Apotti, sote -puolen katastrofi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/potilastietojarjestelma-apotti-on-pa…
Lääkärit irtisanoutuvat ja aika menee potilaiden hoidosta kirjaamiseen ja käyttöjärjestelmään.
Kommentit (20)
Voisiko joku asiasta oikeasti perillä oleva kommentoida, mikä tuossa apotissa eniten mättää?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku asiasta oikeasti perillä oleva kommentoida, mikä tuossa apotissa eniten mättää?
Se keskittyy laskutukseen enemmän kuin käyttäjä ystävällisyyteen. Esim. Menee koko päivä kun hoitajan/lääkärin täytyy tietää lähetteessä että mistä tk:sta/alueelta potilas on tulossa ja ketä laskutetaan ja jos laitat väärin, niin mikään ei toimi... tietenkään mitään et voi tehdä ilman alasveto valikkoa, josta löytyy vaihtoehdot ja vaihtoehtoja on miljoona, muttei sitä oikeaa, tai et oikeasti vaan tiedä mikä niistä on se oikea vaihtoehto.
Ennen Apottia riitti 3 klikkausta, Apotin tulon jälkeen tarvitaan 19. Täysin turhia toimintoja täynnä, kaiken tekemiseen menee aikaa enemmän kuin ennen. Korjauspäivitykset rikkovat jo korjattuja asioita, täysin epäintuitiivinen ulkoasu suoraan vuodesta 1993. Ei toimi yhteen minkään muun kanssa. Potilaslistoja ei pysty mitenkään järkevästi valikoimaan että mitä siellä näkyy, yms yms. Lista on loputon.
Apottia käyttänyt.
Ihmeellisiä täysin tarpeettomia ponnahdusikkunoja aukeaa kohdissa missä ei pitäisi. Muissa järjestelmissä automatisoidut toiminnot pitää käsin naputtaa jatkuvasti joka asian kohdalla uudestaan ja uudestaan. Amerikkalaiseen oikeustaistelukulttuuriin suunniteltu turhia kirjauksia joka kohtaan pakottava suunnittelufilosofia jolle ei ole Suomessa tarvetta.
Se, mitä apottiin joskus viime vuonna minusta kirjattiin, taitaa pysyä apotissa ikuisesti.
Jostain syystä niitä tietoja ei muut päässeet katsomaan millään.
Tiedän useita jotka lopettivat työt HUSsilla. Ei jaksa enää.
Ihan aiheettomasti syytetään Apottia milloin mistäkin. Ihan hyvin se toimii eikä tarvitse enää käyttää useita eri järjestelmiä. Itse en palaisi vanhaan.
Monimutkainen, EPÄLOOGINEN, sekava, liian runsas (tietoa ei löydä, oleellinen katoaa), hoidon jatkuvuuden seuranta mahdotonta, lääkitysosio vaarantaa potilasturvallisuuden jatkuvasti jne jne, tätä listaa voisi jatkaa kymmeniä rivejä.
Olen Apottia alusta asti käyttänyt ja lukuisia järjestelmiä, myös muilla aloilla käyttäneenä ja niitä testanneena ja kehittäneena uskallan sanoa, että Apotti on surkea.
Sekava, tietoa on vaikea löytää ja hahmottaa. Ennen Apottia oli selkeä kuva (Uranus) potilaan diagnoosista, hoito-ohjeista, tutkimuksista jne mutta nyt kestää iäti saada faktoja esille. Aikaa menee myös liikaa kaikenlaisiin klikkauksiin joita joka vuorossa pitää tehdä tyyliin ”onko potilaan ihon väri normaali jne”. Ihan huti koko Apotti ja ei nyt tietenkään HUS in johtoryhmä voi myöntää että käyttöjärjestelmä on susi. Mielummin syytetään henkilökuntaa motivaation puutteesta. Turha aika Apotin kanssa on pois potilaalta. Apotti hidastaa ja tekee kirjaamisesta ja tiedonkeruusta vaikeampaa. Sekö oli tarkoitus?
Nuo klikkaukset ovat toimenkulkuja, jotka on ihan yksikön toimesta sovittu, millaisia ponnahdusikkunoita tulee. Se ei ole järjestelmän vika.
Sama hulluus halutaan toistaa sosiaalihuollossakin, siellä sama ilmiö SosiaaliLifecaren kanssa. Tämän ohjelman tarkoitus on käsittääkseni tuottaa mahdollisimman tarkkaa tilastoa THL:lle, mutta ohjelman kaikki ominaisuudet sotivat käyttäjää vastaan ja varastavat aikaa asiakkailta. Täyttä hulluutta. Olisi helpompiakin tapoja säästää sote-alalla, kuin sote-uudistus. toimivat perustyökalut olisi jo kova juttu. Ei haluttaisi edes uusia ja hienompia. Entiset vanhat oli tosi hyvät, me ei vaan ymmärretä miksi ne vietiin meiltä.
