Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabetes laihduttamisesta huolimatta

Vierailija
06.10.2021 |

Olen nuori nainen ja kamppaillut koko teini-iän erilaisten syömishäiriöiden kanssa.
Paino on sahannut 60-120kg välillä aina, pituutta 173cm.
Olen nyt tehnyt elämäntaparemonttia ja laihtunut 110kg painosta parissa vuodessa 83kg, yritän tiputtaa painoa todella hitaasti etten repsahtaisi ahmimis- ja oksentelukierteeseen enää.
Kävin sokerirasitustesteissä pitkään jatkuneen uupumuksen, spontaanin oksentelun ja jatkuvan nukahtelun takia ja kappas kehveliä, sieltähän löytyi diabetes.
Olen aika shokissa, olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla ja lopettanut syömiset klo 16 jälkeen joka päivä ja teen pitkiä lenkkejä ja käyn salilla.
En kaipaisi nyt negatiivisia tai ilkeitä kommentteja, haluaisin vain tietää miksi se nyt puhkesi kun pari vuotta nimeomaan tässä olen taistellut sen eteen, etten varmasti sairastuisi.
Mikä neuvoksi? Pitääkö vain kiihdyttää laihdutustahtia? Kokemuksia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes johtuu syödystä ruuasta, ei painosta. Ei laihdutus auta, jos ruoka on sellaista, joka aiheuttaa diabeteksen.

Vierailija
2/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sokeria eikä nopeita hiilareita, jatkat vaan ketoilua ja painonpudotusta niin hyvät mahikset ettei tarvitse sen kummemmin diabetesta enää miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tauti jo voinut puhjeta vuosia sitten. Tuhannet sairastaa tietämättään.

Vierailija
4/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi, 1 vai 2?

Ykkönen EI johdu ruuasta, kakkonen taas johtuu. Näin yksinkertaistettuna.

Myös laihalla voi olla kakkostyypin diabetes

Vierailija
5/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys on tyypin 2 diabeteksen suurin riskitekijä.

Vierailija
6/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaudet yleensä puhkeavat?

Vierailija
7/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan syöty ruoka.

Vierailija
8/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan syöty ruoka.

Väärin, perinnöllisyys on suurin riskitekijä, mutta huonolla ruokavaliolla voi lisätä riskiä sairastua. Täydellinenkään ruokavalio, joka siis av-palstan "tietäjien" mukaan on ainoa oikea karppaus/vhh-ruokavalio, ei poista perinnöllistä diabetesta mihinkään. Voi kyllä auttaa sokereihin, tai sitten ei. Ylimääräinen proteiini muuttuu myöhemmin sokeriksi kropassa ja ne sokerit ei pelkästään rasvaa syömällä normalisoidu.

Silti, sanottakoon, että diabeetikon virallinen suositeltu ruokavalio sisältää ihan liikaa viljaa siihen, että sillä saisi sokerit pidettyä mitenkään muuten tasaisena kuin tasaisen korkealla. Minulle ei esimerkiksi sovi viljat aamulla ollenkaan, mutta toisaalta pelkkä maustamaton kreikkalainen jogurttikin nostaa sokerit taivaisiin.

t. normaalipainoisena kolmekymppisenä myöskin diabetekseen sairastunut

Vierailija
9/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki eilisestä ruoastani:

Aamupala: piimää, kahvia, pakastemarjoja

Lounas: kasvissosekeitto, pala ruisleipää, salaatti

Välipala: kahvi ja maustamaton jogurtti

Päivällinen: jauhelihapihvejä ja salaattia

Tuollaisia ruokailuni yleensä ovat, kahvia juon lisäksi ja joskus harvoin pullaa kahvin kanssa pala. Mikään fanaatikko en ole hiilareiden suhteen ollut mutta pyrin vähentämään.

Lisäksi käyn salilla 3 kertaa viikossa ja päivittäin 7km lenkillä.

Äidilläni ja mummollani on myös diabetes, 2. tyyppiä. Lisäksi minulla on pcos joka ilmeisesti lisää riskiä diabetekseen.

Ap

Vierailija
10/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka eilinen nyt oli aika hiilarivoittoinen, niin normaalisti paistan lähinnä jotain pihvejä tai kalaa ruuaksi, juon piimää ja syön maustamatonta jugurttia, juon kahvin mustana ilman sokeria, kasviksia pyrin syömään ja joskus esimerkiksi puolikkaan banaanin. Marjoja kuluu kyllä mutta sokeria en niihinkään lisää.

Tämä aamuna vaaka näytti 81kg eli paino on taas tippunut jonkin verran kuukaudessa.

Vaa'alla kävin viimeksi viime kuun alussa.

Ap

Vierailija
11/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa ja liikut liian vähän.

