Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku, joka ollut hiljattain silmien taittovirheleikkauksessa?

Vierailija
04.09.2006 |

Itse olen menossa parin viikon sisällä LASIK-silmälaserleikkaukseen. Miltä operaatio tuntui ja oliko kipuja sinä päivänä tai lähipäivinä? Parantuiko näkö niin, että silmälasit jäivät historiaan?

Hiukan kokemuksia siis kaipaan, kun vähän alkaa jänskättää.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko muita ?

Vierailija
2/9 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöarvot miinus viiden pintaan. Leikkauksen jälkeen ei ollut varsinaisesti kipua, mutta joitakin tunteja silmät vetistivät ja niitä tuntui pahalta pitää auki. Seuraavana aamuna sumeuskin oli jo poissa.

Valitettavasti tulos jäi alikorjauksen puolelle (noin -1) ja uusintaleikkaus tehtiin kolmisen kuukautta myöhemmin. Sen jälkeen näköni on ollut täydellinen.

Alussa silmät kuivuivat voimakkaasti ja käytin kostutustippoja useita kertoja päivässä. Tuossa viime keväänä, puolisen vuotta toisesta leikkauksesta, kuivuminen äkkiä loppui. Siis ihan muutamassa viikossa kostutustippojen tarve katosi kokonaan.

Niitä tippoja kannattaa käyttää ihan reippaasti sen aikaa kun niitä tuntee tarvitsevansa. Kunhan sarveiskalvon hermot kasvavat takaisin niin kuivuminenkin yleensä kyllä loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kiitos

Vierailija
4/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella silmällä nään aivan selkeästi, toisella hieman huonommin, mutta näkö kuitenkin todella hyvä. Lähtö oli -2,25 ja -1,25.

Itse operaation koin epämiellyttävänä, mutta ei kuitenkaan sattunut. Nopesti ohi. Leikkauspäivänä olin todella huono-oloinen, väsynyt ja silmissä tuntui oudolta. Seuraavana päivänä jo normaali. Pelkäsin, että joudun toisen silmän takia uusintaleikkaukseen, koska olisin joutunut kyllä miettimään että menisinkö...

Mutta nyt erittäin tyytyväinen, ilman laseja on mahtavaa. Nään jopa paremmin kuin piilolinsseillä:)

Vierailija
5/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkö oli jotain -8 molemmissa silmissä ja parani ensimmäisellä leikkauksella täysin. Mulla silmät leikattiin eri kerroilla, n. viikon välein muistaakseni. Leikkaus ei sattunut yhtään ja oli tosi nopea toimenpide, epämiellyttäväähän se tietysti oli kun silmiä sorkitaan. Ei ollut mitään kipuja, vain vähäistä roskan tunnetta ja näön sumeutta ensimmäisenä iltana. Mahtavaa oli seuraavana aamuna herätä kun näki täydellisesti ilman laseja! Mäkin jouduin käyttämään kosteuttavia tippoja jonkin aikaa leikkauksen jälkeen.

Vierailija
6/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on, kun silmäni ovat melko kuivat ja esim. äitini joutuu käyttämään kostutustippoja koko ajan, sopisi leikkaus sittenkään minulle? Onko teillä leikkauksen kokeneilla kuivuvat silmät?

Vierailija
7/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako se, mikä lähtöarvo on?

Vierailija
8/9 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ainakaan vielä voi sanoa, että olisin tyytyväinen, johtuen siitä että ensimmäisten 3 päivän jälkeen näkö on ollut huono ja sumea. Lähtöarvo oli kova -10 ja tiesin, etten varmuudella pääse laseista eroon mutta nyt en näe oikeastaan kuin vajaan metrin päähän. Kävin jo lääkärissä ja näkö on mennyt takaisin miinuksille jo -1,5 ja lisäksi silmät ovat todella pintakuivat, kostutustipat eivät auta. Nyt vain odotellaan mitä tuleman pitää, sitä ei kuulemma kukaan osaa sanoa... Näin aluksi ainakin, vaikka näkö on vieläkin 80% lähtöä parempi, niin kun tottui silmälasien terävyyteen niin kyllä on mietityttänyt että menikö kaikki ihan hukkaan. Olisi kiva kuulla muiden käyneiden kommentteja. En itse edes älynnyt sitä että silmät olisi voinut ehkä vaatia leikkaamaan kahdella eri kerralla, edes toisella olisi nyt alussa nähnyt... Tosin veljeni on myös käynyt saman leikkauksen ja hänellä meni kaikki hyvin ja on ollut lasiton jo vuoden, lähtöarvo oli -3.

Vierailija
9/9 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähtöarvo vaikuta hintaan, hinta vaihtelee muutamalla kympillä paikasta riippuen. Itse valitsin paikaksi Eiran sairaalan kokeneen lääkärin vuoksi, sain myös hyvää esitietoa meilillä sieltä nopeasti useaan kertaan. Varmaan niitä on muitakin hyviä paikkoja mutta kiinnittäisin itse edelleen huomiota laitteiston ikään sekä lääkärin kokemukseen.

Minulla oli kuivat silmät (piilareilla pilatut ?) ja se kuulemma toisilla vaikuttaa toipumiseen ja näin minullakin, saan läträtä kostutusaineiden kanssa alvariinsa ja olen kokeillut läpi kaikki apteekin kostutusaineet, geelimäiset olen parhaiksi havainnut.

Onhan se iso asia mutta jos miinuksia on muistaakseni -6 alle niin pääsee kyllä laseista eroon, jos ei ekaleikkauksella niin takuuseen annetulla toisella leikkauksella (maksuton ainakin Eirassa). Jos miinusta on yli -10 niin sarveiskalvon paksuus harvoin riittää toiseen leikkaukseen joten se on kerrasta poikki -kuten minulla.

Tänään on ollut jo parempi päivän -olen siis kärsinyt vahvasta regressiosta sekä kuivumisesta ja nähnyt lähinnä metrin päähän vain hyvin. Tänään tosin uskalsin jo ajaa autolla, joten silmät alkanevat toivon mukaan toipua. Kovasti olen käyttänyt kostutusgeeliä, kuten kehoitettiin alussa. Toipumiseen voi mennä jopa 6kk, riippuu ihmisestä mutta useimmat näkevät heti ja ongelmat ovat vähäisiä varsinki pienillä miinuksilla. Veljelläni oli -3 eikä ole ollut mitään ongelmia, vuosi sitten leikattiin, rekkaa saisi näön puolesta ajaa ;) Minulle ei uskoteltu että pääsisin varmasti eroon laseista, vuoden päästä -1 on todennäköisempää kuin lasittomuus. Mutta on elämä jo nyt ollut kivempaa -kun ei laseja löytänyt kun ne pois silmistä otti...

Neuvoisin hakemaan kovasti kokemuksia ja taustatietoja leikkauspaikoista, on niissä eroja. Ja isoilla miinuksilla miettisin pyytää leikkaamaan silmät eri kerroilla, vaikka muutaman kuukauden välein, siksi aikaahan voi ottaa silmälaseista toisen linssin pois, hassua ehkä mutta näkeepähän...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi