Kuinka nuorelle e-pillerit kuukautisten vuoksi?
Niin, kuinka nuorelle tytölle lääkärit ovat e-pillerit määränneet hoidoksi hankaliin kuukautisiin? Voiko nuorikin syödä niitä liuskoja useamman peräkkäin? Yritin googlailla asiaa ja ilmeisesti pillereille ei ole ikärajaa, mutta entä käytännössä?
Kommentit (18)
Itselle määrättiin koviin kipuihin ja runsaaseen vuotoon jo 12 vuotiaana. Sillon ei tainnut olla vielä valmisteita joita olisi saanu syödä monta liuskaa putkeen ja valmisteiden välillä on vieläkin eroja.
En suosittele, lääkkeissä voi aina olla haittavaikutuksia. Jopa niin, etteivät ne ole haittavaikutuksettomia.
Lääkkeet on "helppoja". Etsikää mieluummin jotain luonnollista keinoa ja menetelmää.
Lääkäri määrää pillerit ja osaa kyllä kertoa. Sillä montako liuskaa peräkkäin syödään, ei ole mitään terveydellistä merkitystä.
Varatkaa aika ja kertokaa oireet, lääkäri ehdottaa ratkaisuja. E-pillerit on yleensä se helpoin ja terveellisin vaihtoehto.
Nuorin Suomessa e-pillereiden vuoksi kuollut on ollut 16-vuotias.
Jos on aurallista migreeniä, e-pillereitä ei voi käyttää.
Kiva, kun kultaisella 90-luvulla tästä ei puhuttu, vaan minä aurallista migreeniä poteva söin e-pillereitä vuosikausia teininä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määrää pillerit ja osaa kyllä kertoa. Sillä montako liuskaa peräkkäin syödään, ei ole mitään terveydellistä merkitystä.
Varatkaa aika ja kertokaa oireet, lääkäri ehdottaa ratkaisuja. E-pillerit on yleensä se helpoin ja terveellisin vaihtoehto.
Paitsi jos olet se joka saa veritulpan ja vammaudut tai jopa kuolet.
https://www.hs.fi/elama/art-2000007636436.html
https://www.hs.fi/elama/art-2000007636436.html
Lukiolaisen sydän pysähtyi e-pillereiden vuoksi
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/ab23f08d-70f7-43f3-8860-b0b59…
Varasin ajan 17v tyttärelleni yksit. gynelle. Hänellä oli runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Hoidoksi aloitettiin e-pillerit. Samalla myös näppyinen iho parantui.
Käytännössä kannattaa mennä lääkäriin kysymään asiaa :) Kyllähän lastenkin kivuille jotain on tehtävä.
Mitä tarkoittaa hankalat kuukautiset? Paljon kipua vai runsasta vuotoa?
Ihan tavallinen tulehduskipulääke kuten Burana auttaa paitsi kipuun myös vähentämään vuodon määrää. Buranaa voi hyvin tarvittaessa syödä parina päivänä kuusta.
Jos se ei ole riittävä apu (kivun tai vuodon määrän vuoksi), olisi hyvä hakea apua. Voit varata ajan terveyskeskukseen tai kertoa asiasta koulun terveydenhoitajalle.
Minä en itsekään niitä vapaaehtoisesti söisi sivuvaikutusten vuoksi, niin miksi sitten teini-ikäisille lapsille..
Tyttö sai 15vuotiaana, kun oli kivuliaat kuukautiset. Hällä myös migreeniä, joten minipillerit olivat ainoat, joita suositeltiin. Ei poikaystävää tms vuelä tuolloin
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa hankalat kuukautiset? Paljon kipua vai runsasta vuotoa?
Ihan tavallinen tulehduskipulääke kuten Burana auttaa paitsi kipuun myös vähentämään vuodon määrää. Buranaa voi hyvin tarvittaessa syödä parina päivänä kuusta.
Jos se ei ole riittävä apu (kivun tai vuodon määrän vuoksi), olisi hyvä hakea apua. Voit varata ajan terveyskeskukseen tai kertoa asiasta koulun terveydenhoitajalle.
Meillä ei Burana auttanut kipuihin yhtään. Terkkari itse suositteli minipillereitä.
Antakaa niitä pillereitä jos itse pyytää, kivut rajoittaa joskus paljon elämää, on myös vaihto että nuori tarvitsee oikeasti ehkäisyä mutta ei kehtaa kertoa.
Itse aloitin, kun olin 12v. Ihan kipujen takia aloitin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on aurallista migreeniä, e-pillereitä ei voi käyttää.
Kiva, kun kultaisella 90-luvulla tästä ei puhuttu, vaan minä aurallista migreeniä poteva söin e-pillereitä vuosikausia teininä.
Minäkin söin 2010 vuodesta 2019 vuoteen asti, kunnes eräs terveydenhoitaja tajusi sanoa reseptiä uusiessani, etten saisi edes syödä e-pillereitä aurallisen migreenin takia. Sitten lopetin ja vaihdettiin kierukkaan.
Kaikissa lääkkeissä on riskejä, mutta niin on myös raskauksissa ja kamalissa kivuissa. Eikös 10-vuotiaat saa jo itse päättää omaan terveyteensä liittyvistä asioista?
Yleensä kokeillaan muut keinot ensin. Teineilläkin on ollut vakavia veritulppia pillereiden vuoksi.