Suuri tiskauskeskustelu!
Keskustellaan astioiden tiskaamisesta! Sekä käsi- että konetiskistä. Tiskiaine ja -väline suositukset jakoon! Kertokaa myös muita hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen! Ja tietenkin kysellä saa kaikkea aiheeseen vähänkin liittyvää!
Minä aloitan: Käytättekö tiskiharjaa vai sientä käsitiskissä?
Kommentit (37)
Tiskiharjalla pääasiassa pesen käsitiskit. Sienellä hankaan vain pinttyneempää likaa. Amerikkalaisia siivousvideoita YouTubesta katselleena ihmettelen usein, miksi niin harva siellä tuntuu käyttävän tiskiharjaa. Paljon parempi se minusta on kuin sieni.
Suurimman osan astioista tiskaan kyllä koneessa. Käsin lähinnä paistinpannut ja sellaiset astiat, jotka eivät koneeseen mahdu. Mulla on vain yksi tiskiallas ja niin pieni keittiö, etten tykkää jättää astioita roikkumaan altaaseen tai tasoille. Tiskiallasta tarvitsee muuhunkin kuin likaisten astioiden säilytykseen ja pöytätasolla ollessa ne vievät vain arvokasta työskentelytilaa ja tekevät koko keittiöstä epäsiistin näköisen. Sen takia pistän likaiset astiat aina suoraan koneeseen ja tiskaan pannut yms. käsin heti käytön jälkeen.
Pesuaineiden suhteen en ole merkkiuskollinen. Tällä hetkellä molemmat ovat Rainbow-merkkisiä. Käsitiskissä joku Aloe Vera tuoksuinen ja konetiskissä all in 1 tabletit.
1h+kissa kirjoitti:
Tiskiharjalla pääasiassa pesen käsitiskit. Sienellä hankaan vain pinttyneempää likaa. Amerikkalaisia siivousvideoita YouTubesta katselleena ihmettelen usein, miksi niin harva siellä tuntuu käyttävän tiskiharjaa. Paljon parempi se minusta on kuin sieni.
Suurimman osan astioista tiskaan kyllä koneessa. Käsin lähinnä paistinpannut ja sellaiset astiat, jotka eivät koneeseen mahdu. Mulla on vain yksi tiskiallas ja niin pieni keittiö, etten tykkää jättää astioita roikkumaan altaaseen tai tasoille. Tiskiallasta tarvitsee muuhunkin kuin likaisten astioiden säilytykseen ja pöytätasolla ollessa ne vievät vain arvokasta työskentelytilaa ja tekevät koko keittiöstä epäsiistin näköisen. Sen takia pistän likaiset astiat aina suoraan koneeseen ja tiskaan pannut yms. käsin heti käytön jälkeen.
Pesuaineiden suhteen en ole merkkiuskollinen. Tällä hetkellä molemmat ovat Rainbow-merkkisiä. Käsitiskissä joku Aloe Vera tuoksuinen ja konetiskissä all in 1 tabletit.
Asun Englannissa ja täällä on sama juttu, että lähes kaikki tuntuu käyttävän sientä harjan sijaan. Sitten se sieni jätetään vielä möyhimään likaisena kosteaan säilytyskippoon.
En omista tiskikonetta enkä pidä ajatuksesta, millaisia myrkkyjä siinä käytetään. Tiskaan enimmäkseen sienellä ja joskus tiskiharjalla. Tiskiaineessa on tärkeää tuoksu; inhoan perus-Fairyn hajua ja ostan yleensä vihreän omenan tuoksuista tiskiainetta, äskettäin olen löytänyt eukalyptuksentuoksuisen Fairy Extra Hygienen ja pidän myös siitä kovasti.
Tiskikoneeseen kaikki, jotka vähänkään sitä kestää. Lähinnä paistinpannut ja puiset kauhat pesen käsin Fairylla ja harjalla. Koneessa käytän Finish nappuloita. Ei ne minusta haise millekään. En itsekään siedä voimakkaita pesuaineiden hajuja.
