Auttoiko laihtuminen nivelrikkokipuihisi? Jos asiasta kokemusta, niin kertoisitko
lähtöpainosi ja missä vaiheessa alkoi helpottamaan. Painonpudotusvauhti ja -metodi kiinnostavat myös. Kiitos etukäteen.
Kommentit (22)
Jos voin kysyä, niin mitä sulta leikattiin ja miten huonoksi tilanne oli mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut, leikkaus auttoi
eniten kipuja sormissa, tuskinpa laihdutus auttaa - glucosaminista ollut apua, mutta ei auta kaikilla eikä vaikutus ala heti
Eipä taida auttaa peukalonivelkipuihin ollenkaan.
Laihdutus auttaa myös käsien nivelkipuihin, vaikka se vähän uskomattomalta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos voin kysyä, niin mitä sulta leikattiin ja miten huonoksi tilanne oli mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Lonkat on leikattu. Pahimmillaan en pystynyt kävelemään kuin muutaman sata metriä. Ja tosiaan laihdutin 20 kg (tosin olin silloinkin vielä ylipainoinen) ja se ei auttanut lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida auttaa peukalonivelkipuihin ollenkaan.
On minulla peukalon tyvinivel parempi, vaikka syönkin lonkan takia ja nyt kun kokeilen sormien liikuttelua ihan asiasta tehden huomaan, että keskisormen ylempi nivel, joka on selvästi paksuuntunut, taipuu paremmin kuin aikoihin. Mutta kuten joku jo kirjoitti ei toimi kaikilla, minä syön sitä äyriäisistä valmistettua, en tiedä onko eroa kasvisversioon.
Voikohan liittyä nivelrikkoon? Noin kolme viikkoa on istumasta kävelemään lähtö tuntunut toisessa lonkassa ja pitänyt linkuttaa. Viime yönä oli ensimmäisen kerran leposärkyä. Ja nyt oikeastaan kipeä koko aika. Mitenhän aikaisessa vaiheessa näitä pitäis alkaa tutkituttamaan.
Minä olen menossa lonkkaleikkaukseen, kipua oli aluksi vain liikkeelle lähtiessä, mutta nyt kävellessäkin, portaiden kulkeminen ilman tukea ei enää onnistu, mutta leposärkyä ei esimerkiksi istuessa ei ole, makuullakin löytyy kivuttomia asentoja.
Millainen sun hoitoprosessi on ollut ja kauan oireillut?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen menossa lonkkaleikkaukseen, kipua oli aluksi vain liikkeelle lähtiessä, mutta nyt kävellessäkin, portaiden kulkeminen ilman tukea ei enää onnistu, mutta leposärkyä ei esimerkiksi istuessa ei ole, makuullakin löytyy kivuttomia asentoja.
Auttoi.
Laihdutin 48 kilosta 45 kiloon hiihtämällä ja ruokavaliomuutoksella.
T. Päivi R.
Kuntoutusta ja lihasharjoittelua oli alkuvaiheessa, en huomannut kyllä merkittävää apua. Vaivannut kymmenkunta vuotta ja itse pitkitinkin turhan kauan leikkauspyyntöä. Kirurgin arvio kesti viitisen minuuttia, kun oli jo niin huonossa kunnossa. Vaikka minulla on fyysisesti raskas työ, keksin vippaskonsteja, miten sain sen tehtyä, mutta nyt odotan kyllä leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Auttoi.
Laihdutin 48 kilosta 45 kiloon hiihtämällä ja ruokavaliomuutoksella.T. Päivi R.
Hän sanoi, että nivelrikko parani. Onko se mahdollista?
LIsään vielä tähän omaani. Mulla on fyysinen työ mielenterveysasiakkaiden kanssa, paljon fyysisiä tilanteita, kiinnipitoa ym. Nyt vähän jännittää alkaako olemaan tämän uravaiheen loppu... Istuskelua ei työpäivä paljon pidä sisällään eli tota liikkeelleähtökipua en ole hirveästi huomannut, mutta nyt kun särkee koko aika, ajatus täydestä työpäivästä hirvittää :(
Vierailija kirjoitti:
Voikohan liittyä nivelrikkoon? Noin kolme viikkoa on istumasta kävelemään lähtö tuntunut toisessa lonkassa ja pitänyt linkuttaa. Viime yönä oli ensimmäisen kerran leposärkyä. Ja nyt oikeastaan kipeä koko aika. Mitenhän aikaisessa vaiheessa näitä pitäis alkaa tutkituttamaan.
Ei se nivelrikko sieltä mihinkään parane vaikka laihduttaisit itsesi olemattomiin. Minulle vaihdetettiin lonkan tekonivel nivelrikon takia, olen ihan normaali painoinen.
Paranemisesta ei kai tässä ollutkaan kyse, vaan siitä, helpottaako ylipainon väheneminen kipuihin...
Vierailija kirjoitti:
Ei se nivelrikko sieltä mihinkään parane vaikka laihduttaisit itsesi olemattomiin. Minulle vaihdetettiin lonkan tekonivel nivelrikon takia, olen ihan normaali painoinen.
Ei, paheni. Nivelsiteet venyneinä, laihtuessa pääsivät liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Paranemisesta ei kai tässä ollutkaan kyse, vaan siitä, helpottaako ylipainon väheneminen kipuihin...
Vierailija kirjoitti:
Joo, tätä samaa on jankattu täällä aikaisemminkin. Nivelrikkoon helpottaa leikkaus. Ei kannata viirata leikkauksee menoa kovin pitkään, käy vielä niinkuin minulle että lonkka menee kuolioon, sitten se vasta kipeä onkin usko huviksesi ja mitkään kipulääkkeet eivät enää siinä vaiheessa auta....eikä helpota.
Ei vaikutusta. Ei myöskään ruokavalion muutoksilla eikä luontaistutteilla. Kuinka voisikaan.
Nivelrikko ja nivelreuma, oireet samankaltaisia?