Milloin keittiöstä tuli sesongin mukaan uusiksi laitettava kulutustuote?
Miksi kaikki laittavat nyt uudet keittiöt parin vuoden välein?
Tuntuu, että nykyään kaikilla on vastaremontoidut hifistelykeittiöt rostereineen jne. Miksi?
Esim. tämä: http://www.tori.fi/uusimaa/Keittionkaapit_ja_hella_15801505.htm?ca=18&w=1
Annetaan ilmaiseksi keittiökaapisto ja vain 7 vuoden ikäinen hella. Kuvasta näkee, että keittiö on todella hyvässä kunnossa.
Hyvä puoli on tietysti se, että eivät ole laittamassa noita roskalavalle (paitsi varmaankin ovat, jos kukaan ei noita ota).
Minusta tämä on järkyttävää kerskakulutusta ja luonnonvarojen tuhlausta. Tämä on nyt levinnyt vaatteista kodinelektroniikan kautta kokonaisiin keittiöihin - siltä näyttää.
Ennen kun kotiin rakennettiin keittiö, sitä sitten myös käytettiin vuosikymmeniä.
Kerran pari viidessäkymmenessä vuodessa saatettiin vetää kaapinoviin uusi ajanmukaisempi maali ja samalla pinnat saivat uuden kiillon. Hella ja jääkaappi hankittiin, kun vanha hajosi (tämäkin muutaman kymmenen vuoden välein).
Uutta ilmettä eri vuodenaikoihin ym. saatiin verhoilla ym.
Mielestäni kuvan keittiö on neutraali siisti peruskeittiö, joka kestäisi aikaa. Mistä vetoa, että siihen suunnitellaan jotain "rouheaa" teräksistä ja "skandinaavista" sekä hankitaan laitteet, jotka ovat parin vuoden kuluttua rikkinaarmuuntuneet, digitaalinäytössä eivät enää näy kaikki numeroiden osat ja on taas aika hankkia uusi?
Jos moni yrittää muuten ajatella vähän ekologisemmin, miksi kuitenkin on OK vaihtaa täysin toimivia keittiöitä kokonaan uusiin muutaman vuoden välein?
Kommentit (14)
jo aika harva kait remppaa kovin usein. Ja ne jotka on rempanneet alle 10 vuotta vanhan keittiön, on tilanne jossa on ostettu asunto ja keittiö ei ole oman maun mukainen
" uunia ei ilmeisesti juurikaan ole käytetty. " eli ei ole tuo keittiö itselle tehty vaan jnkun edellisen asukkaan. Ymmärrän kyllä että uudessa kodissa haluaa keittiön, joka on tätä päivää. Ja haaskaustahan tuo ei ole koska menee kiertoon.
Kyllä mäkin laittaisin tuon keittiön uusiksi jos olisin tuon kämpän ostanut. Kyllä tuo on jo ainakin 20 vuotta vanha.
ei meillä ole 23 vuoteen mitään uusittu keittiössä, ja hyvää ruokaa on tullut joka päivä.
Olen ihmetellyt samaa. Näin tapahtuu usein asunnon oston yhteydessä, olen nähnyt myynnissä vastarakennetun asunnon keittiöitäkin.
Kyse on kuitenkin kodin kalleimmista neliöistä. Ymmärrän, jos keittiö uusitaan säästöillä, mutta sitä en ymmärrä, että lainarahalla uusitaan toimiva ja siisti. Mutta kukin tavallaan, ei ole minulta pois. Saatanpa joskus ostaa itselleni "uuden " keittiön tällaiselta ihmiseltä.
Mutta miksi se maku vaihtuu nykyään niin usein? Ja vieläpä kaikilla samanlaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 21:49"]
Mutta miksi se maku vaihtuu nykyään niin usein? Ja vieläpä kaikilla samanlaiseksi.
[/quote]
Sanopa muuta. Keittiöistä on tullut muodin statussymboleja samaan aikaan, kun perheet syövät ja tekevät ruokaa kotonaan yhä vähemmän. Aikuiset syövät työpaikkalounaan ja lapset kouluss tai pk:ssa.
Miksei voisi olla niin kuin Saksassa - kun muutat asuntoon, teetät uuden keittiön (koska edellinen asukas ottaa keittiön mukaansa / purkaa pois). Olisi paljon parempi, kun saisi heti muuttaessa mieluisensa keittiön eikä tarvitsisi rueta remppaamaan ehkä juuri laitettua keittiötä (edellisen asukkaan maulla rempattu tietysti).
No kyllä mä olisin vaihtanut tosta vetimetkin. Hrr.
Jokainen haluaa itsensä näköisen keittiön. Tuo linkin keittiö on ruma ja varmasti vanhempi, mitä vuodelta 2007, sillä silloin uudet keittiöt olivat jo nykyaikaisempia. Kuvan keittiössä on kamala kaakeli, jostain 90-luvulta? Keittiökaappien puiset ovenkahvat kielivät myös keittiön korkeasta iästä, puhumattakaan ovien urista.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 21:49"]Mutta miksi se maku vaihtuu nykyään niin usein? Ja vieläpä kaikilla samanlaiseksi.
[/quote]
20 vuoden välein = usein?
Linkki ei näy, mutta samaa olen ihmetellyt ja sitä, miten kellään on varaa moiseen!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 22:08"]
No kyllä mä olisin vaihtanut tosta vetimetkin. Hrr.
[/quote]
Vetimet vaihtamalla pelkästäänkin saa paljon uutta ilmettä...
Niin, itse olisin kyllä ekana vaihtanu tuon hellan induktioon, lisäksi olisin vaihtanu tuon välitilan laatan ja mahdollisesti lisännyt laatikoita ala-osiin.
Mutta jos maksaa 200000 kaksiosta niin ehkäpä siihen sitten täytyy saada maun mukainen keittiö. Eiköhän nuo vanhat jollekin kelpaa.