti oikiksen kesken ja on siitä lähtien ollut kaupan kassalla. Syytä en tiedä. Entisen naapurin tytär.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän oikiksesta hoitoalalle vaihtaneen. Syitä en sen tarkemmin tiedä
Minä tiedän myös. Onkohan sama henkilö? 90-luvun alussa aloitti opintonsa.
Tiedän yhden, joka luki kandiksi asti lääkiksessä ja lopetti siihen. En tiedä edes hänen nimeään, kuulin vain, että näin on. Hän oli sen jälkeen ihan normaalissa myyntiammatissa.