Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattisiivoojat! Miten siivoatte kotinne?

Vierailija
03.10.2021 |

Kuinka usein siivoatte kotonanne ja mitä kaikkea otatte siivoamisessa huomioon? Käytättekö mieluummin imuria vai kuivamoppaatteko sillä lastasysteemillä, että laitatte lastan ympärille mikrokuituliinan tai vastaavan? Tuleeko molemmilla mielestänne yhtä hyvää jälkeä? Automaattisesti moni voi siis ajatella, että imuri olisi jotenkin helpompi ja parempi vaihtoehto, mutta onko se niin oikeasti? Toki se tuntuu ehkä helpommalta, mutta eikö se vaan käytännössä pyöräytä pölyt yläilmoihin helpommin verrattuna lastaan? Tuo lastasysteemi on ainakin varmaan allergiaperheeseen parempi?

Mitä aineita olette suosineet mihinkin (kylppäri, keittiön rasvat...)?

Ja tämä ei ole nyt mikään hölmö provo vaan oikeasti minua kiinnostaa tietää, että siivoaakohan joku ammattisiivooja hieman eri tavalla ja mitä kaikkea se huomioi omassa kotonaan. Toivoin samalla, että saisin täältä yllättäen jonkin kivan lisäniksin siivoiluun tai ehkä innostuisin kokeilemaan jotain ihan uutta siivoustököttiä. :D

PS. Teette arvokasta työtä!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattisiivoja itse, mutta tuntemani siivooja ostaa itse siivouspalvelun miehensä kanssa, koska ei halua vapaa-aikanaan siivota. Tämä täysin ymmärrettävää, kun tarkemmin ajattelee.

Vierailija
2/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan itse. Tiedän mikä on miten siivottu ja milloin viimeksi. Kotonani on keskuspölynimuri, joten sitä tulee käytettyä.

Jaan hommat useammalle päivälle ja pyrin tekemään työpäivien aikana, jotta vapaapäivillä voi vain olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ammattisiivooja. Hän pitää siivoamisesta ja hänen kotonaan on aina siistiä.

Hän imuroi lähes päivittäin, ei hänen kotonaan mitään pölyä pöllähtele. Pesee lattiat myös vähintään kerran viikossa, yleensä useammin.

Ei välitä kuivalastaustekniikasta itse, mutta ei sitä vastaankaan ole, kokee vain imurin helpommaksi.

Vierailija
4/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taajuus: ärsytyskynnyksen ylittyessä. Aikanaan ammattiopinnoissa neuvottiin, että sopiva siivoustaajuus kotona on sellainen, että pysyy terveenä ja viihtyy. 

Menetelmät: Imurointi, nihkeäpyyhintä laminaateille, pölyt, kylpyhuone/sauna ja wc. Mattoja ei tampata.

Käytössä mikrokuituliinat ja tiskiharjat, värikoodaus (harjat astioille/pesualtaille/lattiakaivolle, liinat peileille, pölyille, vessaan), Kiillon aineet. Ei siis mitään ihmeellistä. Aseptiikka on verissä, niin että kosketuskohtia tulee pyyhittyä siivousten välissäkin. Muuten "vie mennessäs, tuo tullessas" säästää jo enimmältä vaivannäöltä.

Kiitos, niin tehdään.

/Laikkari

Vierailija
5/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein pesette verhot? Entä mites matot, kuinka usein tamppaatte ja kuinka usein pesette esimerkiksi nukkamatot?

Vierailija
6/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yleispesuaine riittää! Ei tarvi kotona desinfioivia eikä muitakaan erikospesuaineita! Tätä jaksettiin tolkuttaa koulussa. Ja mikrokuituliinat ni ei välttämättä tarvi edes pesuainetta.

Vierailija
7/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuorena siivoustöitä ja silloin oma kämppä oli aivan hirveä läävä, kun töitä oli liikaa ja vapaa-aika meni lepäilyyn. Mukaan tarttui kuitenkin esimerkiksi kuivamoppaus ja mikrokuituliinat. Joka päivä teen jotain siivoamista, esimerkiksi pyyhin pintoja ja hoidan tiskejä ja vien roskia. Kerran viikossa on ylläpitosiivous. Siivoan ihan normaalilla kaavalla, eka pyyhin pinnat pölyhuiskalla, vien kevyet matot ulos ja humpsutan ne parvekkeella (eka kerros niin sotkut ei mene naapureille), sitten imuroin ja lopuksi pyyhin kostealla pinnat. Luuttuan harvoin. Verhoja en muista pesseeni koskaan, ehkä sitten pesen jos niihin tulee näkyviä tahroja. Nukkamattoja en pidä kotonani, ne ovat rumia ja kamalia pölynkerääjiä. Minulla on villamatot jotka pysyvät siisteinä helposti.