Vierailija
12/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki eilisestä ruoastani:

Aamupala: piimää, kahvia, pakastemarjoja

Lounas: kasvissosekeitto, pala ruisleipää, salaatti

Välipala: kahvi ja maustamaton jogurtti

Päivällinen: jauhelihapihvejä ja salaattia

Tuollaisia ruokailuni yleensä ovat, kahvia juon lisäksi ja joskus harvoin pullaa kahvin kanssa pala. Mikään fanaatikko en ole hiilareiden suhteen ollut mutta pyrin vähentämään.

Lisäksi käyn salilla 3 kertaa viikossa ja päivittäin 7km lenkillä.

Äidilläni ja mummollani on myös diabetes, 2. tyyppiä. Lisäksi minulla on pcos joka ilmeisesti lisää riskiä diabetekseen.

Ap

Tuossahan tuo tuli, eli perinnöllisyys on niin vahva, ettet ruokavaliolla ja laihtumisella voi enää korjata mitään muuta kuin kontrolloida sitä, ettei sokerit huitele täysin taivaissa. Minulla ihan sama tilanne, että olen kolmannen sukupolven diabeetikko, sillä erolla etten koskaan ole ollut ylipainoinen ja silti sairastuin. Sain ensin 1. tyypin diagnoosin, koska en ole stereotyyppinen kakkonen (vanha ja lihava), mutta omaa insuliinituotantoa on, joten en ole kakkonenkaan. Määrittämättömäksi siis jäin.

t. se kolmekymppinen normaalipainoisena sairastunut

Vierailija
13/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on SAIRAS tajuatteko? Nuo teidän höpötykset ruoasta ja muusta on VMP.

Vierailija
14/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua normaalipainoisena kakkostyypin diabeetikkona loukkaa aina nuo puheet ja mielikuvat siitä, että kakkostyypin diabeetikko on jokin sohvalla makaava, liikuntaa harrastamaton ylipainoinen herkkujen vetäjä. Oma isoisäni oli kakkostyypin diabeetikko, hänellä oli rasvaprosentti olematon, lenkkeili päivittäin ja söi jo siihen aikaan todella terveellisesti. Itse olen myös kakkostyypin diabeetikko, ja mitään herkkuja en juurikaan syö, painoa ei liikaa ole, ja liikuntaa harrastan lähes päivittäin. 

Vierailija
15/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua normaalipainoisena kakkostyypin diabeetikkona loukkaa aina nuo puheet ja mielikuvat siitä, että kakkostyypin diabeetikko on jokin sohvalla makaava, liikuntaa harrastamaton ylipainoinen herkkujen vetäjä. Oma isoisäni oli kakkostyypin diabeetikko, hänellä oli rasvaprosentti olematon, lenkkeili päivittäin ja söi jo siihen aikaan todella terveellisesti. Itse olen myös kakkostyypin diabeetikko, ja mitään herkkuja en juurikaan syö, painoa ei liikaa ole, ja liikuntaa harrastan lähes päivittäin. 

Eihän diabetes ylipainosta johdukaan, vaan syödystä ruuasta.

Vierailija
16/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostyypin diabetes on muotijuttu, samoin kuin transsukupuolisuus, masennus, koulukiusaamisen uhrina oleminen ja mustat kalapuikkokulmakarvat. Kaikki haluavat sellaisen, kun se on "in."

Lopettakaa "kakkostyypin" teeskentely ja ottakaa itseänne niskasta kiinni.

Vierailija
17/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Stressi on kaikkien sairauksien äiti. Lopeta elämän suorittaminen. Anna itsesi olla sellainen kuin olet. Anna itsellesi lupa olla onnellinen. Sano ei vaatimuksille yms silloin kun haluat sanoa ei. Ja katso kuinka kaikki asiat loksahtavat kohdilleen kuin itsestään.

Vierailija
18/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole syömishäiriötaustaa ja sopii muutenkin elämäntilanteseen, niin aikarajoitetusta ruokavaliosta voisi olla hyötyä. Verensokeri ei ole koholla silloin kun ei syö.

Vierailija
19/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma perinnöllisyys, kun 80-luvulla oli alle 20 000 2db:tä sairastavaa ja nyt niitä on yli puoli miljoonaa.

Ylipainoisten määrä on kasvanut samassa suhteessa, vaan sillä ei ole av-mammojen mukaan 2db:n kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
20/20 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma perinnöllisyys, kun 80-luvulla oli alle 20 000 2db:tä sairastavaa ja nyt niitä on yli puoli miljoonaa.

Ylipainoisten määrä on kasvanut samassa suhteessa, vaan sillä ei ole av-mammojen mukaan 2db:n kanssa mitään tekemistä.

No se ylipaino johtuu samasta syystä, väärästä ravinnosta.

Ei pidä sekoittaa asioita.