Ahvenamaalle pelkällä ajokortilla matkustaminen
Vääntäisikö joku tyhmälle rautalangasta, kun en tajua: olen Suomen kansalainen, samaten alle 12v lapseni. Olemme lähdössä Turusta Ahvenanmaalle lautalla. Viking Linen sivuilla (https://www.vikingline.fi/valitse-matka/hyva-tietaa/henkilotodistus-pas… ) sanotaan matkustusasiakirjoista: "Varaudu ennen lähtöä siihen, että saatat joutua näyttämään voimassa olevan matkustusasiakirjan. Hyväksyttäviä matkustusasiakirjoja ovat passi ja kuvallinen henkilökortti."
Mutta kuitenkin kohdassa "Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi ja päinvastoin"
"Pohjoismaiden kansalaisilta ei vaadita passia, muilta matkustajilta voidaan vaatia passi. Kaikkien matkustajien on kuitenkin pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä voimassa olevalla henkilötodistuksella, esimerkiksi:
- Passi (kaikki kansallisuudet)
- Henkilökortti (Schengen-EU/EES-kansalainen)
- Ajokortti (Pohjoismaiden kansalaiset)
- Kuvallinen KELA-kortti (Pohjoismaiden kansalaiset), alle 15-vuotialle lapselle käy myös tavallinen kuvaton KELA-kortti
- Muukalaispassi
- Matkustusasiakirja pakolaiselle"
Eli pääseekö Ahvenanmaalle ihan yksinkertaisesti pelkällä ajokortilla ja lapsi kuvattomalla KELA-kortilla, vai vaaditaanko kuitenkin passi/henkilökortti matkustusasiakirjaksi?
Kommentit (7)
Suosittelen kuitenkin laivaa tai autolauttaa. Ajokortti voi olla vähän pieni siellä merenkäynnissä näin lokakuussa.
Ehhhehe ehe hee.
Ajokortti ei sinakaan pankissa ole todiste henkilöllisyydestä.
Pääsee ajokortilla ja lapselta riittää kelakortti
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuitenkin laivaa tai autolauttaa. Ajokortti voi olla vähän pieni siellä merenkäynnissä näin lokakuussa.
Ehhhehe ehe hee.
Tätä itsekin olin tulossa sanomaan.
Kesällä meillä onnistui ihan hyvin ajokortilla matkustaminen, meitä oli äiti ja kaksi kouluikäistä lasta (osaavat hyvin uida, toki oli pelastusliivit päällä kaikilla) mun ajokortilla. Muutaman kerran joku tippui ajokortin päältä, muuten meni hyvin koko matka.
Mutta merivesi on nyt niin kylmää, että en kyllä itse tähän aikaan vuodesta pelkällä ajokortilla lähtisi.
Ahvenanmaa on osa Suomea. Tuo sinun esimerkkisi koskee Ruotsiin asti jatkamista.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa on osa Suomea. Tuo sinun esimerkkisi koskee Ruotsiin asti jatkamista.
Tiedän tämän, ja omankin järjen mukaan Suomen rajojen sisällä ei pitäisi tarvita passia, mutta näistä risteilyistä ei aina tiedä 🙄 Jollekin Tallinnan läheisyydessä tapahtuvalle risteilyllekin tarvitsee passin vaikka laiva ei edes käy maissa. Mutta kun ylitetään valtion raja vaikka vain merellä hetkellisesti, niin passi kuulemma pitää olla.
Onko jollain ajankohtaista kokemusta?