Vierailija
8/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein pesette verhot? Entä mites matot, kuinka usein tamppaatte ja kuinka usein pesette esimerkiksi nukkamatot?

Pesen verhot ikkunanpesun yhteydessä, kerran vuodessa. Mun aikana (2000) opetettiin, ettei mattoja tampata, koska hakkaaminen vahingoittaa kuituja ja saa ne pölyämään lisää. Tuoreemmatkaan eivät tamppaile. Harjaaminen on ok, muttei tuo mitään, mitä hyvä imuri ei tekisi. Omat matot ovat juuttia, en ottaisi nukkamattoja pölyn takia.

Vierailija
9/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mulla on kesäverhot, talviverhot ja jouluksi verhot. Nyt ajattelin kuiten jättää yhdet verhot välistä, seuraavaksi jouluverhot ja joulun jälkeen jotkut sinertävät. Matot pesen kesällä omakotitaloni terassilla. Tamppaustelinettä ei vielä ole, vaikka on haaveessa. Sit heittäsin niitä varmaan kokoajan ulos. 😁

Vierailija
10/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä myöntää että kotini ei ole mitenkään erikoisen siisti. Imuroin kerran viikossa ja lattiat pesen harvemmin. Mattoja en juurikaan käytä ulkona. Suurimmalle osalle nykymatoista ei suositella tamppausta. Yleispesuaine sopii melkein kaikkeen

Vierailija
11/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verhot vaihdan joka vuodenajan vaihtuessa, ihan vaan vaihtelun vuoksi, silloin pesu. Mattoja en tamppaa, joskus höyrypesurilla pesu, jos on joku jälki tai haisee tunkkaiselle.

Vierailija
12/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein nuorena siivoustöitä ja silloin oma kämppä oli aivan hirveä läävä, kun töitä oli liikaa ja vapaa-aika meni lepäilyyn. Mukaan tarttui kuitenkin esimerkiksi kuivamoppaus ja mikrokuituliinat. Joka päivä teen jotain siivoamista, esimerkiksi pyyhin pintoja ja hoidan tiskejä ja vien roskia. Kerran viikossa on ylläpitosiivous. Siivoan ihan normaalilla kaavalla, eka pyyhin pinnat pölyhuiskalla, vien kevyet matot ulos ja humpsutan ne parvekkeella (eka kerros niin sotkut ei mene naapureille), sitten imuroin ja lopuksi pyyhin kostealla pinnat. Luuttuan harvoin. Verhoja en muista pesseeni koskaan, ehkä sitten pesen jos niihin tulee näkyviä tahroja. Nukkamattoja en pidä kotonani, ne ovat rumia ja kamalia pölynkerääjiä. Minulla on villamatot jotka pysyvät siisteinä helposti.

Jos pyyhit pölyt ensin ja sitten imuroit, niin imurihan nostaa huoneilmaan uudestaan pölyä, joka sitten laskeutuu pinnoille muutaman tunnin kuluttua? Vai tarkoittaako tuo viimeisenä tekemäsi kostealla pyyhkiminen sitä, että pyyhit samat pinnat kostealla, joista olet ensimmäisenä pyyhkinyt pölyhuiskalla?

Usein näkee myös ikkunan pesujärjestyksessä ihan ammattilaisten neuvon, että aloitetaan ulkopinnasta eli likaisimmasta. Mikä järki? Sittenhän joutuu vaihtamaan veden heti yhden pinnan jälkeen tai pesemään loput pinnat todella likaisella vedellä.

Itse en ole ammattisiivoojaa, vaan ihan vaan siivousintoilija ja seuraan aina mielenkiinnolla siivousaiheisia ketjuja, kun näistä tarttuu usein jotain hyviä vinkkejä :)

Vierailija
13/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni jonkinlaisia allergioita, kun pölyt ottavat helposti keuhkoihin ja niiskututtaa. Olisikohan tässä tapauksessa tuo kuivamoppaus sitä imuria parempi vaihtoehto? Tai sitten meillä on vaan huono imuri kun minusta tuntuu, että se vaan nostattaa kaikki pölyt yläilmoihin.