Konetiskiaineena Kiilto-tabletit, ovat tosi tehokkaita ja tuoksuttomia. Nämä voi puolittaakin. Joskus ostin Fairy platinumia mutta niitä käyttäessä koko talo haisi ihan kauhealle ja tuntuu että sitä jää astioihin. Kauheaa myrkkyä.
Käsitiskiin harja ja vihreä Fairy.
Miten säilytätte tiskausvälineitä? Mulla harjat ja rätti roikkuu kuivauskaapin alla. Tiskiaineille, käsisaippualle ja sienelle on sellainen metallinen jaloillaan seisova kori, joka on ilmava kaikilta sivuilta. Altaan vieressä on kuivausmatto, johon pinoan käsin kuivattavat valumaan.
Tiskaan vain valurautapannun silloin kuin on pakko. Kaikki muu menee koneeseen. Tiskialtaan pesuun on harja.
Tiskikoneen hankinta olisi tullut liian kalliiksi. Syy: Ainut mahdollisuus olisi purkaa nykyiset kaapistot pois ja hankkia uudet. Vaan kun tämä talo on siltä ajalta, että mm. kaakeleissa ja laasteissa ym. rakennusmateriaaleissa on asbestia eli koko keittiön uusiminen vaatisi asbestipurkutyön. Helpointa hommata apk sitten, jos joskus ostan toisen asunnon.
Tiskaaminen on lempijuttuni, vaikka juuri siksi tyttöystäväni erosi minusta.
Halusin aina tiskata tiskit, jotka exäni oli jättänyt lavuaariin ja tiskipöydän ympärille. Eniten rakastin viimeistelyä, jossa sai siivita myös tiskipöydän ympäristön puhtaaksi ja kiiltäväksi.
Työvälineillä ei niin väliä, fairyn hedelmäpuutarha tjms. On lempi hajusteeni.
Tyttöystäväni kuitenkin masentui/ahdistui tiskaamisvimmastani, joten ilmoitti erosta.
Vierailija kirjoitti:
En omista tiskikonetta enkä pidä ajatuksesta, millaisia myrkkyjä siinä käytetään. Tiskaan enimmäkseen sienellä ja joskus tiskiharjalla. Tiskiaineessa on tärkeää tuoksu; inhoan perus-Fairyn hajua ja ostan yleensä vihreän omenan tuoksuista tiskiainetta, äskettäin olen löytänyt eukalyptuksentuoksuisen Fairy Extra Hygienen ja pidän myös siitä kovasti.
Ei tuo Fairykaan ihan myrkytöntä ole: According to Greenpeace, Fairy may also contain hormone-disrupting artificial musks, which are potential carcinogens and reproductive toxins both in people and wildlife- again.
Vierailija kirjoitti:
Miten säilytätte tiskausvälineitä? Mulla harjat ja rätti roikkuu kuivauskaapin alla. Tiskiaineille, käsisaippualle ja sienelle on sellainen metallinen jaloillaan seisova kori, joka on ilmava kaikilta sivuilta. Altaan vieressä on kuivausmatto, johon pinoan käsin kuivattavat valumaan.
Kuivauskaapin alaritilästä roikkuu tiskiharja ja tiskirätti. Käsitiskiaine on nätissä pumppupullossa altaan reunalla. Minä kuivatan siellä kuivauskaapissa käsitiskiastiat.
Käsisaippua, konetiskitabletit ja siivoussuihke ovat keittiön seinustalla olevassa "kirjahyllyssä", jossa on myös pastat, riisit, myslit, lasagnelevyt, kissanruuat, kahvit ja teet sievissä purkeissa ja laatikoissa. Valmista kaappitilaa täällä on niin minimaalisesti, että tällainen hyllysysteemi on pakollinen, vaikkei se mun lempijärjestelyni olekaan. Muuten toki tämäkin menettelee, mutta se käsisaippua olisi kätevämpi altaan reunalla. Se vaan ei siihen enää käsitiskiaineen lisäksi mahdu, joten saa olla sitten siinä hyllyssä. Tarvitsen käsitiskiainetta keittiössä kuitenkin useammin kuin käsisaippuaa, joten se tiskiaine on tärkeämpi olla heti käden ulottuvilla.
