Onko teillä tavoitteita lastenkasvatuksessa?
Aloin miettiä miten monella on tavoitteita lasten kasvatuksessa.
Itselläni on kaksi aikuista lasta ja yksi alakouluikäinen.
Olen aina miettinyt tarkkaan mitä haluan lapsilleni opettaa ja miten toivon heidän selviytyvän aikuisena elämästä.
Opetan selviytymään esim. Selviytymään vaikeista tilanteista, menemään epämukavuusalueelle, olematta nirsoilematta ruuasta yms.
Silti olen aina lasteni turvana ja puolustan heitä viimeiseen asti.
Lapsen henkilökohtaiset ominaisuudet pitää tietysti ottaa huomioon.
Millasia tavoitteita teillä muilla on vai menettekö vaan virran mukana?
Millaisia
Kommentit (8)
Kasvattaa sellainen lapsi, joka ei v-tuta minua ja muita ja pystyy elämään tässä yhteiskunnassa suhteellisen onnellisena.
Sen toivoisin onnistuvani opettamaan, että osaisi rahaa järkevästi käyttää ja sitä kautta saisi vapautta elämäänsä.
Toinen asia on se, että osaisi keskittyä siihen mikä milloinkin on olennaista.
Lapsista pitää tulla onnellisia, omatoimisia ja pärjääviä.
Tuo on myös mun "listalla" ei saa kiusata muita ja pitää aina uskaltaa puolustaa heikompaa.
Perheen yhteisiin tehtäviin olen myös opettanut osallistumaan pienestä pitäen. Roskiset ei tyhjene itsekseen eikä mökkireisuilla tavarat pakkaudu itsestään.
Tietysti mennään ikäkertoimen mukaan, ja leikki on kuitekin aina lapsen työtä.
Ap
Tavoite on kasvattaa lapset niin että he pystyvät aikuisina kantamaan vastuun itsestään. Välillä se onnistuu huonommin ja toisinaan paremmin.
Kysyin näitä siksi koska tuntuu että lähipiirissä on perheitä joissa lapset saa tyyliin itse päättää mitä tekevät eikä vanhemmilla ainakaan minun silmääni ole minkäänlaista suunnitelmaa mitä lapsille tulisi opettaa ja milloin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa sellainen lapsi, joka ei v-tuta minua ja muita ja pystyy elämään tässä yhteiskunnassa suhteellisen onnellisena.
Saatanan luterilainen rotta. Toivon että löydyt roskiksesta kuolleena
Ai, kuten sinun puolisosi ja lapsesi?
Ei saa kiusata.
Ei saa valehdella.
Älä hermoile liikaa.
Kohtele kaikkia ihmisiä kunniottavasti.
Siinäpä ne tärkeimmät.