Entä millaisiin mattoihin kannattaa siirtyä, ovatko ne juuttimatot oikeasti hyviä? Ihmettelen sitä kun kodissa on usein tunkkainen ilma vaikka tuuletan joka päivä, siivoan monta kertaa viikossa ja pyyhin pölyjä. Tällä hetkellä meillä on ollut nukkamatto, mutta olen ajatellut vaihtaa sen johonkin toiseen ja pohdin sen vuoksi tuota juuttimattoa yhtenä vaihtoehtona. Onko muita, joilla on aiemmin ollut samanlainen raskas sisäilma ja miten saitte ratkaistua asian?

Tavaroiden karsimisesta ainakin oli hieman apua, koska nyt on vähän helpompi siivota eikä ole niin paljoa ylimääräisiä juttuja jotka keräävät pölyä.

Vierailija
14/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein te siivoatte, joilla on lemmikkejä? Ja paljonko teillä ylipäänsä on lemmikkejä? Meillä jo yksi kissa tuntuu karvaava aika paljon ja itse siivoan useamman kerran viikossa :)

Vierailija
15/20 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurointi on parempi kuin kuivamoppaus. Kuivamoppaus on hätäratkaisu tai töissä kun on joku ei-kotiympäristö.

Jos haluat siistin kodin, vähän usein on parempi kuin paljon harvoin. Oman kodin siivoaminen muuttuu tosi rankaksi ja jää helposti tekemättä jos tehdään harvoin tai melkein ei ikinä. Vähän joka päivä pitää kodin paremmassa kunnossa.

Sama pätee melkein mihin tahansa. Haluat terveellistä elämää niin vähän joka päivä eikä parin tunnin kuntosalisessio kerran kuussa.

Vierailija
16/20 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuivilla mikrokuituliinalla lattiat puhtaiksi lähde. Ainoa tapa jolla lattiat lähtevät puhtaiksi on märkämoppaus. Ihan sama ennen sitä märkämoppausta ottaako ne pölyt pois lastalla vai imurilla. Imurissa on hepasuodatin, ei se levitä pölyä.  Itse teen niin että ensimmäisenä päivänä imuroin ja toisena päivänä sitten märkämoppaan. Olen ammattisiivooja.

Vierailija
17/20 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivamoppaus ilman märkämoppausta sen jälkeen on lähinnä suuri vitsi. Olen ammattisiivooja eräässä siivousfirmassa. Firma myy taloyhtiöille ns. kuivamoppausta edulliseen hintaan ilman märkäpesua. Kyllä hävettää siivota taloyhtiöissä ja tehdä näitä kuivamoppauksia. Lattiat ja portaat jää likaisiksi. Minkä teet. Kehtaavatkin firmat myydä kuivamoppauksia. Ei kuivamoppaus kotonakaan lattioita puhtaana pidä. Imurointi tai kuivamoppaus ja jonkinajankuluttua märkäpesu lattioille myös kotona.9

Vierailija
18/20 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mulla on kesäverhot, talviverhot ja jouluksi verhot. Nyt ajattelin kuiten jättää yhdet verhot välistä, seuraavaksi jouluverhot ja joulun jälkeen jotkut sinertävät. Matot pesen kesällä omakotitaloni terassilla. Tamppaustelinettä ei vielä ole, vaikka on haaveessa. Sit heittäsin niitä varmaan kokoajan ulos. 😁

Miksi matot ulos?

Vierailija
19/20 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhojen silitys on työlästä. Itse pesen verhot n 2 vuoden välein. Ikkunat pesen vuosittain. Mattoja pesen 1-3 vuoden välein. Keittiön matto pesuun joka vuosi kun likaantuu selvästi. Mattoja en tampoaa, vaan imurointi ja ajoittain tuuletus.

Siivoan usein muuten eli pölyjen pyyhinnät ja imuroinnit pari kertaa viikossa. Tavarat siististi paikoillaan, tasot tyhjät. 

Vierailija
20/20 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa vuodessa. 

En tamppaa, imuroin. Eteisen matot pesen useamman kerran vuodessa, muut kerta vuoteen. Keittiön matolla pesuväli ei aina ole vain kerta vuoteen, joskus menee useamman kerran likaisuuden takia.