Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumisoikeusasunto ja indeksikorotus

Vierailija
02.10.2021 |

Mitä tuo korotus tarkoittaa? Jos laitan 15000e asumisoikeusasuntoon nimittäin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vuokra-asumisen muoto, jossa vuokraennakko voi olla jopa 30 000€.

Ainoa asumisenmuoto, jossa et saa sosiaalisin perustein sijoitettua ex-vankia tai narkkaria naapuriksesi. Asomaksu pitää pystyä itse maksamaan, Kela tai sossu ei maksa sitä. Asoasuntoa ei myönnetä myöskään yrityksille, johon sijoitetaan 20 reissutyöntekijää pieneen kaksioon.

Kyllä aso-kämppiä vuokrataan eteenpäin.

Kyllä, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, ettei asokämppä ole mennyt kohtuullisessa ajassa kaupaksi. Vuokraus tehdään max kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen asokämppä pitää asolain mukaan laittaa taas myyntiin. Jos sen joku haluaa, vuokralainen lentää pihalle. Yhden kerran on minun vanha kämppä ollut vapaana vuoden verran, ennen kuin siihen muutti joku. Sitä ei tarjottu vuokralle vielä sinä aikana. Se olikin pohjois-Suomessa, ei niin haluttu asuinpaikka.

Vierailija
22/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vuokra-asumisen muoto, jossa vuokraisäntä ei voi irtisanoa sopimusta milloin huvittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin kaupungin vuokrakaksiosta itä-Helsingissä aso-neliöön kivemmalle asuinalueelle neliöön ja otettiin vielä autopaikka mukaan. Meidän vakuus on yhtä iso nyt kuin vuokra oli siinä kaupungin vuokrakaksiossa. Ihan hyvä diili mun mielestä.

Vakuus?

Vierailija
24/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuskustannusindeksi raketoi tällä hetkellä. Nyt on paras aika pyrkiä eroon aso kämpästä.

Vierailija
25/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on kiva paritaloyhtiö. Vahinko että ovat aso asuntoja. Muuten olisin ostanut sieltä asunnon.

Vierailija
26/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vuokra-asumisen muoto, jossa vuokraisäntä ei voi irtisanoa sopimusta milloin huvittaa.

Höpö höpö. Ei esim. kaupungin asunnoista tule lähtöä ellei itse aiheuta.

Vierailija
27/31 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumisoikeusmaksun voi menettää kokonaankin konkurssissa, mutta ylimääräistä maksettavaa ei lähtökohtaisesti voi tulla, paitsi silloin jos itse toiminnallaan aiheuttaa vahinkoa. Ettei ole laisinkaan riskitöntä sijoittaa asumisoikeusasuntoon, pieni riski, silti olemassa. 

Yhtään asofirmaa ei ole mennyt konkurssiin. Vaikka menisikin, ne talot on silti rahanarvoista tavaraa ja realisoitavissa. 

Asukas ei vaan omista hallinnoimansa asunnon hallintaan oikeuttavia osakkeita, joten ne rahat pysyvät sen As. Oy:n omistajan rahoina.

Konkurssissa yritys itse ei voi tehdä omaisuudella yhtään mitään, vaan asioita hoitaa pesänhoitaja. Kun asoasunnot myydään, niistä saa ihan varmasti enemmän kuin mitä ne asomaksut on olleet. Kun asunnot myyty, varat tilitetään velkojille ja asomaksun maksaneille. Mutta kun sinua niin pelottaa tuo asoasuminen, niin jatka vain siellä vuokraluukussa tuhnuttelua, ja yritä saada nukuttua yöllä, vaikka siellä naapurissa onkin taas arskan vankilastavapautumisjuhlat, ihan kuten viime keväänäkin.

Vierailija
28/31 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaupungin vuokra-asunto mielestäsi sellainen, jossa haluaa asua loppuikänsä?

Vierailija
29/31 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut paikkakunnalla, josta purettiin 2 vanhaa kaupungin vuokrataloa pois, asukkaat lensi pihalle. Tilalle rakennettiin uudet ja niihin valittiin uudet asukkaat uusien hakemusten perusteella. Lisäksi tiedän samalla alueella yhden kaupungin vuokratalon, joka oli tunnettu ongelma-asukkaistaan. Talo tuli saneerausikään, kaikki asukkaat lensi pihalle. Saneerauksen jälkeen taas uudet hakemuset sisään. Kaupungin vastaus oli näille irtisanotuille, ettei kaikille pystytä järjestämään asuntoa. Ilmeisesti alkon kanta-asiakkaat jäi tässä rannalle ruikuttamaan. Mutta sehän on ihan omista elintavoista kiinni, minkälaista kohtelua saa.

Vierailija
30/31 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yksi henkilö jo tarkkaan selittikin, niin maksu koostuu alkuperäisestä (eli tperustamisvuonna olleesta) ASO-maksusta ja indeksikorotuksesta. Esim. Minun asunnossani  se alkuperäinen maksu on vuonna 1990 ollut 11500€. Tässä vuosien varrella indeksiä on korotettu reippaasti ja kun itse tähän muutin, indeksiosuus oli noin 10000€. Maksoin siis 21500€. Jos nyt muuttaisin pois, saisin tuhat euroa enemmän takaisin, sillä sen verran se indeksi on noussut. Joskus se tosin laskeekin, ja jos lyhyen ajan sisällä muuttaa sisään ja ulos, voi löydä niin, että se indeksi on vähän alhaisempi kuin mitä itse on maksanut. Tällöin ei saa omiaan pois vaan häviää sen verran kuin indeksi on alhaisempi. 

Lukekaa tarkkaan sopimus ja ilmoitus. Niissä sanotaan selkeästi, että saa takaisin vähintään alkuperäisen aso-maksun verran. Se ei ole se sinun alkuperäisesti maksama summa vaan edellä mainittu talon valmistumisvuoden asomaksu. Tämä summa mainitaan siinä ilmoituksessakin, ettekö koskaan ole miettineet miksi se mainitaan? Juuri siitä syystä että sen verran saat ainakin takaisin, muu on indeksiä. Ja tosiaan se indeksi voi nostaa maksun hintaa tuplasti korkeammaksi alkuperäisestä eli valmistumisvuoden maksusta.  

Vierailija
31/31 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko tässä että jos maksoit 21500 ja jos olisit muuttanut pois niin olisit saanut tuhat euroa siis mihin summaan lisäksi? Siihen alkuperäseen 11500 vai tuohon 21500? (Mietin ostanko aso kämpän. Siksi kysyn?