Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nuorelle e-pillerit kuukautisten vuoksi?

Vierailija
05.10.2021 |

Niin, kuinka nuorelle tytölle lääkärit ovat e-pillerit määränneet hoidoksi hankaliin kuukautisiin? Voiko nuorikin syödä niitä liuskoja useamman peräkkäin? Yritin googlailla asiaa ja ilmeisesti pillereille ei ole ikärajaa, mutta entä käytännössä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kokeillaan muut keinot ensin. Teineilläkin on ollut vakavia veritulppia pillereiden vuoksi.

Vierailija
2/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle määrättiin koviin kipuihin ja runsaaseen vuotoon jo 12 vuotiaana. Sillon ei tainnut olla vielä valmisteita joita olisi saanu syödä monta liuskaa putkeen ja valmisteiden välillä on vieläkin eroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele, lääkkeissä voi aina olla haittavaikutuksia. Jopa niin, etteivät ne ole haittavaikutuksettomia.

Lääkkeet on "helppoja". Etsikää mieluummin jotain luonnollista keinoa ja menetelmää.

Vierailija
4/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrää pillerit ja osaa kyllä kertoa. Sillä montako liuskaa peräkkäin syödään, ei ole mitään terveydellistä merkitystä. 

Varatkaa aika ja kertokaa oireet, lääkäri ehdottaa ratkaisuja. E-pillerit on yleensä se helpoin ja terveellisin vaihtoehto. 

Vierailija
5/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin Suomessa e-pillereiden vuoksi kuollut on ollut 16-vuotias.

Vierailija
6/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aurallista migreeniä, e-pillereitä ei voi käyttää.

Kiva, kun kultaisella 90-luvulla tästä ei puhuttu, vaan minä aurallista migreeniä poteva söin e-pillereitä vuosikausia teininä.

Vierailija
7/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määrää pillerit ja osaa kyllä kertoa. Sillä montako liuskaa peräkkäin syödään, ei ole mitään terveydellistä merkitystä. 

Varatkaa aika ja kertokaa oireet, lääkäri ehdottaa ratkaisuja. E-pillerit on yleensä se helpoin ja terveellisin vaihtoehto. 

Paitsi jos olet se joka saa veritulpan ja vammaudut tai jopa kuolet.

https://www.hs.fi/elama/art-2000007636436.html

https://www.hs.fi/elama/art-2000007636436.html

Vierailija
8/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen sydän pysähtyi e-pillereiden vuoksi

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/ab23f08d-70f7-43f3-8860-b0b59…

Vierailija
9/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan 17v tyttärelleni yksit. gynelle. Hänellä oli runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Hoidoksi aloitettiin e-pillerit. Samalla myös näppyinen iho parantui.

Vierailija
10/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kannattaa mennä lääkäriin kysymään asiaa :) Kyllähän lastenkin kivuille jotain on tehtävä.

Vierailija
11/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa hankalat kuukautiset? Paljon kipua vai runsasta vuotoa?

Ihan tavallinen tulehduskipulääke kuten Burana auttaa paitsi kipuun myös vähentämään vuodon määrää. Buranaa voi hyvin tarvittaessa syödä parina päivänä kuusta.

Jos se ei ole riittävä apu (kivun tai vuodon määrän vuoksi), olisi hyvä hakea apua. Voit varata ajan terveyskeskukseen tai kertoa asiasta koulun terveydenhoitajalle.

Vierailija
12/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itsekään niitä vapaaehtoisesti söisi sivuvaikutusten vuoksi, niin miksi sitten teini-ikäisille lapsille..

Vierailija
13/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö sai 15vuotiaana, kun oli kivuliaat kuukautiset. Hällä myös migreeniä, joten minipillerit olivat ainoat, joita suositeltiin. Ei poikaystävää tms vuelä tuolloin

Vierailija
14/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa hankalat kuukautiset? Paljon kipua vai runsasta vuotoa?

Ihan tavallinen tulehduskipulääke kuten Burana auttaa paitsi kipuun myös vähentämään vuodon määrää. Buranaa voi hyvin tarvittaessa syödä parina päivänä kuusta.

Jos se ei ole riittävä apu (kivun tai vuodon määrän vuoksi), olisi hyvä hakea apua. Voit varata ajan terveyskeskukseen tai kertoa asiasta koulun terveydenhoitajalle.

Meillä ei Burana auttanut kipuihin yhtään. Terkkari itse suositteli minipillereitä.

Vierailija
15/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa niitä pillereitä jos itse pyytää, kivut rajoittaa joskus paljon elämää, on myös vaihto että nuori tarvitsee oikeasti ehkäisyä mutta ei kehtaa kertoa.

Vierailija
16/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin, kun olin 12v. Ihan kipujen takia aloitin.

Vierailija
17/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aurallista migreeniä, e-pillereitä ei voi käyttää.

Kiva, kun kultaisella 90-luvulla tästä ei puhuttu, vaan minä aurallista migreeniä poteva söin e-pillereitä vuosikausia teininä.

Minäkin söin 2010 vuodesta 2019 vuoteen asti, kunnes eräs terveydenhoitaja tajusi sanoa reseptiä uusiessani, etten saisi edes syödä e-pillereitä aurallisen migreenin takia. Sitten lopetin ja vaihdettiin kierukkaan.

Vierailija
18/18 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa lääkkeissä on riskejä, mutta niin on myös raskauksissa ja kamalissa kivuissa. Eikös 10-vuotiaat saa jo itse päättää omaan terveyteensä liittyvistä asioista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan