3 viikkoinen vauva ei nuku eikä viihdy hetkeäkään yksin :(
En saa tehtyä päivän aikana yhtään mitään! En nyt tarkoita että koti pitäisi olla tip top mutta en ehdi tekemään edes ruokaa. Ei tee hyvää syödä vaan jotain eineksiä mutta ei ole vaihtoehtoja. Vauva ei ole ollenkaan tyytyväinen. Sylissä vähän torkkuu pitkin päivää, huuto alkaa heti jos lasken makuulleen johonkin. Yöt nukkuu ihan ok, mutta silloin minäkin haluan nukkua enkä tehdä kotitöitä. Onko tämä normaali vauva? :( esikoinen kyseessä. Annan rintaa vähän väliä, mutta maito ei tunnu riittävän kun vauva jää aina kitisemään pitkänkin syötön jälkeen. Olen sitten antanut muutaman kerran päivässä korviketta ettei pienelle jäisi nälkä. Sen jälkeen on tyytyväinen ehkä 10 minuuttia kunnes taas huuto alkaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vauvat voivat viettää tunteja rinnalla, sille on oma sanakin; imetysmaratooni. Jos vauva kitisee rinnalta poistaessa, ei hän ole valmis. Viettämällä rinnalla aikaa hän ns. tilaa maitoa itselleen. Nälkään hän ei kuole, sitä seurataan neuvolassa. Jos tarjoat korviketta, haittaat todennäköisesti imetystäsi ja maidonnousuasi lisää. Imetyksen tuki ry on hyvä sivusto imetysasioiden opiskeluun.
Olen tehnyt neuvolan ohjeen mukaan syöttöpunnituksia ja maito ei vaan riitä. Lähes 2 tunnin syötön jälkeen ennätys on ollut 50 g eli 50 ml maitoa, useimmiten syöttöpunnituksissa tullut 20-40 ml. Ja sittenhän pitäisi kohta jo aloittaa uusi syöttö jos haluaa noudattaa 10-12 syöttöä päivässä ohjetta, mutta mitäs syötät kun rinnat on tyhjät? Pakkohan se on antaa lisämaitoa kun vauvalla on nälkä. Mä kyllä imetän, imetän ja imetän niin kuin imetysneuvojat hokevat, mutta en suostu pitämään vauvaa nälässä. Ap
Meillä samaa aiheutti refluksi ja maitoallergia. Mun maito ei sopinut, koska söin maitotuotteita. Kitinät loppui siihen paikkaan, kun saatiin närästyslääkettä (caviscon) ja maidottomaan korvikkeeseen resepti. Lopetin imetyksen kun ei siitä tullut mitään ja vauva oli oikein tyytyväinen korvikkeeseen. Refluksivauvoja pitää nukuttaa vähän kohotettuna, googlaa asiasta.
Meillä helpotti myös hirveästi vauvan kanssa päivärytmi, nukuttiin ja syötiin tiettyihin aikoihin ja aina illalla ns. cat napit vaunuissa lenkillä. Toimi loistavasti. En koskaan nukuttanut ulos, en halunnut, että oppii nukkumaan vain hytkyttämällä vaunuissa tai ulkona. Aina oma sänky, aina sama rytmi niin toimii ja on itselle paljon paljon helpompaa.
Vielä sellainen, että jos nyt tuntuu siltä että kaikki on ihan kamalaa ja et selviä, niin sen fiiliksen voi myös aiheuttaa raskauden jälkeinen masennus (baby blues). Itsellä baby blues loppui myös kun lopetin imettämisen ja hormoonit tasaantuivat.
Hyvä ettet kiduta vauvaa nälässä, vaikka imetysuskovaiset siihen painostaa. Korvike on ihan ok, varsinkin jos vauvasi suostuu syömään sitä ja rintaa molempia. Anna vaan surutta tarpeeksi ruokaa pienelle. Oletko kokeillut eri merkkiä jos mahakivut helpottaisi?
Mua ärsytti vauva-aikana neuvot, että nyt on tärkeää pesiä vauvan kanssa ihokontaktissa peiton alla. Voi kuinka mielelläni olisinkin mennyt edes hetkeksi makaamaan! Vaan mun vauva huusi pää punaisena jos mentiin sänkyyn tai sohvalle, koko ajan piti rampata ympäri kämppää kantaen vauvaa. Vain syödessään oli hiljaa. Tsemppiä ap!
Mulla helpotti heti, kun opin röyhtäyttämään kunnolla.
Vauva poikittain polven päälle, tuetta päätä, ettei roiku ihan kaksin kerroin. Eka kerran jälkeen nukkui 4 h yhteen pötköön ja kitinät ja rauhattomuus loppui, lun ilma pääsi ulos.
Toinen vaihtoehto on, että vauvalla on kielijänne,,jolloin imeminen on vaikeaa.
Lähipiirissö ko tapaus ja vasta lähes kolme vuotiaana lastenlääkäri huomautti ja ihmetteli, ettei oltu leikattu.
Ko lapsi oli muka ollut huono syömään ja vaati huomiota eli ruokaa koko vauva-ajan.
Oletko kokeillut olla muutaman päivän ilman korviketta?