Kertokaas hei käsin tiskatessa sientä käyttävät, että miksi käytätte sitä mieluummin kuin tiskiharjaa? Millä tavalla pidätte sientä parempana? 🙂
Fairyn tiskivaahto on ihanaa. Sitä voi käyttää vaatteiden rasvatahroihinkin, toimii kuin junan vessa ja on riittoisaa.
Pesen käsin ja koetan pestä astiat suht nopeasti syötyäni. Likaiset astiat ympäri kämppää ei oo kivoja.
1h+kissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivauskaapin alaritilästä roikkuu tiskiharja ja tiskirätti. Käsitiskiaine on nätissä pumppupullossa altaan reunalla. Minä kuivatan siellä kuivauskaapissa käsitiskiastiat.
Käsisaippua, konetiskitabletit ja siivoussuihke ovat keittiön seinustalla olevassa "kirjahyllyssä", jossa on myös pastat, riisit, myslit, lasagnelevyt, kissanruuat, kahvit ja teet sievissä purkeissa ja laatikoissa. Valmista kaappitilaa täällä on niin minimaalisesti, että tällainen hyllysysteemi on pakollinen, vaikkei se mun lempijärjestelyni olekaan. Muuten toki tämäkin menettelee, mutta se käsisaippua olisi kätevämpi altaan reunalla. Se vaan ei siihen enää käsitiskiaineen lisäksi mahdu, joten saa olla sitten siinä hyllyssä. Tarvitsen käsitiskiainetta keittiössä kuitenkin useammin kuin käsisaippuaa, joten se tiskiaine on tärkeämpi olla heti käden ulottuvilla.
On mullakin käsin tiskattavat kuivauskaapissa kuivumassa, mutta niistä erikseen käsin kuivattavat on siinä kuivausmatolla valumassa, koska ne kuivaan heti kun kaikki tiskit on tiskattu. Siinä on viinilasit ja muut, joihin jää pisarajälkiä, jos saavat kuivua itsekseen kaapissa.
Hajusteeton Sonett- tiskiaine, ihan helvetin hyvä ja riittoisa. Huomaa kyllä astioiden ulkonäöstä ja raikkaasta hajusta, että puhdasta tulee.
Kookoskuituharja käytössä, sellainen vähän pitkulainen. Tykkään enemmän kuin pyöreästä tai perinteisen mallisesta. Mahtuu niiden pitkien juomalasien pohjalle.
Tiskaamisesta on tullut noiden myötä mukavampaa, tiskikonetta en omista.
Ottaa kuitenkin päähän, kun tiskipöytä on jatkuvasti vesiroiskeiden peitossa ja koko ajan saa olla pyyhkimässä rätillä. Jos tiedätte jonkun kivan mustan, kankaisen (imukykyisen) tiskirätin, vinkatkaa. Ja miksi en osaa tiskata ilman, että vettä valuu ja roiskuu pitkin poikin... :D
Puolitatteko konetiskitabletteja? Miksi? Eikö kannata käyttää jauhetta jos ei kokonaisia tabletteja viitti käyttää?
Tiskaaminen on ihanaa! Rakastan sitä tunnetta, kun saan upottaa kädet lämpimään tiskiveteen. Fairya pitää olla, muulla ei tiskit puhdistu ja Fairy sitä perinteistä tuoksua, ei mitään sitruuna/omenaällötyksiä.
Yleensä tiskaan sienellä, kun sillä saa kätevästi hinkattua samalla tiskipöydältäkin kaikki töhnät. Lopuksi tiskipöytä kuivataan mikrokuituliinalla, jotta ei jää ikäviä valumia.
Voisin alkaa vapaaehtoiseksi tiskariksi jollekin, ruokapalkalla ;)