Vaivana T4V- kilpirauhashormonin lasku. Lääkkeellä ei vastetta. Mitä tehdä?
Harmittaa kun olen vuosia kamppaillut kilpirauhasen ongelmien vuoksi.
Syön thyroxinia 125-150 mikrog. Ennen määrät ovat olleet pienempiä ja nostettu lähes säännöllisesti annostusta koska oireet ovat olleet sen mukaiset.
Pahimpina kausina hädin tuskin pystyn puhumaan selvästi(sössötän), unohdan sanoja ja ajatus katkee kesken lauseen, olen myös todella maassa ja hajamielinen. Olen ihan kuutamolla ja väsynyt tuolloin.
Normaalisti tai no hyvinä kausina olen ihan normaalin oloinen ja puhun selvästi ja muisti parempi. Väsymyksestä kuitenkin kärsin aina ja olen rakentanut elämäni niin, etten liikaa rasitu ja että nukun kunnon yöunet - muuten olen aivan mössöä aivokapasiteetiltani.
Rautaa syön kuureina joskus koska koen, että se helpottaa oloani. Pari kuukautta sitten oli yksi paha vaihe takana ja otin kuurin. Se helpottikin. Minulla oli vuosia sitten ferrit arvo n. 30. Söin hetken rautaa ja kierukan otin runsaisiin kuukautisiin pari vuotta sitten.
Hb on nyt 153, joten todellakaan lääkäri ei varmasti aio varastojani tutkia.
Nyt tsh on hyvä 0,91 ja t4v laskenut lääkityksestä huolimatta, on nyt 13,5. Tänään tulokset saanut.
Eihän nuo huonot arvot sinällään ole mutta vuosien jälkeen vieläkään ei ota noustakseen. Puolivuotta sitten t4v oli 14. Sitä ennen samaa lukua. Parhaimmillaan on ollut ehkä nippanappa 15.
Ruokavalioo kun noudatan, voin paremmin. En kuitenkaan laihdu kovin helposti vaikka yritän jatkuvasti. Etenkin kun olen vuodessa lihonut yli 10 kg - oli hirveä stressi ja lihoin. Stressi vaikuttaa minuun erittäin vahvasti eri tavoin.
Kilot ovat tiukassa ja sekin hieman harmittaa, olenhan vasta alle 30v.
Olisiko jotain tietoa teillä? Mitä kohti tässä pitäisi mennä. Koskaan ei ole otettu muita kilpirauhasarvoja kuin tsh ja t4v.
Kommentit (9)
Ota yhteyttä rautatohtoriin. Oireesi kuulostavat juurikin raudanpuutokselta, joka voi olla vaikka hemoglobiini olisi hyvä.
Mulla aloitettiin lääkitys tammikuussa.Tuo t4v oli 9.Koskaan en ole tavannut lääkäriä.Lääkitys on edelleen puolikas tabletti aamulla.Nyt loppukesästä tuo arvo oli 11 ja hoitaja sanoi ,että lääkäri käski jatkaa samalla annostuksella.Paino ehkä lähtennyt vähän laskuun ja unen laatu parempi.Sattui vaan niin ,että hoitaja kysyi milloin olet ollut lääkärin vastaanotolla ? Vastasin en koskaan.Kysyi Mikset ??? No olin kun ei ole annettu aikaa.Sanoin en tajua missä se arvo pitää olla ja muutenkin olisi ollut kiva jutella kasvotusten.Sivu oireena tulee välillä niitä muljahtelua ja välilyöntejä.Nyt olisi kiva tietää missä tuo t4v on hyvä.
Endolle ajattelin ehkä jos lääkärissä en saa kummempaa apua - paitsi taas lääkityksen muuntelua. Tätä kun on jatkunut jo useita vuosia.
-ap
Kuulut luultavasti siihen ryhmään, joilla nelonen ei muutu kunnolla kolmoseksi, jolloin oireet eivät poistu vaikka annosta kuinka nostettaisiin. Tarvitset joko eläinperäisen lääkityksen, jossa kaikki kilpirauhashormonit, taikka purkista myös T3:sta.
Tuolla ferritiinillä voi hyvinkin olla raudanpuutosoireita. Etkö voisi itse mittauttaa ferritiinin, ei maksa paljon? Sitten apteekista rautaa, jos ferritiini on alle 50. Suosittelen Sideralia kokeilemaan, imeytyy valtavan hyvin ja on hyvin siedetty. Lisäksi rautaa kapselissa vain 30 mg, niin ei ole vaarallista syödä pari kuukautta. Sitten käyt ottamassa kontrolliarvot.
Runsaat kuukautiset saattavat syödä varastorautaa, ei vain hemoglobiinissa näy, mutta olossa tuntuu. Lääkäri Ilona Ritolan mukaan huonot rauta-arvot voivat vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan myös. Jos lääkitys ei kerran pure, lähtisin kokeilemaan tämän reitin. Yksi vaihtoehto on hakeutua raudanpuutteeseen erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, mutta aika turvallisesti voi tuollaisen omahoidonkin testata, jos ferritiini on noin matala, 30 vain.
Voi olla että tarvitset yhdistelmälääkityksen t3+t4, minulla on synteettiset valmisteet käytössä Medithyrox+liothyronin ja niillä voin paremmin kuin eläinperäisillä, joita käytin 9 v. Lääkäri kysyi, olisinko halukas vaihtamaan ne synteettisiin, koska eläinperäisillä on havaittu luuston haurastumista. Sanoin joo ja sain lähetteen yliopistosairaalan endokrinologille jossa arvoja säädettiin vuoden ajan annosta nostamalla tavoitetasoihin.
Ferritiinin voit tosiaan mittauttaa vaikka terveyskeskuksessa kun sanot, että maksat sen itse jos ei sitä korvata. Jos pääomia on niin n. 700 eurolla saat yksityisellä rautainfuusion suoraan suoneen, jolloin ferritiini nousee nopeasti sinulla varmaan yli sadankin jos lähtötilanne on 30.
:/?