Supisteluasiaa
Millaisten supistelujen takia olette jääneet sairaslomalle? Ei välttämättä loppuajaksi mutta ainakin viikoksi lepoon?Itselläni nyt kolmannessa raskaudessa yllättävän paljon supistuksia, kivuttomia. Aiemmissa ei juuri ollenkaan. Esimerkiksi aina kun lähtee autosta ajamisen jälkeen, vetää suppuun ja monissa muissa liikkumistilanteissa. Kuitenkin useita useita kertoja päivässä.
Shimeno 27+6
Kommentit (5)
...mutta mulla on supistuksia ollut jostain viikosta 15 asti. Alkuun muutamia päivässä ja sitten viikkojen 24-28 paikkeilla aika reippastikin, ehkä keskimäärin 20-30 päivässä. Ei kuitenkaan olleet tuolloinkaan kivuliaita, eivätkä tulleet säännöllisellä väliajalla. Olin kyllä jo varailemassa aikaa lääkärille tarkastukseen, mutta sitten supistukset hiukan helpottivat ja jäin tutkailemaan tilannetta. Nyt viikkoja kasassa 32 ja supistuksia tulee siihen alkuajan tahtiin, eli muutamia (ehkä 10) päivässä. Mä oon saanut sen käsityksen, että on ihan normaaliakin, että noilla +20 viikoilla saattaa supistella reippaamminkin, kun vauva ja kohtu ottavat kasvuspurttia. En siis itse ottanut asiasta isommin stressiä, mutta jos asia mieltä vaivaa, niin kannattaa käydä lääkärillä kohdunsuun tilanne tarkistuttamassa! Ja jos supistukset muuttuu kivuliaiksi, niin sittenhän ehdottomasti lääkäriin ja nopsaan!
Nythän sitä taas alkaa pikkuhiljaa jo niitä supistuksia kaipailemaan, hyvä vaan on jos kohtu treenailee tulevaa varten... Josko sitten helpottais tulevaa! Niin ja mulla on siis toinen raskaus menossa.
Hyvä kuulla vähän muiden kokemuksia. Mulle tämä supistelu tosiaankin on ihan uus juttu, koska 2 edellisessä ei juuri ollut edes harjoitussupistuksia. Mutta tämä raskaus on muutenkin ollut erilainen oman voinnin puolesta, ei mikään vetreä olo kuten edellisillä kerroilla. Ikäkin varmaan painaa;)...
Shimeno (rv 28 alkaa olla täynnä)
Minulla tässä toisessa raskaudessa supistelut alkoivat jo rv 15. Silloin oli kesäkuu. Samassa kuussa tuli myös tuhruvuotoa useampaan otteeseen, mikä sai ravaamaan pari ylimääräistä käyntiä neuvolassa tarkistuttamassa sydänäänet.
Sitten tuli heinäkuu ja kesäloma, jolloin supistelut vähenivät kovasti. Elokuun alussa sain päähäni tarkistuttaa, onko minulla jokin tulehdus. Bakteerivaginoosi löydettiin ja hoidettiin, mutta se ei ole vaikuttanut supistuksiin ainakaan vähentyvästi.
Ensimmäisen kerran olin sairaslomalla supistusten takia elokuun puolivälissä. Silloin Naistenklinikalla määrättiin viikko sairista. Muutama päivä ennen käyntiä supistuksia alkoi nimittäin tulla enemmän (jopa useampi tunnissa), ja ne alkoivat olla napakoita. Tähän mennessä ne eivät onneksi ole olleet kipeitä.
Sairasloman jälkeen ehdin olla töissä 1,5 viikkoa. Viime viikolla neuvolalääkäri määräsi viikon sairasloman, koska supistuksia alkoi tulla taas tiheästi ja pitkäkestoisina. Ensimmäinen tuli yleensä jo aamulla sängystä noustessa, lisäksi niitä tuli reippaasti kävellessä sekä töissä ihan istuessa. Lukumäärää en osaa arvioida, mutta kymmeniä niitä ehti tulla.
Minun piti lähteä töihin ylihuomenna, mutta eilen tuli vähän verta ja porhalsin taas Naikkarille. Siellä määrättiin sairis ensi viikon loppuun asti. Viikonloppumatka Eurooppaan kiellettiin myös.
Tähän asti supistukset eivät ole kyllä tehneet hallaa: kohdunkaulaa on reilut 3,5 cm jäljellä eikä kohdunsuu ole pehmennyt. Ulkosuu on sormella auki, mutta sisäsuu on tiukasti kiinni. Näin siis ainakin toistaiseksi. Voihan olla, että näin on vielä rv 42 asti....
Ekassa raskaudessa supistuksia jonkin verran, mutta niiden takia en joutunut olemaan poissa töistä. Esikoinen syntyi rv 35, joten ilmeisesti senkin takia minulle on kyllä määrätty aika herkästi sairaslomaa. Neuvolalääkäri sanoi, että jossain vaiheessa sairasloma määrätään äiitysloman alkuun saakka. Mielelläni olisin töissä, mutta vauvan hyvinvointi tietenkin on etusijalla.
Tässä toisessa raskaudessa on supistellut rv 18+ lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti. Useita suppareita päivässä, välillä napakampia, välillä vain mahan kovettumista. Istuminen etenkin laittaa supistamaan. Koska supparit ei ole tehneet yhtään mitään alapäässä, niin niiden takia ei tarvinnut sairalomaa hakea.
Nyt rv 32+3 ja sairaslomalla selän takia.
olen ollut kummassakin sairaslomalla jo ennen rv 20 kun kivuttomia supistuksia tuli säännöllisesti eli noin 10min välein. Toisella kertaa syyksi löytyi virtsatieinfektio. saikkua siis suunnilleen viikko ja lepo(+vti-lääkkeet) aikaan sai sen, että supparit loppuivat.
Nyt kolmannessa pitkin matkaa supistellut epäsäännöllisen säännöllisesti, mutta siitä syystä en ole saikkua hakenut. Kun siis eivät ole tiheitä, eikä säännöllisiä vaan suunnilleen 10/vrk. Kohdunsuun tilanetta on toki tarkastettu eli jos alkaa kovasti aueta, niin lepo on paikallaan. Kohdun ulkosuu mulla on ollut sormelle auki rv 27 tienoilta, mutta se on ihan normaalia uudelleensynnyttäjälle.
Kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne, jos paljon supistelee mutta käsittääkseni alle 10 kivutonta supistusta vuorokaudessa on vielä ihan ok.
Mayella rv 35