Lapsiperheen eteisessä oli 60 kenkäparin aiheuttama kaaos, sitten ongelman löydettiin helppo ratkaisu
Nelihenkisen suurperheen kenkäkaaokseen kyllästynyt ja uupunut perhe tajusi että ihminen tarvitsee vain yhdentoista kenkäparin käyttöönsä. Perheen kenkien vähentäminen on helpottanut eteisen pitämistä järjestyksessä ja puhtaanapito. Sen myötä he ovat nyt myös oppineet että vähemmän on enemmän. Apua perhe sai sisustamisen asiantuntija Maire Haarlalta, joka kutsuttiin apuun ratkaisemaan perheen kenkäkaaos:
Kommentit (34)
Nuo siis tarvitsivat jonkun palkatun kertomaan niille itsestäänselvyyden.
Ihmisten kuulee usein valittavan "meillä on ihan liian vähän säilytystilaa!". Ei ole. On vaan ihan liikaa tavaraa.
Meillä on jokaiselle oma hylly 120cm johon mahtuu kaksi riviä kenkiä eli noin 12 Paria, se riittää / kausi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuulee usein valittavan "meillä on ihan liian vähän säilytystilaa!". Ei ole. On vaan ihan liikaa tavaraa.
Eli sulla ei ole yhtään kaappia, komeroa, lipastoa eikä hyllyä. Ok, mutta miten se on sulta pois, jos muilla on?
Nelihenkinen perhe ei kyllä ole suurperhe. Itse luulin, että kyseessä on joku kymmenhenkinen perhe, jolla jokaisella on kuudet kengät eteisessä. Olin tulossa kertomaan, että eteiseen tarvitsee varmasti vain yhdet tai kahdet kengät per nenä, muita kenkiä voi säilyttää jossain toisaalla.
11 paria per nuppi on kyllä edelleen aivan järkky määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kun palkataan ulkopuolinen tekemään siivous, järjestely ja tavaroiden karsinta niin ei tule perheen kesken riitaa siitä mikä tavara heitetään pois ja mikä säilytetäön kun sen päättää nyt ulkopuolinen taho.
Minun nuoruudessani oli kenkätelineet.
Ihmettelen että mihin perhe tarvitsee noin paljon kenkiä? Meidän perheessämme ei asu kuin kolme henkeä, mutta ei meillä ole kuin yhteensä kolme paria kenkiä. Eli yksi pari per nuppi ja se riittää hyvin. Kertaakaan ei ole ollut tarve useammalle kengälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että mihin perhe tarvitsee noin paljon kenkiä? Meidän perheessämme ei asu kuin kolme henkeä, mutta ei meillä ole kuin yhteensä kolme paria kenkiä. Eli yksi pari per nuppi ja se riittää hyvin. Kertaakaan ei ole ollut tarve useammalle kengälle.
Et varmaan ihan tosissasi ole. Vai ovatko ne yhdet kengät kesäsandaalit, lenkkarit, juhlakengät, talvikengät, kumisaappaat vai sisäpelikengät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun palkataan ulkopuolinen tekemään siivous, järjestely ja tavaroiden karsinta niin ei tule perheen kesken riitaa siitä mikä tavara heitetään pois ja mikä säilytetäön kun sen päättää nyt ulkopuolinen taho.
"Ei ne tota laajakuva töllöö tarvii, jätetään kimble tilalle."
7, no ei ole.
-lenkkeily lenkkarit
-vaelluskengät
-paremmat lenkkarit
-toiset eriväriset paremmat lenkkarit
-tyylikkäät loaferit
-helpot pihakengät
-nilkkurit mustat
-nilkkurit vaaleat
-kumisaappaat
-matalapohjaiset saapikkaat
-3xkorkeakorkoiset saapikkaat
Siinä on mun tän hetken kengät, erikseen on talvi/kevät ja kesäkengät ja juhla ja arkikorkokengät.
Yhteensä kaiken kaikkiaan mulla on erilaisia kenkiä jotain 155kpl.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin suomalainen omistaa yli 50 jalkineparia, kun monot, luistimet yms lasketaan.
Siis aktiivikäytössä ja varastossa olevat kotona.
Tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Nelihenkinen perhe ei kyllä ole suurperhe. Itse luulin, että kyseessä on joku kymmenhenkinen perhe, jolla jokaisella on kuudet kengät eteisessä. Olin tulossa kertomaan, että eteiseen tarvitsee varmasti vain yhdet tai kahdet kengät per nenä, muita kenkiä voi säilyttää jossain toisaalla.
Nykyisin kaksilapsinen perhe on suurperhe. Se on tuplasti suurempi lapsimäärä kuin ei-lestadiolaisten kantasuomalaisten keskimääräinen lapsiluku eli 1,0.
Suositus on noin 14 paria kenkiä per henkilö: https://www.terveyskirjasto.fi/tju00281
Näin saa joka säälle sopivat popot, käytössä kastuneet saavat kuivahtaa kunnolla, ja tulee vaihtelua jaloille.
Meillä on kolme lasta ja vanhemmat päälle. Kenkiä yhteensä eteisessä ehkä 15 paria ja kauden ulkopuolella pidettävät kengät ovat varastossa. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis käytätte samoja kenkiä ympäri vuoden sekä helteillä että pakkasilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin suomalainen omistaa yli 50 jalkineparia, kun monot, luistimet yms lasketaan.
Siis aktiivikäytössä ja varastossa olevat kotona.
Tutkittu juttu.
Tarvitseeko jokainen suomalainen nyt välttämättä omat monot ja sukset tai omat luistimet? Tai sisäpelikengät? Joku parikymppiä urheiluvälineistä per tunti ei ole paha vuokra, sillä noita urheiöujalkineita voi käyttää sen tunnin ajan. Harva suomalainen kuitenkaan urheilee 24/7 niin että urheiöujalkineita tarvittaisiin ympäri vuoden ja monta tuntia päivässä.
Mulla on 32 paria kenkiä. Sisältää kaiken: varvastossuista huopikkaisiin.
3 tai 4 paria on vähän puristavia mutta en henno heittää pois.
Pidän esillä vain kauden kengät. Kesäkengät just putsasin ja pakkasin säilöön.
Meillä puolitettiin ongelma ja heitettiin kaikki vasemman jalan kengät kierrätykseen.