Kilpirauhasarvoista
On tullut luettua niin monia kokemuksia siitä, että joku on kärsinyt vajaatoiminnasta, vaikka arvot ovat olleet viitealueella. Mutta tiedättekö, voiko liikatoiminnastakin kärsiä, vaikka arvot viite alueella?
Minulla on paljon liikatoiminnan oireita, vaikka arvot viitealueella (TSH 0,5 ja T4-V 17). Laihdun, vaikka syön kuin hevonen ja leposyke huitelee välillä taivaissa, jännityssykkeistä puhumattakaan. Olen myös muuttunut todella levottomaksi ja kärsimättömäksi, puhunkin paljon nopeammin kuin ennen. Minulla ei ole koko ajan kuuma, mutta saan sellaisia "kohtauksia", joiden aikana minulla on kuuma, vaikka olisin avoimen ikkunan ääressä.
Voiko kaikki kuitenkin liittyä kilpirauhaseen, vaikka arvot ok?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:27"]
Voi olla, että on siirtymässä liikatoiminnan puolelle. Ei vaan vielä näy arvoissa. Jos oot laihtunu paljon, niin thyroxin-annostus voi olla liian tuhti ja sitä pitäis pienentää.
[/quote]
Siis mulla ei ole ennen ollut mitään ongelmia kilpirauhasen kanssa.
TSH on hyvä olla 1-2. Sulla arvo jo kallistumassa liikatoiminnan puolelle. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:54"]
TSH on hyvä olla 1-2. Sulla arvo jo kallistumassa liikatoiminnan puolelle. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa.
[/quote]
TSH ei ole se jolla on merkitystä liikatoiminnassa, vaan T4V:llä joka ei ole lähelläkään liikatoimintaa noilla arvoilla.
voisko sulla olla kilpirauhasen tulehdus?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00666
Voi olla, että on siirtymässä liikatoiminnan puolelle. Ei vaan vielä näy arvoissa. Jos oot laihtunu paljon, niin thyroxin-annostus voi olla liian tuhti ja sitä pitäis pienentää.