Niin että tälläkin palstalla tulisi viestiä kirjoittaessa pari ponnahdusvalikkoa, joihin pitäisi vastailla esim parhaimmat joululaulut ja lasten mieliuninelut. Huomenna sama juttu ja jos vastaat väärin, viestiä ei julkaista.
Apotti on järkyttävä. Vaikea,sekava, tärkeitä tietoja vaikea löytää. Olen käyttänyt monia ohjelmia, mutta tämä on sekavuudessaan ihan omaa luokkaansa.
Jatkohoitoa antavan yksikön näkökulmasta aivan kauhea. Hirveä nippu tulosteita, missä samat 5 asiaa toistuu sivulta toiselle, lääkkeistä ei saa mitään selvää.... aina joutuu soittamaan perään, tai pyytää että oma lääkäri selvittää lääkesotkun.
Vierailija kirjoitti:
Sekava, tietoa on vaikea löytää ja hahmottaa. Ennen Apottia oli selkeä kuva (Uranus) potilaan diagnoosista, hoito-ohjeista, tutkimuksista jne mutta nyt kestää iäti saada faktoja esille. Aikaa menee myös liikaa kaikenlaisiin klikkauksiin joita joka vuorossa pitää tehdä tyyliin ”onko potilaan ihon väri normaali jne”. Ihan huti koko Apotti ja ei nyt tietenkään HUS in johtoryhmä voi myöntää että käyttöjärjestelmä on susi. Mielummin syytetään henkilökuntaa motivaation puutteesta. Turha aika Apotin kanssa on pois potilaalta. Apotti hidastaa ja tekee kirjaamisesta ja tiedonkeruusta vaikeampaa. Sekö oli tarkoitus?
Ei toki voi myöntää kun rahaa on palanut tähtitieteellisiä summia jo tähän mennessä. Jotenkin masentavinta on että kaikki osapuolet tietävät mikä tilanne on mutta silti tuota teeskentelyä pitää vaan jatkaa.
Oon käyttänyt Apottia työkseni noin 3 vuotta ja sairaanhoitaja olen. Se on potilastietojärjestelmä siinä missä muutkin. Apotissa hyvää on näkyvyys erikoissairaanhoito-perusterveydenhuolto, mikä parantaa ennen kaikkea potilasturvallisuutta. Kun nähdään että toisella puolella on jo tietyt asiat tehty ja tutkittu. Lisäksi Apotti päivittyy, tulee uusia ominaisuuksia. Potilas saa hoitavaan tahoon kätevästi ja nopeasti yhteyden Maisan kautta. Minua suorastaan kauhistuttaa ajatus että järjestelmiä olisi 41 kuten Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on.
Hieman ehkä kuitenkin taas liioiteltua. Hyvinhän nuo nuoremmat lääkärit pärjäävät siinä missä me muutkin ammattiryhmät tuon Apotin kanssa. Suurimmat valittajat ovat vanhemmat lääkärit, joiden ilmeisesti oppimiskyky tai ainakin sen halu on minimissään. Sairaanhoitajat käyttävät suurimmaksi osaksi Apottia kokopäivän työssään eivätkä valita. Valittaminen johtuu siitä, ettei osata käyttää ohjelmaa, ei haluta opiskella käyttöä tai työn raskaus on kadottanut motivaation kaikkeen. Tämä on se syy. Itse käytän oikein sujuvasti Apottia eikä minulla ole hankaluuksia vaikeissa kohdissa etsiä vastauksia ohjeista tai kysyä neuvoa tukihenkilöiltä.
Kaikkein suurin ongelma on siinä, että valtaosa narinasta ovat vain tarinoita, joku kertoi, kaveri, tuttu sanoi jne. Omakohtaista kokemusta on hyvin vähän tai ei laisinkaan. Jos joku on niin tyhmä, että kuvittelee oppivansa soittamaan pianoa kahdessa kuukaudessa tai puolessa vuodessa, on todella typerä. Ei se ole pianon vika, jos soittaja on huono eikä motivoitunut tai laiska.
Vierailija kirjoitti:
Oon käyttänyt Apottia työkseni noin 3 vuotta ja sairaanhoitaja olen. Se on potilastietojärjestelmä siinä missä muutkin. Apotissa hyvää on näkyvyys erikoissairaanhoito-perusterveydenhuolto, mikä parantaa ennen kaikkea potilasturvallisuutta. Kun nähdään että toisella puolella on jo tietyt asiat tehty ja tutkittu. .[/quote
Sehän se ongelma on, kun perusterveydenhuollon tekstit eivät näy, edellenkään. Ei kaikki kaupungit ole ottanut Apottia käyttöön Husin alueella.
Kyseinen emeritusproffa on ollut eläkkeellä kauan eikä ole itse käyttänyt Apottia. Motiivia moisen mututiedon perusteella julkisuudessa avautumiselle voi vaan ihmetellä.